Индустрията, която се оказа в доста печеливша ситуация по време на бума на световната търговия след ковид, сега започва да се забавя. Корабоплаването рязко се повиши, а тарифите за товари и печалбите на превозвачите достигнаха рекордни нива. През октомври 2021 г. големи гиганти Walmart и Home Depot дори наемаха свои кораби, за да се справят с натоварването в големите пристанища и за да задоволят скока на търсенето на внос.

Нещата вече изглеждат по-различно

Лидерът в световната търговия- европейската компания Moller-Maersk намали прогнозата си за глобалния пазар на контейнери. Според компанията търсенето ще се свие с до 4% тази година. Освен това свиване може да има и през 2023 г., след като икономическото забавяне оказва влияние.

Индустрията, която след пандемията и записа рекордни печалби на фона на прекъсванията на доставките и недостига на капацитет за корабоплаване, е изправена пред предупредителен сигнал, заради спада в търсено.

Глобалното забавяне на икономиката, както и нарастващата инфлация намалиха търсенето на потребителски стоки.

След бума в корабопланането, сега превозвачи отменят пътувания по най-натоварените маршрути

След бума в корабопланането, сега превозвачи отменят пътувания по най-натоварените маршрути

Цените за транстихоокеански превоз са паднали с около 75% спрямо нивата, наблюдавани преди година

Най-големият собственик на контейнеровози в света прогнозира, че глобалното търсене на контейнери може да намалее между 2% и 4%.

"Войната в Украйна, енергийната криза в Европа, високата инфлация и задаващата се глобална рецесия носят много тъмни облаци на хоризонта", заяви компанията в отчета си за приходите за третото тримесечие.

"Това повлия на покупателната способност на потребителите, което от своя страна оказва влияние върху търсенето на глобален транспорт и логистика."

Maersk контролира около една шеста от световната търговия с контейнери. Компанията коментира, че тарифите за товари са намалели по-бързо от очакваното и складовете в САЩ и Европа се пълнят, наред с намаляващото търсене на потребителски стоки.

Все пак печалбите й за третото тримесечие са нараснали до 9,48 милиарда долара, съобщи компанията.

"Ясно е, че цените на товарите достигнаха своя връх и започнаха да се нормализират през тримесечието, заради намаляващото търсене и облекчаването на претоварването на веригата за доставки", според Сорен Ску, главният изпълнителен директор.