Истинска драма се случи на международните стокови пазари. Става въпрос за цената на петрола, който отвори с най-голямото си процентно поскъпване от 1991 година насам след дронната атака срещу петролни съоръжения на Саудитска Арабия в събота. Тя лиши пазара от близо 5% световното предлагане.
В първия ден на седмицата е възстановено едва 30% от загубеното производство, а според неофициални източници, пълното възстановяване на производството може да продължи седмици, а не дни.
Брентът, който отвори при нива от 72.50 долара за барел, регистрира почти също толкова бързо поевтиняване, колкото бе и нарастването. В ранния следобед суровината се търгува при нива от 65.80 долара за барел, или с около 9% под най-високите му нива от началото на деня. Разбира се, цената на суровината все още е далеч над нивата на затваряне от петък на миналата седмица.
Сега потребителите започват да си задават въпроса - как ще се отрази рязкото поскъпване на петрола върху цените на горивата и кога може да се очаква повишение по родните бензиностанции.
Определено може да се каже, че всяко по-сериозно поскъпване на бензина и останалите горива от днес за утре би било по-скоро следствие на спекулации, отколкото на реално повишение на разходите за суровината. Най-малкото, защото е налице сериозен времеви лаг (в рамките на около месец) между покупката на по-скъпа суровина за преработка и цените на пазара в момента.
Казано по друг начин, днешното повишение в цената на петрола от около 10% не би следвало да се заложи от производителите и усети веднага от потребителите.
Ако се задържи при текущите си нива, брентът би бил там, където се търгуваше през по-голяма част от времето между февруари и април. И в тази насока едно сравнение между цените на горивата в момента, с цените на горивата през април и май (след едно по-осезателно повишение на цените на петрола), би било много по-удачно, за да ни покаже какъв е потенциалът за поскъпване на бензина и останалите горива по родните бензиностанции.
Това повишение в цената на петрола, доведе до поскъпване на най-масовия бензин А95 - от 2.09 лева в началото на март до 2.27 лева към края на май, или повишение от 8%. Това се случи при ръст в цената на петрола от около 20%. Трябва да се отбележи обаче, че най-високата цена на бензина, съвпада на практика и с най-високите нива на брента на международните пазари - от около 72 долара за барел.
Брентът обаче, не успява да се задържи трайно над 70 долара и започва да поевтинява. И макар понижението в цената на петрола да възлиза на около 18 долара, или над 23% - от 73.50 до 56 долара, поевтиняването на най-масовия бензин е едва около 2.2% - от 2.27 лева до 2.22 лева. При все, че петролната компонента допринася за 40% от стойността на горивото. Или при пълно залагане на понижението на петрола в цената на бензина, дори с отчитане на поскъпването на долара, спрямо еврото, поевтиняването на горивата трябваше да е поне с 4% (дори и да не вземем предвид стойностите от върха до дъното на петрола, а едни по-осреднени цени), или около 10 стотинки.
За сметка на това обаче, повече от два месеца цените бяха замразени, през летния сезон (когато потреблението е и най-голямо)!
От 20 юни по българските бензиностанции цените са стабилни. Бензинът до 14 август беше на ниво от 2.22 лв./литър, а от 15 август до днес се продава по 2.21 лв./литър. Това показва справка на специализирания сайт Fuelo.net.
При дизела е същото положение - от 19 юни до 9 юли цената му беше 2.28 лв./литъра; след това до 8 септември се понижи с една стотинка до 2.27 лв./литъра; от 9 септември досега е 2.26 лв./литъра.
Може да се каже, че търговците на горива могат да поизчакат и да наблюдават картината, преди да вземат решение за повишаване в цените на горивата. Първо, цените на петрола могат да се успокоят и да ограничат ръста си; второ, трябва да се има предвид, че сделките за доставка на петрол се сключват с фючърси (доставката се забавя с около месец). Би трябвало фючърсната цена на суровия петрол да се калкулира в крайната цена на бензина и дизела, когато договореното количество бъде доставено.
Практиката обаче, е показала, че този срок не винаги се спазва, особено ако поскъпването на суровината продължи или високите цени се запазят за по-дълъг период от време. При всички положения, едва ли ще сбъркате, ако заредите резервоара си догоре, при текущите цени. От друга страна, ако станем свидетели на скок в цената на горивата още от утре, то регулаторите спокойно могат да започнат проверки за спекула.
loko-pd
на 16.09.2019 в 22:08:42 #1Тодоре виновни са руснаците.Това е.Не е Иран.