Икономическите резултати в Япония през миналата година бяха едно голямо разочарование. Всички индикатори, измерващи активността, бяха по-ниски от първоначалните очаквания. Оказа се, че дефлацията е неизкоренима, като потребителските цени и заплатите продължиха да се понижават.

В резултат на това Bank of Japan не бе в състояние да нормализира нагоре краткосрочната лихва от нивото 0.5%, на което лихвата си седи от февруари. Десетгодишните бонове носят лихви под 2%, йената значително отслабна, докато не задуха обратния икономически вятър, свързан с пътя на долара надолу.

В следствие към инвестициите в Япония има все по-малък интерес, пише Financial Times. Затова сега е трудно да се говори за японската икономика, макар тя да продължава да е една от най-силните (и всъщност далеч по-голяма от тази на Китай според БВП по пазарни стойности). Глобалните инвеститори все по-често си задават въпроса защо им трябва да държат японски активи и дали не е по-удачно да се преместят към нещо по-привлекателно.

Най-учудващото в отколешния поток от негативни икономически новини, идващи от Япония, бе закономерността предварително да се очакват сходни резултати. Отдавна установените индикатори за активността - индексът на дифузията* на британския Кабинет; съставният индекс на ОИСР, поръчките в машиностроенето - отдавна изпращаха сигнал за подобни проблеми.

Същото говореше и все още недооцененото изледване на бизнеса от NTC Reuters: Индекс на японските мениджъри по покупките. За разлика от сходни проучвания за Европа и САЩ, за Япония това изследване получава малко внимание. Въпреки сравнително кратката си шестгодишна история, индексът дава неоценима индикация за това накъде духат цикличните ветрове в Япония. Последното изследване никак не вещаеше сполуки за японската икономика.

Учудващо за япоснката икономика през миналата година беше и по-слабото представяне по сравнение с други „циклични икономики" като например Германия и Корея. Това се случи независимо от експортния бум към Китай, като доставките за континента през последните 12 месеца се покачиха почти с 15%.

За жалост износът на Япония за САЩ се свива и това оказва много лошо отражение: САЩ е най-големият експортен пазар за Япония и затова общият износ на островната държава е далеч от силен.

Все пак най-неприятната изненада поднесе свиването на търсенето вътре в страната. Бизнес инвестициите се съкратиха, независимо от добрите печалби на компаниите. Потребителското търсене се увеличи, но слабо, реагирайки на слабия икономически ръст и нарастващите перспективи за увеличаване на безработицата. Важно е, че последните данни от индикаторите за потребителско доверие се оказаха извънредно слаби.

И въпреки всичко това, Bank of Japan в последната си прогноза за двугодишното развитие на икономиката, публикувана през октомври, не отрази нищо от горепосоченото. Напротив - в правителствения документ пишеше за "благотворен кръг" в производството, доходите и потреблението, които остават на място. Във всяка дума BoJ звучеше позитивно, както по време на осъвременените през април прогнози. Единственото отражение на шестте месеца хронично икономическо разочарование бе в много слабото понижаване на краткосрочните прогнози за БВП и инфлацията.

Но „благотворен кръг" няма. По-скоро бизнес инвестициите са загубили импулс, потребителските разходи не са се стабилизирали и изглежда BoJ е в тотално неведение относно пропастта между представяне на японската икономика и очаквания към нея.

Предвид това неведение, рискът е японската централна банка да повиши лихвите си през идните месеци, независимо от икономическите условия - които очевидно се влошават. Все пак изглежда мнозинството на борда по монетарна политика на BoJ продължават да считат за невъзможно въвеждането на по-високи лихви.

В крайна сметка, това, че централна банка на държава от G7 живее високо в облаците, разделена от икономическата реалност, може единсствено още повече да влоши икономическите перспективи пред страната и да задържи националния фондов пазар извън международното внимание.

* Diffusion Index - Индекс на дифузия. Индекс използван от икономическите анализатори като помощно средство за по-точно разбиране на съставните показатели в Индикатора за бизнес цикли (BCI). Индексът на дифузия анализира отделните компоненти и дава представа за отклоненията им спрямо доминиращата посока на основния BCI индикатор.