От утре цените на поне 50 хранителни стоки в големите търговски вериги, които са се включили в кампанията "Достъпно за вас" на Министерството на икономиката и индустрията, ще бъдат по-ниски от утре. От ведомството припомнят, че инициативата трябваше за започне от 1 ноември, но се изчакваше становище на Комисията за защита на конкуренцията относно Декларацията за партньорство с търговските вериги, които проявят интерес към включване в кампанията.
На 24 октомври КЗК се обяви против по-ниските цени на продукти от първа необходимост с мотива, че "занижената цена ще доведе до ценовата конкуренция между търговците. Според антимонополния регулатор се нарушава и "принципът на свободна стопанска инициатива".
Днес от Комисията за защита на потребителите коментираха за Money.bg, че в крайна сметка са постигнали консенсус с икономическото министерство.
"Инициативата за намаляване на цените е изцяло по преценка на Министерството на икономиката и индустрията, както и на всеки участник на пазара, който прецени, че е уместно да се включи в нея. Това означава, че предприятията, които ще участват в кампанията, не следва да търсят нашето одобрение", обясняват експертите от КЗК.
Източник: iStock by Getty Images
От антимонополната комисия допълват, че по-ниските цени могат да се отразят на наличността на някои продукти. Търговците няма да имат икономическа изгода да поддържат дадени стоки с трайно ниска цена, което може да доведе до по-малко заредени количества и съответно до презапасяване от страна на потребителите. Дали това ще стане така, предстои да разберем.
Трайно по-ниски цени за българските потребители?
На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията ще се прави анализ, за да се следи динамиката на цените. В следващ етап на сайта на ведомството потребителите ще могат да намерят намалението на продукта и ще видят откъде могат да го закупят.
"Всеки един търговски обект, който се е включил в кампанията, ще ползва логото на инициативата "Достъпно за вас". То ще бъде позиционирано до стоката, която е предложена в конкретната седмица, както и в брошурите на търговеца. Цената трябва да е най-ниската, на която могат да предложат дадената стока", коментира министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов.
Той допълва, че инициативата започва поетапно в партньорство с повечето от по-големите търговски вериги, като "вече се водят разговори и с по-малки регионални такива."
Кое с колко поевтинява?
От 15 ноември в търговските хранителни вериги трябва да има по-ниски цени на продукти като хляб, захар и зърнени храни, включващи брашно, хляб, тестени изделия, макарони, захар, варива, включващи ориз, зрял боб, леща, грах, нахут, месо и месни продукти, включващи прясно свинско месо, прясно пилешко месо, риба, малотрайни колбаси, трайни колбаси, мляно месо (кайма). Освен тях трябва да видим поевтинели мляко, млечни продукти и яйца, включващи прясно мляко между 1 процент и 4 процента масленост, UHT млека, кисели млека, кашкавал, сирене бяло саламурено, извара, яйца.
На трайно по-ниски цени трябва да купуваме и плодове, включващи ябълки, грозде, цитрусови и южни плодове, други пресни и замразени плодове, зеленчуци, включващи домати, краставици, зеле, пипер, зрял лук, чесън, праз, кореноплодни зеленчуци, листни зеленчуци, други пресни зеленчуци, картофи, консервирани зеленчуци и продукти на зеленчукова основа, животински и растителни масла и мазнини, оцет и сол, включващи млечни масла, олио, оцет и сол.
Всичко това означава, че седем продуктови групи от малката потребителска кошница, които отговарят на обичайните изисквания за качество и съдържащи всички необходим продукти за разнообразно хранене, ще бъдат с по-ниски цени. С колко точно ще е намалението на тези основни хранителни продукти, ще разберем от утре. Със сигурност обаче то няма да е еднакво във всички магазини.
А на фона на държавната акция, хипермаркетите ще продължат с обичайните си "акции" и "промоции", при това в мащаби, на чийто фон кампанията "Достъпно за вас" всъщност може да се окаже доста дребна.