Бизнесът е изправен пред огромен наплив от нови инструменти за изкуствен интелект и много от тях се припокриват и предизвикват объркване у служителите. На този фон продавачите на корпоративни технологии буквално се надпреварват да се възползват от генеративната AI тенденция, пише The Wall Street Journal.
"След вълнението с ChatGPT сигурно поне 20 до 25 доставчика в моето портфолио са се свързали с мен с думите - "хей, нека ви разкажем за нашата стратегия за генеративен AI помощник", разказва Милинд Уейгъл - главен информационен директор в Equinix - един от най-големите наемодатели на центрове за данни в света.
Генеративните AI функции, които могат да отговарят на подканите на потребителя чрез генериране на изображения или текст, често идват под формата на помощници или виртуални асистенти, които работят в тандем с предложенията на ИТ продавача, понякога автоматизирайки определени задачи в тази платформа.
Разпространението на помощните системи води до объркване за служителите, които търсят един общ интерфейс за изпълнение на определени задачи. Това може също да създаде потенциални рискове за управлението, ако има възможност частни данни от компания, която взаимодейства с асистентите, да си проправят път в публични модели за обучение за генеративни AI инструменти.
Анализаторът на Gartner Арун Чандрасекаран коментира, че продавачите на ИТ изпитват натиск да се преместят в генеративното пространство на AI или рискуват да изостанат. Това означава, че някои полуготови функции ще бъдат изкарани на пазара набързо без подходящата защита за поверителност и сигурност.
"Утвърдените продавачи на ИТ също трябва да вземат предвид опасенията за сигурността, включително дали данните на клиента могат да бъдат върнати обратно, за да обучават модела, тъй като това е неизследвана територия", подчертава експертът.
Той изчислява, че една пета от независимите доставчици на софтуер са навлезли в генеративното AI пространство, откакто ChatGPT беше пуснат преди около 7 месеца - огромен растеж за твърде кратко време.
"Не мисля, че тази година съм имал среща с партньори или продавачи, на която да не ми е предлаган генеративен AI", споделя Браян Уудринг - ИТ директор на Rocket Mortgage - небанков доставчик на ипотечни кредити.
Понякога виртуалните асистенти се появяват в системните актуализации като безплатни, а понякога струват допълнително, каза Удринг. Той добави, че в някои случаи генеративните функции на AI се използват, въпреки че не са нужни или най-добрият инструмент за работа.
"Всеки се опитва да постави AI навсякъде", добавя той.
Техническите ръководители гледат критично на новите генеративни AI инструменти, за да направят разлика между наистина завладяващите и тези, които просто искат да се възползват от манията.
Колко добре инструментите ще могат да се интегрират един с друг е друго съображение.
"Трябва ни яснота за това как можем да свържем всеки един", коментира Ное Ангел, който е CIO в селскостопанската компания NatureSweet.
За момента сигурно е едно - в близко бъдеще навигирането в сложността на пейзажа остава голямото предизвикателство.