Дойде летният отпускарски сезон и много от нас тръгват на почивка или пътешествие. Често именно хотелът се превръща във временен дом за пътуващия, така че изборът трябва да се направи много внимателно. Разбира се, понякога има моменти, когато реалността не съвпада с представите и очакванията ви и в такива ситуации е важно да знаете правата си.

В повечето случаи обаче т.нар. звезден рейтинг на хотела вече дава известна индикация за комфорта и обслужването, което предлага и на което да разчитаме.

0 звезди - елементарни условия

Липсата на звезди обикновено се отнася за хостели и много малки семейни хотели (къщи за гости). Предлагат се най-основните услуги - легло,спално бельо, кърпа и минимум други удобства. Възможно е да има някои изключения, като например наличието на сейф на рецепция, обща ютия, съхранение на багаж или събуждане. Наличието на телефон във фоайето е задължително, а броят на общите тоалетни и душове трябва да бъде най-малко един на всеки 10 стаи.

Важно е да се отбележи, че в хостелите разстоянието от горната част на двуетажното легло до тавана трябва да бъде най-малко 75 см. Ако пътникът планира да остане на такова място, препоръчително е да проверите този параметър.

Снимка 428086

Източник: БГНЕС

1 звезда - скромно настаняване

Еднозвездните хотели обикновено са малки и икономични хотели с минимален набор от услуги. Стаите тук често са тесни и мебелите са най-неоходимите.

По-долу са някои характерни характеристики на хотелите с 1*:

  • рецепцията работи от 7:00 до 22:00 часа, а не денонощно;
  • единични легла с размери до 90 х 190 см;
  • почистване и смяна на спално бельо и кърпи се извършва на всеки пет вечери;
  • закуската включва студени ястия.

2 звезди - подобрени условия

Хотелите с 2 * обикновено са компактни хотели, предлагащи основен набор от услуги. Тук клиентите са доволни от ежедневното почистване, задължително наличие на баня точно в помещението.

Ако такъв обект включва повече от 50 стаи, вероятно сградата може и да разполага със собствена пералня. Спалното бельо се сменя на четири дни. Администраторът обслужва гостите от 7:00 до 24:00 часа.

3 звезди - асансьор, интернет, храна

Хотел 3 * или клас B е на първо място по популярност сред туристите. Предлага вече доста удобни стаи с климатик, сешоар, хладилник, телевизор и евентуално минибар. В такива хотели пространството на стаята надвишава параметрите на по-бюджетните опции, обикновено е повече от 12 квадратни метра. Хотелът обикновено разполага със собствено кафене или ресторант, не рядко фитнес център и плувен басейн.

Характеристиките на тези хотели включват:

  • WiFi;
  • асансьор, обслужващ всички етажи, започвайки от трети;
  • конферентна зала;
  • смяна на спално бельо след всеки три нощувки;
  • душ и тоалетна във всички стаи;
  • храна в собствен ресторант.
Снимка 618204

Източник: iStock by Getty Images

4 звезди - допълнителни удобства и страхотно обслужване

Хотелът, който се гордее с 4*, предоставя на гостите си разширена гама от услуги, включително спа услуги, един или няколко ресторанта и барчета, конферентни зали. Има отделен асансьор за персонала, така че те практически да не се среща с гостите.

Основните характеристики на хотелите от тази категория, плюс тези от по-горните категории:

  • широка гама от продукти за лична хигиена в банята;
  • частен паркинг (в някои случаи се предлага и кола под наем);
  • наличие на мини-барове в стаите;
  • закуска с широка гама от ястия, включително топли.
Снимка 267745

Източник: iStock

Пет звезди - хотел с "царско обслужване"

5*, или клас DeLuxe, е елитното ниво на хотелите. Тези заведения често разполагат със собствени голф игрища или други зони за спорт, хеликоптерни площадки, персонализирано обслужване по стаите и портиери, които отварят вратите. Отличителна черта на такива хотели е желанието да се гарантира, че гостите не изпитват нужда да напуснат територията.

Характеристиките на тези хотели включват:

  • наличието на няколко асансьора на всеки етаж;
  • ексклузивни сувенири за гости;
  • достъп до лед в стаите или на пода;
  • климатици във всички стаи;
  • ежедневна смяна на спално бельо и кърпи;
  • халати за всеки гост;
  • WiFi;
  • бална зала или нощен клуб;
  • няколко ресторанта с различна тематика;
  • фризьорски и козметичен салон (ако са повече от 100 стаи);
  • вътрешен басейн, фитнес център, спа, съблекални и душове, сауна и зона за релакс;
  • кът за игра, детски стаи и специално детско меню.

Кога "звездите" не работят?

Когато става въпрос за съвпадение на нивото на хотела, на неговия статус и предоставяната услуга, понякога има специални ситуации.

Например в арабските страни, където алкохолът е официално забранен, в стаите на хотелите от клас 5 * няма минибарове, които обикновено са задължителен елемент за тази категория. Въпреки това, такива хотели могат да имат всички характеристики и ниво на обслужване, съответстващи на класа De Luxe.

В Турция, например, често можете да намерите друга характеристика: 3 * хотели често осигуряват ниво на комфорт, сравнимо с 4 * -5 * хотели. Класът им обаче не може да бъде повишен поради малкия размер на стаите, което не отговаря на изискванията за по-висок клас.

90% от хотелите у нас са вдигнали цените - ето с колко

90% от хотелите у нас са вдигнали цените - ето с колко

Основното предизвикателство за хотелиерите остава липсата на персонал

Такива ситуации подчертават, че оценката на нивото на хотела по броя на звездите не винаги отразява напълно предоставеното обслужване и комфорт - важно е да се вземат предвид други фактори при избора на правилната опция за настаняване.