Електроенергийният системен оператор (ЕСО) обяви, че ще инвестира 93 милиона евро в изграждането на държавни зарядни станции в България. Това е свързано с мащабната електрификация на транспорта както в България, така и в света.

По време на международната конференция "Енергия за зелено бъдеще", която се проведе на 26 април в София, изпълнителният директор на ЕСО Ангелин Цачев заяви пред медиите, че "в проекта става въпрос за 200 станции за зареждане на електромобили и 9 водородни станции".

Амбицията е в партньорство с общините и браншовите транспортни организации те да се изградят до 2028 година на територията на цялата страна.

Колко зарядни станции за електромобили има в България?

Колко зарядни станции за електромобили има в България?

Инфраструктура за зареждане на електромобили продължава да се изгражда най-вече от шепа ентусиасти и компании

Към момента в България има над 1100 общественодостъпни зарядни станции за електрически автомобили, като броят им нараства всеки ден. Това означава, че докато заработят реално първите 100 държавни станции, те вероятно ще представляват незначителен дял от пазара.

Припомняме, че за проекта се заговори миналата година, когато беше сключен Меморандум за сътрудничество между ЕСО и Националното сдружение на общините, Българската браншова камара на енергетиците, Българската асоциация Електрически превозни средства, Индустриален клъстер "Електромобили" и Асоциацията на собствениците на електромобили в България.

Тогава обаче беше обявен много по-мащабен план - до 2028 година да бъдат инсталирани 10 000 станции в следващите 5 години.

Националната инфраструктура от зарядни станции за електрически превозни средства ще се изгражда в близост до подстанциите на ЕСО, които са над 300, като идеята е именно те да ги захранват.

За целта терените за тях ще се предоставят от съответните общини. По проект става въпрос за станции от 50 до 150 мегавата и за хипербързи зарядни станции (150 - 350 мегавата), които да дадат възможност в рамките на 15 минути да бъде възстановен до 70% от потенциала на батерията.

Проектът включва да се изгради и Национална платформа за управление на зарядната инфраструктура. Водородните станции ще се изграждат на границите със съседните страни, както и в най-големите градове на страната - София, Варна и Бургас.

Инвестицията, която ЕСО планира в проекта, е за общо 93 милиона евро за зарядните станции за електромобили и 9-те водородни. За цялата сума ЕСО е кандидатствал по Модернизационния фонд на ЕС, който цели подпомагане на зеления преход и подобряване на енергийната ефективност в Европа.

Държавите в ЕС с най-много и с най-малко зарядни станции за автомобили

Държавите в ЕС с най-много и с най-малко зарядни станции за автомобили

Според ACEA, в България има 1091 точки за зареждане на електромобили