Употребата на "невидима" технология за проследяване в имейлите вече е ендемия, показва проучване на Hey, направено по молба на BBC. Две трети от имейлите, изпратени до личните адреси на потребителите в компанията, съдържат т. нар. "шпионски пиксел", дори и без да броим спам съобщенията.
Какво представлява той? Шпионските пискели са миниатюрни файлове с разширение .GIF или .PNG и с размер 1х1. Те се включват в имейла и обичайно са в цвета на съдържанието, което ги прави невидими. Технологията за проследяване не изисква потребителят да натисне линк или нещо друго — те се активират автоматично, когато той отвори мейл.
Шпионските пискели изпращат информация на подателя дали и кога дадено писмо е отворено, колко пъти е отворено, на какво устройство, както и локацията на потребителя чрез IP адреса.
Защитниците на технологията казват, че тя е широкоразпространена, а употребата им е спомената в общите условия. Според Дейвид Хансън, съосновател на Hey, става въпрос за "гротесктно нахлуване в личния живот". "Средно всеки потребител на Hey получава по 24 мейла на ден, които се опитват да ги следят", казва Хансън.
British Airways, TalkTalk, Vodafone, Sainsbury's, Tesco, HSBC, Marks & Spencer, Asos и Unilever са сред малката част от компаниите, които използват технологията във Великобритания.
Изследване на Princeton University показва още, че събраните чрез тези пиксели данни често се свързват и с "бисквитките", което пък позволява мейл адреса и интернет страниците, които потребителят посещава, да бъдат навързани — дори и на различни устройства.
Един от малкото начини да се защитите от тях, е да настроите своя клиент да не показва снимки по подразбиране.
Заради шпионските пискели е важно и да не отваряте SPAM съобщенията. Когато ги отворите, подателят разбира, че имейл адресът е активен и това може да доведе до още повече нежелани мейли.