Беше нужна една война, смъртоносен ураганен сезон и ненормално топло време през зимата, за да се сетят американските потребители, че енергийната ефективност не е просто прищявка на еко-защитниците, коментира днес Ройтерс.

Въпреки че е трудно да накараше средния американец да слезе от огромния си пикап или SUV*, който потребява чудовищни количества бензин, все повече се усеща интереса на икономистите и бизнесмените по отношение на опазване на околната среда.

На преден план изпъкват пригодените за гражданско ползване военни джипове от марката Hummer, които се превърнаха в символ на неикономичното американско производство. Техните продажби са намалели с 10.9% през декември, според данни на производителя General Motors Corp.

Японската компания Honda Motor планира да пусне реклама в най-скъпите спотове по време на шампионата Super Bowl в САЩ, която ще промотира икономичността при автомобилите. Това е доста голяма крачка напред, след като миналата година същата японска компания, правеше реклами на тежките си пикапи от модела Ridgeline.

Според икономисти, американският потребител е изживял доста голям шок след ураганите Катрина и Рита, които изстреляха цената на бензина над $3 за галон. Това беше над два пъти повече от цената, която хора бяха свикнали да плащат през 90-те години.

Цените отново скочиха рязко през лятото на 2006 г., но доста бързо се върнаха в ниските нива, а сега на дневен ред е въпроса: дали при цена от $2 за галон, потребителите отново ще се върнат към любимите си и неикономични SUV автомобили? Естествено, че не! Дните на свръх евтин бензин са отдавна в миналото и никога няма да се върнат.

Според специалистите от автомобилния бранш, поведението на потребителите се е променило драстично след ураганите от 2005 г., както по отношение на това какъв автомобил си избират, така и по отношение на това как го карат.

Корпоративна Америка, която си отнася най-много от негативите свързани с отделянето на парникови газове, вече започна да работи усилено към достигане на еко-нормите в страната. Според големите компании, енергийната ефективност може да намали разходите за суровини, а също така да се използва и за силна PR кампания.

Десет от най-големите американски компании, включително General Electric и Caterpillar, са учредили природозащитна група по-рано този месец, която има за цел да наложи натиск над останалите участници в бранша, да намалят изхвърляните емисии въглероден диоксид.

Wal-Mart Stores, които са любима цел на природозащитниците, заради отнемането на огромни зелени пространства с гигантските си магазини, започна кампания по рекламиране и използване на икономични осветителни тела на LED** технология. Шефовете на веригата от магазини пък се обявиха за по-пълноценното използване на възобновими източни на енергия, като слънчевите лъчи и вятъра.

Инвеститорите на Wall Street отдавна са забелязали тясната връзка, която съществува между покачващата се цена на бензина и съответното понижение на продажбите в магазините на Wal-Мart. Това е така, тъй като в тези магазини пазаруват основно хора, които са зависими от цената на горивото и са с по-ниски доходи. Тази корелация беше нарушена през миналата есен, когато продажбите не се покачиха въпреки падането на цената на бензина. Тогава дори от Wal-Mart признаха, че потребителското поведение се е променило драматично.

Потребителите, които пестяха от гориво като не ходиха толкова често на пазар откриха, че няма да е толкова фатално ако не ходят три пъти седмично в магазина на 30 км. от дома. Така когато цената на бензина падна, те не се върнаха към стария си навик, тъй като вече бяха свикнали да пазаруват по-рационално.

Температурата в Бостън достигна невижданите за януари 23 градуса преди две седмици, което изплаши хората и ги накара да се замислят за ефектите от глобалното затопляне. Филмът на бившия американски вицепрезидент Ал Гор „Неудобна истина" (An Inconvenient Truth), провокира широк обществен дебат.

Дори президентът на САЩ Джордж Буш застъпи темата за енергийната ефективност в речта си за състоянието на съюза, за съжаление обаче не спомена очакваните от всички магически думи „данък върху въглеродните емисии".

* SUV (Sport utility vehicle)- автомобили с големи гуми, постоянно задвижване и на четирите колела, висок стоеж над пътя и усилено окачване.

 ** LED (Light-emitting diode)- икономични осветителни тела на базата на електродиоди.