Нова година - нов късмет... а понякога и нов директор. Така започва 2023 г. в някои от водещите компании по света... а и у нас. Промените в корпоративното ръководство показват желание за нова посока на развитие, но рядко са напълно безоблачни - следват реорганизации, съкращения, нови лица във висшия мениджмънт, промени в приоритетите и ред други събития със сериозни последици.

Затова и големите лидерски промени винаги са стратегически ход, на който трябва да се обърне внимание.

В свой материал Quartz посочва някои от световните компании, които ще започнат новата година с нови главни изпълнителни директори. Всяка от тях е сериозен фактор в своята индустрия и затова конкурентите със сигурност ще следят рокадите отблизо.

На кормилото на Adidas застава норвежецът Бьорн Гулден, който пристига в германския гигант на спортните стоки не от къде да е, а от конкурента Puma. За своите 9 години там той повиши продажбите с над 5 млрд. долара годишно. Гулден е бивш футболист, като във визитката му са още CEO пост в Pandora, период като управляващ директор в Deichmann и мениджърски опит в производителя на облекло Helly Hansen.

Adidas назначи шефa на Puma  за главен изпълнителен директор

Adidas назначи шеф на свой конкурент за главен изпълнителен директор

57-годишният Бьорн Гулден е бивш норвежки професионален футболист и хандбалист

Големите предизвикателства пред него:

  • Възстановяване на доброто представяне в Китай след COVID-19 и бойкотите в страната;
  • Подобряване на ситуацията с инвентара на западните пазари, които се борят и с висока инфлация;

Warner Music Group също започва годината с нов лидер с впечатляваща визитка. Робърт Кинсъл беше бизнес директор в YouTube и имаше 12-годишен стаж в компанията, а преди него - 7 години в Netflix. За един месец той ще ръководи третата най-голяма звукозаписна компания в света заедно с предшественика си на поста Стийв Купър.

Големите предизвикателства пред него:

  • Да разшири възможностите за изпълнителите в нови направления като blockchain-базирания гейминг;
  • Да подобри представянето на компанията на борсата;

Ако се справи, Кинсъл ще спечели още през първата си година на позицията 15 млн. долара. Звучи мотивиращо.

В Maersk също посрещнаха нов изпълнителен директор - Винсент Клерк. В неговия случай "нов" е малко условно - 50-годишният швейцарец е прекарал половината си живот в компанията, заемал е различни мениджърски позиции и в момента отговаря за логистиката и океанските операции на датската компания за корабен транспорт.

Maersk купува американска логистична компания за $1,68 милиарда

Maersk купува американска логистична компания за $1,68 милиарда

Датският превозвач обяви намерението си да придобие американската Pilot Freight Services

Големите предизвикателства пред него:

  • Да превърне Maersk в компания, която предлага цялостна транспортна услуга с възможно най-адекватните инвестиции в складове и дистрибуционни центрове;
  • Да помогне на Maersk да стане климатично неутрална към 2040 г.

В началото на тази година промени по върховете ще има в Salesforce, Visa, Shell и ред други компании с глобално значение.

А у нас?

Промените в мениджмънта на компаниите на българския пазар по-рядко се съобщават в аванс, като краят на 2022 г. ни даде едно много голямо изключение - bTV Media Group. Първата частна национална телевизия у нас вече е под ръководството на Ралф Бартолайт.

Ралф Бартолайт от ProSieben поема bTV

Ветеран от ProSieben поема bTV

Мартин Швехлак остава в компанията, ще отговаря за новините и уеб проектите

Той има 20-годишен мениджърски опит в германската медийна група ProSieben Sat.1 Media SE, като освен това е първият журналист на този пост в bTV - бил е ръководител на кореспондентското бюро на агенция ДПА в Москва и завеждащ отдел "Политика" в онлайн портала на "Франкфурт Алгемайне Цайтунг".

Големите предизвикателства пред него:

  • Да насочи ресурсите на медийната група към жизнеспособни дигитални продукти, които имат шанс на пазара;
  • Да осигури стабилността на bTV и качеството на нейното информационно и развлекателно съдържание в условията на висока инфлация и несигурност на рекламния пазар.