Една от най-големите ползи за България от влизането в Шенгенското пространство и по суша от 1 януари 2025 г. се очакваше, че ще е за транспортния сектор, поради увеличаването на превозените товари и съответно печалбите. Улесненията за превозвачите при преминаването на границите в ЕС обаче засега не носят допълнителни ползи на транспортните компании, що се отнася до обема на извършената от тях работа като цяло.
Това поне показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ) за транспортните фирми с българска регистрация за първото тримесечие на годината, сравнени със същия период на миналата година.
През първото тримесечие на 2025 г. в сравнение със съответното тримесечие на 2024 г., превозените товари от превозвачи регистрирани в България от сухопътния и водния товарен транспорт нарастват с 5,8%, докато извършената работа се понижава с 2,5%.
Като се има предвид, че извършена работа при товарните превози (тонкилометри) съответства на превоза на един тон товар на разстояние един километър, може да се каже, че макар че тонажът на товарите през първото тримесечие на тази година е по-голям с 5,8% на годишна база, те са превозени като цяло на по-малки разстояния.
По-конкретно, превозените товари от сухопътния транспорт през първото тримесечие на 2025 г. са 30,244 млн. т, или със 7,3% повече спрямо същото тримесечие на 2024 г. Интересен факт е, при вътрешните превози увеличението е с 12,5%, докато при международните се наблюдава намаление - с 3,6%.
Общата извършена работа от сухопътния транспорт е 8 696.2 млн. тонкилометра, което е с 3% по-малко в сравнение със същия период на предходната година - заради намалението при международните превози, както сочат статистическите данни.
Що се отнася до превозените товари от речния и морския транспорт през периода януари-март 2025 г., те са с 362,8 хил. т по-малко в сравнение с първото тримесечие на 2024 г., в резултат на по-малкото количество превозени товари от речния транспорт. При извършената работа, измерена в тонкилометри, увеличението е с 16,7% спрямо същия период на предходната година, поради по-голямото изминато превозно разстояние по вода.
За първото тримесечие на годишна база, превозените пътници, както и извършената работа от пътническия транспорт (сухопътен, воден и градски електротранспорт) от фирми регустрирани у нас намаляват, съответно с 1,7 и 19,1%, показват още данните на НСИ. Което на практика означава, че превозите на пътници за периода, като цяло определено са извършвани на по-къси разстояния, отколкото през същото тримесечие на 2024 година.