След неочаквания успех на PlayStation Portal, Sony изглежда отново се интересува от пазара на преносими гейминг устройства, пише TechRadar. Според информация на винаги добре информирания Том Хендерсън от изданието Insider Gaming, японският технологичен гигант "следи много внимателно текущия пазар на преносими конзоли".
PlayStation Portal, пуснат на пазара през ноември 2023 г., се оказа изненадващ хит. Sony съобщиха, че продажбите са надхвърлили очакванията им, а устройството се превърна в най-продавания аксесоар за PS5 през 2024 г.
Припомняме - това е просто допълнение към PS5, което ви позволява да играете далеч от телевизора - но даже без възможност да сте извън Wi-Fi мрежата, в която е конзолата. Въпреки това, очевидно хората искат да се забавляват със заглавията от каталога на Sony именно в такъв формат.
Интересът на компанията към сегмента не е изненадващ, имайки предвид бума на пазара на преносими PC конзоли през последните години. Успехът на Steam Deck на Valve беше последван от силни продукти като Lenovo Legion Go, Asus ROG Ally и неговия наследник Asus ROG Ally X.
Голямата мишена, естествено, е марка Nintendo. Хибридът Switch е една от най-успешните конзоли на всички времена, а по всичко изглежда, че догодина най-накрая ще видим втора версия.
Sony има опит в създаването на успешни преносими конзоли. PlayStation Portable или PSP се продаде в милиони бройки. След леко неубедителен старт, тя набра сериозна игрова библиотека, а с постепенното нормализиране на цената се превърна и в бестселър.
Официално: Една от най-популярните гейм конзоли в историята ще има наследник
Кога обаче ще го видим?
Въпреки това, компанията има и един сериозен провал в историята си - PS Vita, който я накара да се оттегли от този пазар.
PS Vita беше технологично напреднала за времето си, с отлична графика, плавен потребителски интерфейс и достъпна цена. Въпреки това, конзолата не успя да отговори на очакванията за продажби.
Основните причини за неуспеха бяха липсата на подкрепа от страна на разработчиците и ограниченият каталог от игри. Sony Japan Studio разработи много заглавия за платформата, но подкрепата от други студия на компанията беше оскъдна. Те предпочетоха да разработват игри за Nintendo 3DS, която имаше по-голяма потребителска база, въпреки традиционно по-слабия хардуер.
Друг проблем беше свързан с паметта на устройството. PS Vita изискваше допълнителни карти памет, но беше съвместима само със специални карти на Сони, които бяха значително по-скъпи от стандартните SD карти - и то през целия живот на устройството.
Източник: Wikimedia Commons
Гигантският проблем обаче беше, че Vita се появи във време, в което смартфоните и таблетите вече се утвърждаваха като гейм платформа. Nintendo в голяма степен се спасява от конкуренция заради ексклузивните си заглавия и различни хардуерни иновации, които най-често няма как да се случат на телефон. Конзолата на Sony не можеше да се похвали с това.
Ако японският гигант реши да се завърне на пазара на преносими конзоли, компанията трябва да се поучи от грешките си с PS Vita. Ключови фактори за успеха ще бъдат осигуряването на силна подкрепа от разработчици и избягването на практики като абсурдно високите цени на физическите носители на памет, отбелязва TechRadar.
Дали това ще се случи и дали въобще ще видим нов "джобен" PlayStation - ще стане ясно през следващите месеци. Но при всяко положение ще е добре да има повече яснота преди официалната премиера на Switch 2 - защото след това може вече да няма никакво значение...