Чат ботовете с изкуствен интелект вече не само на теория, но и на практика започват да отнемат работни места от хората в сфери като обслужването на клиенти и поддръжката. Обикновено това се случва почти незабелязано, но когато индийски предприемач се похвали, че е изхвърлил на улицата десетки свои служители заради AI, в социалните мрежи се надигна вълна от възмущение.
Детайли: Основателят на платформата за електронна търговия Dukaan Сумит Шах публикува серия от публикации в Twitter, посветени на внедряването на изкуствения интелект в компанията му.
С характерния за стартъп сцената апломб той коментира, че масовите съкращения в екипа по поддръжката може да са били "тежки", но и в същото време са били "абсолютно необходими".
We had to layoff 90% of our support team because of this AI chatbot.
— Suumit Shah (@suumitshah) July 10, 2023
Tough? Yes. Necessary? Absolutely.
The results?
Time to first response went from 1m 44s to INSTANT!
Resolution time went from 2h 13m to 3m 12s
Customer support costs reduced by ~85%
Here's how's we did it ????
"Защо някой с технологична или продуктова експертиза ще работи в обслужването на клиенти? Това е като Лионел Меси да работи в Decathlon", разсъждава в писмена форма Шах, който в прав текст заявява, че техническата поддръжка е била сред спънките пред това компанията да е толкова печеливша, колкото иска.
Следва разказ за бързата разработка и внедряването на чат бота, завършващ със следното ведро послание: "В епохата на незабавното удовлетворение стартирането на бизнес вече не е далечна мечта. С правилната идея и подходящия екип всеки може да превърне предприемаческите си мечти в реалност. За една нощ! За всички мечтатели, изпълнители и разрушители - вашето време е сега!".
Постовете са прочетени общо близо 2 млн. пъти.
Реакциите: "Пич, сериозно: да се концентрираш върху това да си печеливш е едно, да си безсърдечен - съвсем друго", е една от най-цивилизованите реакции, които мотивиращата серия публикации предизвика.
В рамките на над 500 отговора Шах е критикуван за това, че използва съкращенията в компанията си за привличане на вниманието към останалата част от тържествено звучащия текст, без да казва и дума за това как се е погрижил за служителите и техните семейства.
Други питат какви за данните за удовлетворението на клиентите след внедряването на автоматизацията, като подозренията им са, че резултатите не са били твърде добри. Поне един потребител се представя за клиент на Dukaan, който се е отказал от абонамента си, след като така и не е успял да се разбере с бота.
Самият предприемач изоставя мотиваторския тон и в дискусията под публикациите обявява, че "очаквано, някой ще се обиди от името на някой друг", като освен това според Би Би Си той е коментирал, че ще пише повече за отношението към служителите си в LinkedIn, "защото хората в Twitter търсят печалба, а не съпричастност".
Контекст: Случващото се със Сумит Шах и компанията му не е отделно взет и уникален за Индия сюжет. Генеративният изкуствен интелект, трениран върху специфична информация, от месеци се разглежда от бизнеса като по-евтина и бърза алтернатива най-малко на сътрудниците от първо ниво.
AI във все повече компании пише код, вътрешни комуникации, предлага дизайни и участва в планирането. Иначе казано, навлиза на територията на почти всички професии, които не изискват тежък физически труд.
Не е случайно и че според оценката на Goldman Sachs изкуственият интелект може да остави 300 000 000 души без работа.
Още нещо: Сумит Шах се забърка в скандал, защото се похвали, че заради AI съкращава хора от поддръжката. Реално, обаче, това е реалността навсякъде. Ако дадена компания започне да промотира своя собствен чат бот, можете да бъдете сигурни, че в нея в момента текат съкращения или те вече са приключили.
Това е вярно и у нас.
MyH4o
на 19.07.2023 в 23:17:32 #1В развитите страни назрява революционна ситуация, въпреки изкусно приспиваното и добре контролирано обществено мнение. Тая ситуация ще излезе извън контрола на елитите по-бързо, отколкото те могат да си представят