Той е най-важният икономист до президента Владимир Путин. Андрей Белоусов е бивш икономически министър и настоящ негов съветник. В интервю пред германския Die Welt, което Money.bg преведе за Вас, експертът разказва как се е стигнало до кризата в Украйна, защо Петро Порошенко е близък на Москва и каква политика иска да води Русия с Европейския съюз. Заедно това ще прочетете защо не харесва еврокомисаря по търговията Карл Де Гухт и как страната му гледа на западните санкции.

Според последните прогнози руската икономика ще нарасне през тази година с максимум 0.5 процента. Доколко досегашните санкции срещу страната са причина затова? И доколко е застрашен растежа, ако санкциите бъдат увеличени?

Ние чувстваме така наречените „меки" санкции. От видимите последици мога да откроя три - ние виждаме нервност не толкова при руските фирми, колкото при чуждестранните, които работят в Русия. Например от Германия над 6000 компании са тук и много от тях ни попитаха дали руското правителство ще забрани тяхната дейност в страната. Трябва да успокоя, че към ден днешен не подготвяме подобен род реакция. Вторият видим ефект е, че обкръжението около президента и правителството се обедини така, както никога преди. Преди сред неговите либерални и не либерални фракции си дискутираше накъде трябва да поемем. С настоящите заплахи обаче този въпрос вече не стои.

Но представители от елита обясняват също, че либералното крило просто си мълчи, защото смята противопоставянето към този момент за безсмислено?

Бих казал да, за съжаление го има този ефект. В и извън правителството има икономически либерали, за които не бих казал непременно, че мълчат. Но от реториката и характера на предложенията може да се види, че позициите на двата лагера се сближават.

Щяхте да назовете и третия ефект от санкциите?

Заплахите от санкции принуждават управлението на страната както политически, така и икономически да се обърне към нови пазари - преди всичко в югоизточна Азия, в Китай. И да предприеме действа за по-голяма сигурност на инфраструктурата - сред нея и финансовата инфраструктура.

Търсенето на нови пазари изглежда като отказ от Запада.

Не съм казал, че ще се стигне до щети в отношенията ни със Запада. Става дума за допълнителни пазари.

На Русия й липсват мотори за икономически растеж. Може ли Китай да бъде такъв?

Големината на Китай може да донесе този ефект. Не става дума сама за числа, а и за газовия договор и други големи проект - сред тях и транзит на петролни продукти - до нови центрове на икономическия ръст в Далечния изток. Занимаваме се с това отдавна. Сега просто ще стимулираме този процес.

Видимо е, че инвестициите, най-важното перо за руската икономика, спадат от 2012 година насам. Днес се чува отново, че е време за реформи. Но управляващите са същите, които досега бяха. Защо не беше направено това, което можеше отдавна да е свършено?

Забавянето на инвестициите има две причини. Първото е цикличността: около 30 процента от инвестициите идват от големите концерни, сред тях и стратегически, в които взема участие и държавата. Те завършиха много проекти през 2010 и 2011 година. След това настъпи инвестиционна пауза.

Втората причина?

Високите нива на лихвите по кредитите, които същевременно влошиха покупателната способност на компаниите. Искаме да създадем механизъм, по който да бъде улеснен достъпа до заеми. Затова ще създадем фондове за подкрепа на инвестициите и един фонд за развитие на индустрията.

Трябва да Ви прекъсна. Вече дълго говорите за неща, които правителството прави. Но все още не сте казали онова, което можеше да направи.

Точно това, което сега обсъждаме. Ако бяхме взели тези мерки още през 2011 година, нямаше да бъдем в тази ситуация.

Путин тематизира в петък по време на своята реч на руския икономически форум в Санкт Петербург нуждата от базисно споразумение с Европейския съюз. Старите договорки били отдавна изгубили давност. Защо се нуждаем толкова спешно от нов договор?

Нашите отношения с единични членове на ЕС се развиват по-добре, отколкото с Брюксел. Подписването на ново споразумение би намалило влиянието на дирекцията за икономическа политика в еврокомисията. Аз се радвам, че Карл Де Гухт (бел. ред. - еврокомисар по търговията) си тръгва. Той не беше сложен там, за да прави компромиси. Разговорите с всички останали отдели и политики са на практика приключили.

Но защо е толкова важен този документ за Русия?

ЕС е наш търговски партньор. Ние не можел да развиваме двустранни отношения, ако не бъде взета тази нова позиция.

Какво очаква Русия от това ново споразумение?

Ние очакваме, че правилата на играта, които към този момент договорихме, ще бъдат точно описани в споразумението. И ние очакваме, че ще тръгнем по пътя на създаването на свободна зона за търговия. Ако не бях нашите преговорни партньори в ЕК толкова негъвкави, можехме да подходим по друг начин с украинския въпрос.

Как трябва да разбираме това?

Как се разви цялата ситуация? Имахме много спорове с Украйна, но отношенията ни имаха рамки. Благодарение на стремежите на Петро Порошенко (бел.ред.-новият президент на Украйна) подписахме договор за свободна зона за търговия. Тогава той беше икономически министър, както и аз. Решихме този проблем. Но с ЕС не регулирахме нашите отношения. Когато през ноември ЕС и Украйна тръгнаха да подписват споразумение за асоцииране, разбрахме, че както нашото споразумение с Украйна, така и възможното споразумение с ЕС са застрашени. Ако имахме ясни правила с ЕС, нямаше да се стигне до сегашната криза.