Българският път до Шенген определено беше много дълъг и не му липсваха остри завои. Австрия беше една от държавите, която до последно имаше резерви към приемането ни. Какво обаче мисли нейният транспортен бизнес и вижда ли вече позитиви?
"Да, определено. Винаги сме искали България и Румъния да бъдат в Шенген и също така се застъпихме пред австрийското Министерство на вътрешните работи, като в резултат и те застанаха в подкрепа на решението. За съжаление, заради вътрешнополитически въпроси то отне повече време, отколкото се надявахме, но транспортните компании се много доволни от това, че сега България и Румъния са част от Шенген", отговаря Йоханес Адензамер от Австрийската асоциация за автобусен, въздушен и воден транспорт.
Това звучи много хубаво, но всъщност колко лесно е за австрийска компания да влезе на българския пазар и да прави бизнес тук? "Навлизането на пазара беше приключение с проби и грешки. Някои компании влязоха заедно с големите като OMV. Сега обаче можем да кажем, че пазарът е добре познат и няма толкова много проблеми", посочва Адензамер.
През миналия месец българският транспортен министър Гроздан Караджов представи цялостна визия за развитието на отрасъла в България - с връщане на влаковете като "гръбнак" на системата. По думите на Адензамер в Австрия ситуацията е подобна и автобусите са по-скоро довозващи, но подходът към различните дестинации зависи от наличието на инфраструктура и най-вече от търсенето.
"В Австрия имаме няколко трасета в малки долини и Австрийските федерални железници искат да ги затворят, защото няма интерес към тях. Ако това се случи, какво правите? Вземате автобуса, който е по-евтин и за превозвача. Винаги е въпрос на търсене и предлагане", посочва той.
Не можем да говорим за транспортна свързаност между България и Австрия и да не споменем Дунав. По нея плават пътници и товари, но със сигурност потенциалът на реката е много по-голям.
"Винаги се появяват проблеми заради климатичните промени и те са свързани с дълбочината на реката на някои места. Наистина е много важен въпрос удълбочаването на тези част от Дунав, в които не може да се извършва корабоплаване", посочва Йоханес Адензамер.
Кораби са плавали по Дунав от векове, но по пътищата само за няколко години настъпи истинска електрическа революция. Какво е бъдещето на пътническия транспорт - отговорът на експерта: "Бих казал, че е една смесица между това да електрифицираме част от трафика, но и да внедрим устойчиви горива, които не са с изкопаем произход. Например, това се случва в авиацията. По отношение на електрификацията - за момента технологията дава нужната автономия на автомобилите и на малките камиони. Колкото по-голямо е превозното средство, толкова по-малко може да се постигне с батерия при него. Технологиите напредват, но със сигурност ще се нуждаем и от различните видове екологични горива, а също и от водород".