През 2015 година на пазара на бизнес имоти са реализирани с 20% повече инвестиционни сделки спрямо предходната 2014 г., сочи годишният анализ на консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakеfield за България и Македония. Достигнат е инвестиционен обем от 236 млн. евро, който включва не само продажби на доходоносни активи, но и сделки със строителни терени, както и с имоти за собствено ползване.
„Това е втора година от началото на кризата, в която отчитаме инвестиционен обем над 200 млн. евро. Трябва да се има предвид и фактът, че през 2014 г. активността се дължеше основно на силния пазар на подценени имоти, докато през 2015 видяхме възстановяване на интереса към строителните парцели и връщане на предприемачите на пазара”, коментира Явор Костов, мениджър "Капиталови пазари“ във Forton/Cushman&Wakеfield.
По-високият брой транзакции се дължи и на навлизането на нови чуждестранни играчи. Това доведе до достигането на баланс между местни и международни инвеститори.
Сделките със строителни терени са водещи през годината, като заемат дял от 54% от пазара. Секторите на хотелите и на търговските площи също привличат интерес.
По думите на Костов през настоящата година силният пазар на строителни парцели ще продължи. Сред по-големите очаквани сделки е тази за земята на бившата пивоварна фабрика на „Каменица“ АД в Пловдив.
В същото време вече се наблюдава интерес и към придобиване на доходоносни активи. Има всички предпоставки този тренд да се засили през 2016 г. и да видим повече сделки в сегмента на офисните и търговските площи.
Офис площи
Активно търсене и лек ръст на наемните нива бяха двете тенденции, характеризиращи последното тримесечие на 2015 г. в сегмента на офис площите.
Засиленият интерес за разрастване и наем на площи, главно от страна на IT и BPO компаниите, доведе до появата на нови проекти. Общо през годината бяха завършени над 105 000 кв. м офиси, но голяма част от тях бяха усвоени още преди сградите да получат разрешение за ползване и качественото предлагане остава недостатъчно, за да отговори на търсенето.
„Офисният пазар видимо се раздвижи и това е валидно за цялата 2015 година”, казва Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ във Forton/Cushman&Wakеfield. По думите й търсенето остава силно, като освен интерес от нови наематели се наблюдава и разрастване на вече навлезлите на пазара компании.
Средната площ на нает офис през 2015 г. е малко над 1200 кв. м. Този индикатор потвърждава положителната тенденция за наемане на по-големи площи в резултат от консолидацията и разрастването на бизнеса на компаниите в IT и BPO сектора.
С 29 000 кв.м нараснаха наличните офиси през последното тримесечие на годината, достигайки общ обем от 1.79 млн. кв. м.
Около 200 000 кв. м нови офис проекти са в процес на изграждане. Едва 70 000 кв. м от тези площи обаче се очаква да бъдат завършени през 2016 г., като близо половината от тях са в малки сгради или са за собствено ползване. Това означава, че недостигът на качествени площи няма да бъде преодолян и тази година и тенденцията за наем на офиси в строеж ще остане актуална. Завършването на по-големи проекти се очаква едва през първата половина на 2017 г.
В Пловдив инвестициите в офиси също се раздвижиха и в процес на изграждане там са около 50 000 кв. м. Заради разрастването на аутсорсинг бизнеса към втория по големина град там също се наблюдава осезаемо раздвижване на наемния пазар. През втората половина на 2015 г. са сключени наемни договори за 9 000 кв. м офиси, по-голямата част от тях – за площи в строеж. Сред по-мащабните сделки в Пловдив през последното тримесечие бяха разрастването на 60K с 1250 кв. м в Imperial Business Center, както и това на Telus с 3000 кв. м в бизнес център Megapark на „Асеновградско шосе“. Около 2000 кв. м бяха отдадени под наем и в строящия се Office Park Plovdiv.
Очаква се тази година пазарът в големите градове като Пловдив, Варна и Бургас да остане активен заедно с този в София.
Активното търсене и ограниченото предлагане на подходящи офис площи доведе и до лек ръст на наемите през годината. В София за първокласни сгради с отлична локация в центъра или по големите булеварди те се движат в диапазона € 11-12.5/кв. м, като се наблюдава близо 5% ръст в долната граница. По-осезаемо раздвижване имаше на пазара в Пловдив, където наемите през втората половина на годината се покачиха с около 30% достигайки € 8/кв. м. Нарастващото предлагане на офиси под наем в града обаче ще балансира пазара,
Търговски площи
Преструктурирането на слабо представящи се търговски центрове беляза цялата 2015 година. . Нови проекти на бяха завършени и наемният пазар бе движен основно от подобрения в микса от наематели на работещите търговски центрове. В София един от двигателите на пазара бе City Center Sofia, където през есента бяха подписани договори за над 2500 кв. м с големи наематели, сред които Sport Depot, CCC, Capella Play, PM.
Като цяло пазарът показа стабилност с ясно открояващи се работещи молове на фона на концепциите, които се нуждаят от ново позициониране. Това доведе до интерес от нови марки, като CCC и Forever 21, които направиха своя дебют или предстои да отворят магазини на българския пазар. Във високия ценови клас също има нови имена – Tommy Hilfiger влезе с монобранд магазини, а луксозният бранд Philipp Plane откри бутик в София.
Утвърдените имена на пазара също продължиха разширението на мрежата си обекти като много от тях се насочиха към областните градове, където конкуренцията все още е по-слаба. Сред примерите през последното тримесечие бяха откриването на магазин на H&M в S Mall в Сливен, влизането на Hippoland в Katina Center в Добрич, както и отварянето на Terra Nova в Panorama Mall в Плевен.
„Разрастването на силните марки в ниския и среден ценови клас към областните градове се очертава като трайна тенденция и определено ще раздвижи пазара на търговски площи там. През последната година се възроди интересът към малки търговски центрове, наследници на бившите универсални магазини, в тези населени места“, посочи Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton/Cushman&Wakefield.
Разместването сред играчите в търговията с храни и бързооборотни стоки през годината се отрази на бизнеса на моловете, където те са ключови наематели. Заради затрудненията на някои търговски вериги, част от моловете смениха наемателя на хипермаркета си, а други изобщо извадиха този тип площи от концепцията си. Подобна крачка направи Mall Plovdiv, чието ръководство подписа договор с модната марка Bershka за част от площта на бившия магазин на Picadilly в шопинг центъра.
Според Росен Генев подобни решения показват гъвкавост и все по-често ще виждаме такива в условията на по-зрял и конкурентен пазар.
„Хранителният магазин не е задължителна част от концепцията на един мол, особено ако не генерира очаквания трафик. Не изключвам и други търговски центрове да извадят хипермаркета от концепциите си и да заложат на комбинацията шопинг + храна + развлечения, особено ако в близост до тях има големи хранителни магазини“, обобщи той.
След стабилизирането си в средата на годината, наемите на първокласни площи в добре работещите молове тръгнаха нагоре и през последното тримесечие достигнаха € 27 /кв.м в София. Засиленото търсене на площи за аптеки, дрогерии, магазини за органични продукти и др. също подкрепи и ръста на наемите на търговските улици в София и големите градове. На столичния бул. „Витоша“ те достигнаха € 46 /кв.м за площ между 100 и 150 кв.м.
Индустриални площи
Засиленото търсене на логистични площи в София доведе до старт на проекти, предназначени за отдаване под наем успоредно с продължаващите инвестиции в собствени имоти.
„Към началото на 2016 г. около 41 000 кв.м спекулативни логистични проекти са в процес на изграждане в района на София, което е безпрецедентна активност в този сегмент за последните години”, коментира Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални площи и развитие на парцели“ във Forton/Cushman&Wakefield.
Той очаква завършването на тези площи през годината да доведе до по-силна активност на наемния пазар и в същото време да балансира търсене и предлагане.
Заради слабото предлагане на имоти под наем делът на свободните площи на пазара на индустриални имоти в София падна трайно до 2% през изминалата година. Единственият по-значим спекулативен проект, завършен през периода, бе Фаза III на Universal Logistics Park на бул. „Цариградско шосе”. Проектът е с площ 8 800 кв.м, от която 65% бяха отдадени под наем преди разрешение за ползване при ценови нива над средните за пазара.
Дисбалансът между търсене и предлагане доведе и до 8% ръст на наемите на първокласни площи, чиито средни нива към края на 2015 г. достигнаха €4.10 /кв. м за района на София, а в някои локации надминават и €5 /кв. м.
Пловдив продължава да привлича вниманието на инвеститорите в логистика и производства като към края на годината в региона бяха завършени фабриката на Sensata, както и производственият център на Liebherr.
В страната двигател на пазара остават производителите на автомобилни компоненти и компании от леката промишленост, които инвестират основно в собствени производствени и логистични бази. Успоредно с големи градове като Пловдив, интерес привличат и областни центрове като Плевен, Монтана, както и районът на Хасково и Димитровград заради близостта на магистрала „Марица“.