Диаманти, горива... мобилни телефони - така изглежда разбивката на най-важните за износа на Индия стоки през изминалата фискална година. За първи път смартфоните се оказват толкова нагоре в статистиката, като заслугата в най-голяма степен е на Apple, но управляващите в най-населената страна в света се опитват да привлекат всички големи имена от индустрията, пише Business Standard.

Детайли: Според Министерството на търговията през приключилата през март фискална година най-голям е бил делът на износа на дизел (над 30 млрд. долара), следван от този на диаманти за индустриална употреба (над $20 млрд.), авиогориво, бензин и на пета позиция остават смартфоните.

Русия стана и най-големият доставчик на петрол за Индия

Вторият по общ обем износител на стоки за Индия, стана и най-големият й доставчик на петрол

Цената обаче е с около 15% по-ниска от тази на другите доставчици

Около 50% от приходите от износ при тях идват от продукцията на Apple в страната, а на второ място остава Samsung.

Още нещо: Експортът на мобилни телефони е на стойност от 10,9 млрд. долара, което е двойно повече в сравнение с година по-рано. Тогава и делът на Apple беше наполовина по-малък - едва 24%.

Петте страни най-големи износители за Индия

Петте страни най-големи износители за Индия

Голямата (очаквана) изненада е Русия

На този фон, индийското правителство реализира програма на стойност 6,6 млрд. долара в подкрепа на местното производство като алтернатива на Китай, където е видимо напрежението между властта и технологичния бизнес, а освен това дълго време противоепидемичните мерки затваряха цели заводи.

Така Индия измести Виетнам и стана втория най-голям износител на смартфони в света след КНР, пише Quartz. Китайски марки като Xiaomi и Oppo/Vivo/Realme/OnePlus (всичките са брандове на една компания) сглобяват част от устройствата си в индийски заводи - включително за европейския пазар.

По-ключово обаче е, че производствените партньори на Apple като Foxconn също имат солидно присъствие в страната и от нея излизат 5% от всички нови iPhone устройства. Това е 5-кратно увеличение на обема спрямо 2020 г. Амбицията е през следващите години да се постигне 25% дял.

Apple отвори първи магазин в Индия

Apple отвори първи магазин в Индия

Компанията иска да увеличи продажбите и производството на iPhone

От друга страна: Индия си поставя амбициозни цели по отношение на смартфоните, като немалък фактор е и националистическата политика на сегашните управляващи в страната - за тях е много важно да докажат, че не са зависими от Китай, когато става дума за авангардни технологии.

Въпреки това, все още липсата на достатъчно квалифицирана и дисциплинирана работна ръка е фактор, който ограничава разрастването на смартфон индустрията. Именно Apple имаха сериозни проблеми с индийските си iPhone-и. Даже и в началото на тази година имаше брак от 50% при някои компоненти.