Корабните превозвачи отменят десетки пътувания по най-натоварените маршрути в разгара на пиковия сезон - това е знак за поредния удар от икономическата криза, която засяга компаниите, след като инфлацията натежа върху световната търговия и потребителските разходи.
Едва ли преди няколко месеца някой би могъл да си помисли, че това ще се случи, след като корабоплаването рязко се повиши, а тарифите за товари и печалбите на превозвачите достигнаха рекордни нива. През октомври 2021 г. компании като Walmart и Home Depot дори наемаха свои кораби, за да се справят с натоварването в големите пристанища и за да задоволят скока на търсенето на внос.
Сега обаче цените за транстихоокеански превоз са паднали с около 75% спрямо нивата, наблюдавани преди година. Индустрията се задъхва, големите търговци отменят поръчки с доставчици.
Влошаването на икономическите условия в световен мащаб, заради войната в Украйна, затварянето на фабрики в Китай нанесе тежки удари на търговските операции. Международният валутен фонд намали няколко пъти прогнозата си за глобалния растеж на БВП през 2022 г. Потребителските цени се покачват с най-бързите темпове от години в САЩ, Европа и други части на света.
Една от последиците на топящото се търсене е намаляването на работата на океанските превозвачи. Капацитетът от контейнери, предлаган от корабни оператори, базирани в Тихия океан, е намалял с 13% на годишна база, или с други думи - 21 кораба по-малко, които могат да превозят около 8000 контейнера в рамките на едно пътуване. Това сочат данни за корабоплаването на Sea-Intelligence и Xeneta.
Отменени са общо около 40 планирани пътувания до западното крайбрежие на САЩ от Азия и 21 плавания до източното крайбрежие от Азия за следващите две седмици. Това сочат данни, цитирани от The Wall Street Journal.
Превозвачите отменят и пътувания по каналите от Азия до Европа. Само за първата седмица на октомври една трета от предварително обявения капацитет ще бъде изтрит.
Разбира се това само очертава моментната картина и то не изцяло. Някои превозвачи не са склонни да споделят информация за отменени плавания, за да не бъдат уязвими пред конкуренцията си. Пътуванията могат да бъдат отменени и поради други причини - задръстване на пристанището, проблеми с графика и т.н.
И все пак сегашният период от годината обикновено е най-натовареното време за големите превозвачи, на фона на трупането на запаси от страна на търговците на дребно.
Дневните тарифи за периода в момента са средно 3900 долара за превоз на един контейнер през Тихия океан, в сравнение с 14 500 долара в началото на годината и 19 000 долара през 2021 г., според Freightos Baltic Index.
Според консултантът Braemar PLC капацитетът на контейнерите за океански превози може да се увеличи с 4% през 2022 г. и да нарасне с 8,8% през 2023 г. и 9,7% до 2024 г. От началото на 2020 г. са поръчани 1056 кораба, които могат да пренасят почти осем милиона кутии, в сравнение 688-те кораба, налични между 2015 г. и 2019 г., превозващи близо пет милиона кутии.
Тарифите за превоз на товари останаха над нивата от преди пандемията и най-значимите оператори разполагаха с достатъчно финанси, за да издържат на икономическия спад. Разходите, с които се сблъскват превозвачите обаче, също нарастват като цените горивото например. Операторите по пристанищата също вдигнаха таксите за акустиращите кораби.