Комбинираният автомобилно-железопътен мостът Йоресунд, кръстен на едноименния проток и който свързва Швеция и Дания безспорно е едно от най-вълшебните творения на инженерната мисъл.

Мостът над Йоресунд е най-дългият комбиниран пътен железопътен мост в Европа и свързва два основни скандинавски пристанища - шведският южен град Малмьо и столицата на Дания Копенхаген. Освен това инженерното чудо свързва както пътната, така и железопътната мрежа на Скандинавия и Централна и Западна Европа.

Съоръжението преминава почти 8 км от шведския бряг до изкуствения остров Пеберхолм, който се намира в средата на протока. Останалата част от съоръжението е тунел в продължение на 5 км - от остров Пеберхолм до датския остров Ама. Мостът минава над морето и под водата.

Какво знаем за най-дългия жп тунел на Балканите, който ще бъде в България

Какво знаем за най-дългия жп тунел на Балканите, който ще бъде в България

От БДЖ коментираха пред Money.bg, че влаковете през тунела ще могат да развиват скорост до 160 ĸм/ч

Строителството започва през 1995-а година и завършва след само 4 години по-късно - през 1999-а. На 14 август той е открит за движение от Фредерик Датски - принц на Дания и от Виктория Шведска - принцеса на Швеция. Двамата се срещат по средата на моста, за да се поздравят за реализирането на успешния проект, смятан преди това почти за научна фантастика.

Разходите по построяването на моста възлизат на 4 милиарда евро и те са разделени между Швеция и Дания. Строителните дейности се извършват от съвместна колаборация между компаниите Hochtief, Skanska, Hojgaard & Schultz и Monberg & Thorsen. Мостът е проектиран от датската инженерна компания "COWI".

Днес през моста преминава европейският път Е20, а "Oresundsforbindelsen" по железопътната линия. Също така се осигурява корабна връзка, която е изключително важна за транспорта между Швезия-Дания и континентална Европа.

Мостът Йоресунд е носител наградата на Международната асоциация за мостово инженерство за Изключителна структура.