Годината за паладия бе интересна. През май металът достигна рекордни стойности, а след това се срина до ниво, при което ще изпрати годината като най-зле представящата се суровина през 2021 г. Но прогнозите за следващата година са по-добри, пише Bloomberg.
Цените на метала, 85% от който се използва в катализаторите на автомобилите с бензинови двигатели, растат от средата на 2018 г. благодарение на силното търсене, на което автомобилната индустрия се радва, както и на ограничения при предлагането.
Ралито обърна посоката тази година, след като недостигът на чипове намали търсенето, а технологичният прогрес направи по-лесно използването на далеч по-евтината платина в катализаторите.
Така през 2021 г. цената на паладия падна с 26%, при силен ръст сред почти всички останали суровини. Само желязната руда, ударена от жилищната криза в Китай, и среброто се доближават до представянето му.
Никос Кавалис, управляващ директор в Metals Focus, обаче прогнозира, че идват по-добри дни за метала, след като покупките от Китай се повишават, а проблемите в доставните вериги в крайна сметка ще бъдат облекчени.
Възстановяването на автомобилното производство ще създаде търсене за паладий през 2022 г., прогнозира и Morgan Stanley. Според банката цените на метала ще бъдат средно $2 100 за унция догодина, при $1 800 днес.
Не всички обаче са толкова положително настроени. Късите позиции на хедж фондовете са на невиждан от 2009 г. връх.
Паладият е изправен пред възможността да бъде заменен от платината. Ръстът на продажбите на електромобили пък постепенно ще намалява основният източник на търсене. Заради това и Morgan Stanley прогнозира цена от $1 850 през 2023 г. и $1 210 в дългосрочен план.