Малко позната китайска компания се превърна в най-големият производител на батерии за електромобили в света, след като стратегията на Пекин не остави особено голям избор на света, пише The Wall Street Journal.

Към момента Китай е най-големият пазар на електромобили и за да увеличи влиянието си в бързо растящата индустрия, Пекин започна да оказва натиск върху някои от чуждестранните автомобилни производители да използват батерии, произведени от местни компании. Contemporary Amperex Technology Ltd, позната като CATL, се оказа единствената, която има нужния капацитет.

Автомобилните производители не бяха доволни, но нямаха особен избор. По време на визита в централата на CATL през 2017 г., трима мениджъри от Daimler са изразили ясно недоволството си малко след началото на срещата, припомня Джианг Лингфенг, тогава мениджър на проект в CATL.

Един от мениджърите на германската компания прекъснал брифинга с думите "Не ни интересува. Единствената причина да сме тук, е, че нямаме избор, затова нека просто говорим за цената", казал той.

Китай отговаря за 60 процента от продадените общо 2,1 милиона електромобила по света миналата година. До 2030 г. се очаква продажбите да бъдат между 23 милиона и 43 милиона годишно, според Международната агенция по енергетика. В най-оптимистичния сценарий за електромобилите, те ще отговаря за 57 процента от продажбите в Китай, 26 процента в Европа и 8 процента в САЩ.

И за да отговорят на търсенето, автомобилните производители ще се нуждаят от милиони батерии - най-печелившата част от автомобила.

На преден план е CATL, която се превърна в най-големият производител на батерии за електромобили по изграден производствен капацитет, според Benchmark Minerals Intelligence. CATL бе изградена по модела на друг китайски гигант - Huawei, копирайки структурата на отделите и други.

Доминацията на Китай на пазара на батерии е притеснително развитие за САЩ и Европа, които се повече изразяват недоволство относно влиянието на комунистическата партия върху новите технологии и продукти. Китай се опитва и да доминира върху голяма част от веригата за доставки на кобалт - жизненоважен компонент за батериите - чрез покупки от мини в държави като Конго.

"Доминацията на Китай върху веригата за доставки на критично важни минерали и пазара на батерии създава притеснения и от комерсиална гледна точка, и от гледна точка на сигурността", казва щатският сенатор Лиса Мурковски.

Докато азиатските компании поведоха в технологията за батерии за електромобили, европейският автомобилен сектор се занимаваше с дизеловата технология, а американските им колеги се съмняваха относно успеха на новата технология.

САЩ отговаря за около 13 процента от продажбите на електромобили по света през първата половина на 2019 г. и засега оставя пазарът сам да поеме по своята посока. Един обещаващ стартъп фалира и бе придобит от китайска компания. "Гигафабриката" на Tesla в Невада ще създава батерии само за същия производител.

В Европа политическите лидери създават консорциум, за да помогнат развитието на индустрията там, като в момента се изграждат няколко завода, а поне €1 милиард публични пари ще бъдат вложени в проектите.

Междувременно през юли CATL съобщи, че печалбата ѝ за първото полугодие на 2019 г. почти се е удвоила до близо $300 милиона. През 2028 г. компанията ще има достатъчно капацитет, за да осигурява батерии за 4,2 милиона електормобила годишно.

В същото време CATL разширява дейността и извън Поднебесната империя. Компанията ще инвестира $2 милиарда в първата си чуждестранна фабрика в Германия, която ще отвори през 2021 г. BMW е първият ѝ голям клиент. Тя отвори и офис с Детроит през декември, а недостигът на производство в Северна Америка прави отварянето на завод следваща възможна стъпка.

CATL бе основана преди осем години от магната Робин Зенг - физик и инженер. Той създава компанията, като я отделя от доставчик на батерии за Apple, която също е създал, а по-късно продава.

Зенг постоянно привлича кадри от чуждестранни автомобилни компании, докато следва развитието на Huawei, включително множество роли за всеки един от служителите и дълги работни дни.

Най-голяма подкрепа Зенг получава от Пекин, която иска да изгради мощна индустрия. През 2013 г. страната започна кампания, с която да субсидира местните и чужди производители да продават повече електромобили. През 2015 г. правителството заяви на автомобилните производители, че ще получават субсидии, само ако използват батерии от списък с одобрени производители, в който имаше само китайски компании.

Автопроизводителите бяха свободни да използват и чуждестранни батерии, като не получават субсидии, но бяха предупредени от Пекин, че властта няма да бъде доволна.

Сред проблемите в правенето на бизнес с CATL производителите сочат и други проблеми: батериите все още са с 25 процента по-скъпи, а доставките се бавят.