Нова технология при зареждането на батериите на електромобилите може да осигури преход от над 200 мили за зареждане от 10 минути. Това показват данни от ново изследване, пише The Guardian.

Литиево-йонните батерии са изключително важни за развиващите се технологии, защото имат способността да съхраняват голямо количество енергия в малък и компактен обем, както и да се зареждат отново и отново. Трио учени получиха Нобеловата награда по химия месец по-рано именно заради приноса си към развитието на батериите.

Но притесненията около батериите са свързани с това, че автомобилите могат да изчерпят мощността си по време на пътуване, а за да бъдат заредени, е необходимо доста време.

Според новото проучване обаче това може да бъде преодоляно - водачите ще могат да зареждат батериите на електрическите си коли изключително бързо, след което ще продължат пътя си.

Батериите са ключът към електромобилите. И една китайска компания доминира индустрията

Батериите са ключът към електромобилите. И една китайска компания доминира индустрията

Как Пекин дирижира успеха на местния сектор

"Ако имаме повсеместна инфраструктура за бързо зареждане на пътя, шофьорите не трябва повече да се притесняват от времето за зареждане. Представете си да изминете 200-300 мили на заряд, след това да починете за 10 минути, докато колата ви се зарежда, и да продължите с нови 200-300 мили", каза пред изданието професорът от Държавния университет в Пенсилвания и съавтор на изследването Чао-Ян Уанг.

Бързото зареждане за няколко минути изисква силен ток. При ниски температури - дори при 30 градуса по Целзий - такова зареждане на литиево-йонни батерии може да причини проблеми. По-високите температури обаче - от около 60 градуса по Целзий - биха позволили литиевите йони да се движат достатъчно бързо, за да избегнат този проблем. В този случай въпросителните остават около това дали батерията може да издържи да бъде толкова топла и за какъв период от време.

"При високи температури активните материали на батерията реагират с електролита. Така те образуват пасивни повърхностни филми, изразходващи активен литий, което прави устойчивостта много голяма.

Създаването на подобни филми отнема време, каза той. В резултат на това екипът излезе с идеята батерията да бъде поддържана на 60 градуса само толкова дълго, колкото е необходимо за процеса на зареждане.

За целта екипът разработи батерия, която използва тънко никелово фолио за създаване на вътрешна структура за самозагряване. Нагрявайки батерията до 60 градуса за 10 минути, учените успели да заредят батерията на 80%. След това батерията се охлажда до стайна температура. Учените не повредили батерията и при многократно зареждане.

За сравнение - в момента отнема 40 минути на Tesla Model S за заряд от 80%, и то с помощта на суперзарядно устройство.

Недостигът на никел може да се окаже пречка пред електромобилите

Недостигът на този метал може да се окаже пречка пред електромобилите

Цената му подскочи със 70 процента през 2019 г. до $18 000 за тон

Екипът от учени е използвал по-малки батерии, но в проучването се набляга, че технологията може да се използва и прилага за разработването на батерия за електромобил.

"Можем да зареждаме батерии с различни размери за едно и също време, стига токът на заряд да се увеличи пропорционално на размера на батерията", каза още Уанг, обяснявайки и че това вече е възможно със съществуващите зарядни устройства.

По думите на професора бъдещето изглежда светло. "Нашата технология е проста, но елегантна. Предполагам, че ще са необходими две-три години тестване и оценка на превозни средства, преди да се използва с търговски цели", добави той.

Откритието се приветства добре и от други учени. Проф. Клеър Грей от Университета в Кеймбридж харесва технологията, но според нея има още много работа. Тепърва трябва да се правят опити с все по-големи батерии.

Бъдещите батерии се зареждат за секунди, траят месеци и черпят заряд от въздуха

Бъдещите батерии се зареждат за секунди, траят месеци и черпят заряд от въздуха

Пясъчни и сгъваеми батерии са само част от иновациите