Пандемията от коронавирус предизвика истинска буря на фондовите пазари. От пика, който стигна американският индекс S&P 500 на 19 февруари, до днес акциите на гигантите с бизнес в туристическата индустрия се сринаха.
Според изчисления, публикувани от платформата Visual Capitalist т.нар. BEACH компании (booking, entertainment, airlines, cruises and hotels - от англ. такива, които се занимават с резервации, от креативната индустрия, авиокомпании, круизни компании и хотели) са загубили стотици милиарди долари.
По-конкретно казано може да се каже, че общата им капитализация е "изтрила" 332 милиарда долара от стойността си към тази седмица. Само групата на самолетните превозвачи, която включва 116 борсово търгувани дружества, е загубила 157 милиарда долара.
От друга страна едни от лидерите в круизните пътувания - Carnival, Royal Caribbean и Norwegian Cruise Line Holdings са загубили повече от половината от общата си пазарната капитализация, равняваща се на 42 милиарда долара.
Двете най-засегнати компании са гигантите Disney и Booking. Гигантът в креативната индустрия е изгубил 31% от пазарната си капитализация между 19 февруари и 24 март от 255,1 милиарда долара при пика на S&P 500 до 177 милиарда долара.
Пазарната оценка на платформата за резервиране на места за настаняване от своя страна е с 37% надолу от 80,8 милиарда долара до 51 милиарда долара. Конкурентната ѝ Expedia Group е изгубила още повече - 9 милиарда долара до 8,1 милиарда долара или цели 53% от пазарната си капитализация.
Сред най-засегнатите авиокомпании са Delta Air Lines и United, чиято капитализация се е свила със съответно 52 и 57 на сто до съответно 17,8 и 8,4 милиарда долара. В процентно изражение най-голям е спадът при Air Canada - от 67 на сто до едва 2,8 милиарда долара.
Що се отнася до хотелските вериги най-голямата такава в света - Marriott International, която има обекти и в България, а в момента строи най-високият хотел в София, е изтрила 48% от пазарната си оценка за разглеждания период. Така тя е намаляла от 48,3 милиарда долара до 25,7 милиарда долара.
Hyatt Hotels, която трябва да отвори първия си хотел у нас, намиращ се на площад "Васил Левски" в столицата, е изгубила 46 на сто до 4,9 милиарда долара от 9,1 милиарда долара. Hilton е с 38% надолу до 19,4 милиарда долара от 31,3 милиарда долара.
Източник: Visual Capitalist