Лятото е тук и пътуванията с колата стават все по-масови и все по-дълги. И това е чудесно за двигателя. Кое обаче е вредно? Кратките пътувания, категорични са механиците. В интерес на истината терминът "кратко пътуване" е малко неясен.
Да кажем, че шофираме от вкъщи до работа на разстояние от десет километра. Ще се счита ли това за кратко пътуване? Не толкова, десет километра не са малко. Ами ако са 5 километра? Следват поясненията.
Какво е кратко пътуване?
Кратко пътуване е всяко пътуване, по време на което техническите течности в автомобила не са загряти до работна температура. Някои производители на автомобили дават конкретни насоки за това колко дълъг маршрут се счита за кратко пътуване.
Обикновено това е шофиране с обхват до 5-8 километра. Всичко повече определено е дълго пътуване, така че тези, които живеят на десет километра или повече от работното си място, не трябва да се притесняват за това.

Източник: iStock
Може би, би било по-логично да не се опитваме да напаснем определението за "кратко пътуване" към някакви конкретни разстояния, а просто да помислим какво не е наред при краткото пътуване и какви проблеми то създава на колата.
Очевидно е вредно за двигателя да работи с масло, сгъстено от студено време, което създава прекомерно триене в цилиндровия блок. За автоматична скоростна кутия е вредно да работи с незагрета ATF течност поради същото излишно натоварване, причинено от повишен вискозитет.
Оказва се, че не са вредни самите кратки пътувания, а движението с течности, които не са загрети до оптимални работни температури. Тоест, ако приемем, че ще се направи кратко пътуване с топли масла, тогава изобщо то не е вредно за колата.
А времето за загряване на смазващите течности до работни температури директно зависи от външната температура. Ако навън времето е минус 10 или с още по-ниски градуси, тогава двигателят съответно ще загрее по-дълго и ще се охлади много по-бързо.
Това означава, че общата продължителност на вредните кратки пътувания ще се увеличи: карали сте пет километра, двигателят не е имал време да загрее напълно и вече сте го изключили. След това, дори ако само половин час по-късно ще пътувате с колата, двигателят отново беше напълно студен - и започна ново "вредно" пътуване.
През лятото всичко това е много по-лесно. Двигателят се охлажда по-бавно, загрява по-бързо и се износва много по-малко дори при студен старт.