„4 часа сиеста", четем от първата страница на „Стандарт" по повод лансираната идея да се затварят офиси и цехове следобед заради горещините
Сиеста ще спасява българите от непосилната жега. Фирмите и заводите да затварят за 4 часа по обяд, препоръчаха синдикалисти. От 12,30 до 16,30 ч е най-опасно, особено ако шефовете не са осигурили нормална температура, заявиха от КНСБ вчера. За по-гъвкав работен график се обявиха и от Главна инспекция по труда. Бизнесът също се съгласи с предложението на профсъюзите. Според стопанската камара по-дългата почивка в летните жеги е добър вариант, за да няма трагични инциденти на работното място. Обедните почивки са нещо съвсем нормално в страните на юг от нас. В Гърция отдихът е от 12 до 17 ч, а в Испания и Италия всички хлопват кепенците от 12 до 16 ч.
Още по темата от „Стандарт"

„КАТ ударно събира глоби и отнема шофьорски книжки", предупреждава от първата си страница „Сега"
Хиляди шофьори ще останат без книжки, защото са засечени от камерите на КАТ да извършват тежко нарушение, например превишаване на допустимата скорост с 31 км/ч. Констатирани са 150 000 подобни нарушения, съобщи вчера шефът на КАТ Алекси Стратиев по Нова телевизия. В момента данните се обработват и до ноември ще бъдат разпратени известия до нарушителите.

Към края на годината има шанс КАТ да отчете и рекордно висока събираемост на глоби. Още през април, когато тръгна кампанията за подмяна на личните документи, от МВР предупредиха, че няма да се подновява свидетелство за управление на МПС на шофьор, който има неплатена глоба. И ако на някого, чиято книжка е невалидна, се налага да пътува в чужбина след Нова година, задължително първо трябва да си плати, а после да кандидатства за нова книжка.

До края на 2010 г. изтича валидността на 650 000 шофьорски книжки. Според КАТ поне 10% от шофьорите може да получат отказ за преиздаване заради неплатени глоби.

До тази мярка се стигна, защото масово нарушителите, които получават покана да отидат в КАТ, за да видят как са нарушили закона и да им се напише акт, изобщо не се явяват. Други пък обжалват наказателните постановления и обикновено успяват да ги съборят в съда. Най-лесният начин за това е, като поискат техническа експертиза на уреда, заснел нарушението. Претенциите обикновено са, че радарите са настроени да отчитат превишена скорост, доста над допустимата. Съдии обясниха пред "Сега", че снимката е сигурно доказателство. Остава проблемът с това, че не се вижда ясно лицето на водача. Тогава обаче се търси собственикът на возилото. По закон собственикът или този, на когото е предоставено моторното превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Ако собственикът не посочи на кого е предоставил колата си, се наказва той.
Още от статията на „Сега"

„Младежите на ясла при мама и тате до 32 години", съобщава от първата си страница „Монитор"
32 години е средната възраст, до която младите мъже остава да живеят при родителите си. Едва когато навършат 28 години, мнозинството от момичетата напускат родния дом у нас. По привързаност към семейството България е сред рекордьорите в Европейския съюз, сочат данните от „Националната стратегия за младежта 2010-2020 г.", подготвена от просветното министерство.

„Българските младежи от 15-30 г. продължават да живеят все по-дълго в дома на своите родители в сравнение със своите връстници в другите държави от ЕС", отбелязват експертите от МОМН. Основната причина за продължително съжителство с родителите си е липсата на финансови възможности да живеят под наем или да си купят собствено жилище. Българските младежи са сред най-късно намиращите си работа в сравнение с връстниците си от Евросъюза, сочи статистиката. 22 години е средната възраст, на която се започва първата работа у нас. Най-късно започват да работят в Румъния и Унгария - на 23-годишна възраст.

Рекордът държат Холандия, Австрия и Великобритания, където младежите започват  първата си служба около 16-17 години. България е сред първенците по индекс на младежка безработица. Без работа стоят 22,5 на сто от нашенцитемежду 15 и 24 години, докато 20 е средният процент за ЕС, сочат последните данни. По този показател най-тежко е положението в Испания, където почти всеки втори младеж под 24 години е без заплата. Сивият сектор е най-сериозната заплаха пред младежкия труд у нас, гласи националната стратегия на МОМН.

„Недостатъчните професионални умения и практики в реална среда принуждават завършилите средни професионални училища и особено тези от общообразователните училища, след завършване на образованието си да започнат "първата възможна работа", коментират експертите от просветното министерство. Според доклада най-често стаж „на черно" се трупа в сферата на търговията, услугите и обслужването. Един от препоръките за решаване на проблема е да се положат усилия за плавното преминаване на младите хора от учебната скамейка към пазара на труда чрез разширяване на стажовете и практиките в реалния сектор.
Още от статията на „Монитор"

„Чуждите инвестиции остават на санитарния праг", обобщава от първата си страница „Дневник", като се позовава на данните на БНБ
Преките чужди инвестиции в България продължават да спадат драстично и макар да се усеща известно стабилизиране през второто тримесечие, стойността им остава на критично ниско ниво. Това показаха публикуваните вчера предварителни данни на БНБ към юни, докато експерти се надяват именно те да са движещ фактор на икономиката до края на годината.

Спадът на капиталите през второто тримесечие се забавя до около 67% на годишна база при 85% през първото. Така за първото полугодие тяхната стойност е 358.5 млн. евро (1% от БВП) - четири пъти и половина по-малко спрямо същия период на 2009 г., когато инвестициите вече се свиваха, а българската икономика потъваше рязко надолу.

Около 2 млрд. евро чужди инвестиции до края на годината очаква министърът на икономиката Трайчо Трайков. "Инвестициите са на критично ниско ниво, което показва, че бизнес средата все още е много неблагоприятна и че не можем да очакваме кой знае какъв икономически растеж през тази година", коментира пред "Дневник" макроикономистът Петър Чобанов, бивш директор на Агенцията за икономически анализи и прогнози, преподавател по финанси в УНСС.

Той обаче посочи, че подобна е ситуацията във всички страни в Източна Европа и когато тенденцията се обърне, при ниските данъци, които България предлага, тя ще е сред първите предпочетени от инвеститорите.
Още от статията на „Дневник"

„Жеваго оглежда първи "Кремиковци", разкрива „Стандарт"
Хора на украинския милионер Константин Жеваго дойдоха първи на оглед в "Кремиковци" още през миналата седмица. На проверката са били не представителите му в България, а директорът на завода му в Дания, каза за "Стандарт" Людмил Павлов, шеф на "Подкрепа" в комбината. На 13 септември активите на металургичния мастодонт ще бъдат предложени на търг. Началната цена е 565 млн. лева, а депозитът за участие е 10% от нея. Засега обаче хората на Жеваго, който преди две години оперираше в комбината ни на ишлеме, не са купили документи за участие в търга. Експертите само са разгледали спрените мощности в "Кремиковци", за да преценят кои от тях могат да бъдат рестартирани при евентуална покупка.

На търга след около месец ще бъдат предложени за продажба производствената площадка заедно с всички активи, свързани с производствената дейност на "Кремиковци". Търгът ще е с тайно наддаване, като предложенията ще се подават при синдика Цветан Банков между 12 ч и 13 ч на 13 септември. Участникът, дал най-висока цена, печели.

Засега хората на Жеваго единствени са заявили интерес към комбината.
Още от статията на „Стандарт"

„И това лято българинът няма да спаси родните курорти", прогнозира в анализа си „Сега"
Масовото преселение на българи през летните месеци към гръцки и турски курорти тази година изглежда сериозно намаляло. Но дали кризата е отказала сънародниците ни само от задгранични пътешествия и те ще се втурнат да запълнят родните хотели, или просто ще си останат по домовете, е още рано да се каже. Миналогодишният опит на правителството да накара българина да спаси родния туризъм се провали. Няма изгледи тази година нещо да се е променило - оплакванията от режима на тока или от лошо обслужване все още не означават, че курортите ни са пълни.

Засега статистиката отчита драматичен спад на пътуванията на сънародниците ни в чужбина. Реализираните посещения за първите 6 месеца на годината зад граница са били 316.9 хил., което е с 35% по-малко в сравнение със същия период на миналата година. Данните показват, че спад има по всички основни дестинации. Дори любимите Гърция и Турция вече не се радват на някогашния интерес.

За сравнение през месец юни в Гърция е имало само 15 609 посещения с цел почивка или екскурзия. През същия месец миналата година те са били 41 924, т.е.

има намаление от над 62%. Спадът, който се отчита в Турция е по-малък - само 17%, но също е доказателство, че българите ограничават пътуванията си зад граница.

Според заетите в туристическия бранш има много причини за това. "На първо място те са свързани с кризата у нас и с това, че хората се притесняват да почиват в период на съкращения и безработица", припомня Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма. Другата причина е в отшумяването на първоначалния интерес да се почива в чужбина след приемането ни в ЕС. И на трето място идва икономическото положение в южната ни съседка - многобройните стачки, които на моменти парализират цяла Гърция, не са особено привлекателни. В този смисъл не помагат никакви отстъпки на хотелски услуги от порядъка на 10-15%. Защото нощувката поевтинява, но цените на всичко останало, включително и на транспорта и горивата се повишават.
Още от статията на „Сега"

„Екип на екоминистерството проверява днес кариерата на Прокопиев в гр. Меричлери", информира „Класа"
Работна група, в която влизат експерти от дирекции „Управление на водите", „Превантивна дейност", „Земни недра и подземни богатства" на Министерството на околната среда и водите, както и от Басейнова дирекция „Източнобеломорски район" и от РИОСВ-Хасково, ще проверява днес кариерата на фирма „Каолин" в гр. Меричлери, община Димитровград. Лично министър Нона Караджова е назначила проверката в отговор на протестите на жителите на Меричлери срещу концесионната дейност на „Каолин". Зам.-министър Евдокия Манева писмено е уведомила председателя на инициативния комитет Танко Русев и лидера на ПК "Екогласност" Емил Георгиев за предстоящата проверка и е отправила покана в екипа да се включат и представители на протестиращите.

„Министерството на икономиката, енергетиката и туризма незабавно ще предприеме действия за изясняване на фактическата и правната обстановка по случая. За целта ще бъде извършена проверка на място." Това се казва в писмо на зам.-министъра на МИЕТ Марий Косев до ПК „Екогласност" в Хасково. В уведомителното писмо обаче не са споменати конкретната дата и часът на проверката.

Ще припомним, че на 10 август пред сградата на МС в столицата жители на гр. Меричлери протестираха срещу концесията на „Каолин", защото компанията на клана Прокопиеви замърсява околната среда на района, обсебва частните имоти край кариерата и унищожава древни тракийски могили.
Още от статията на „Класа"

„Лизинговият пазар се сви с над една пета", информира „Монитор", като се позовава на информация на БНБ
Вземанията на лизинговите дружества по финансов и оперативен лизинг в края на юни 2010 г. са общо 4,449 млрд. лв. (6,5% от БВП). Година по-рано те са били 5,642 млрд. лв. (8,5% от БВП), което прави спад от 21,1 на сто, съобщиха от Българската народна банка (БНБ). Оттам припомнят, че в края на март са отчели годишен спад на лизинговия пазар в размер на 17,3 на сто.

Вземанията по финансов лизинг възлизат на 4,377 млрд. лв. в края на юни тази година при 5,57 млрд. лв. в края на юни 2009 г. За този период те намаляват с 21,4%.

От БНБ съобщиха още, че в края на второто тримесечие на 2010 г. вземанията по финансов лизинг са намалели с 6,1%. Размерът на сключените в края на второто тримесечие на 2010 г. нови договори за финансов лизинг е почти 200 млн. лв. и е по-малък с 44,4 на сто в сравнение със същия период на миналата година.

До края на юни са лизинговани леки автомобили за 1,369 млрд. лв. На годишна база намалението на договорите за леки коли е с малко над една четвърт. Спадът към края на март е бил 18,7%, уточняват от националната банка.
Още от статията на „Монитор"

„Тръгна търговията със зърно по стоковите борси", съобщава „Дневник"
След седмици на рязко повишение на цените по международните пазари и изчакване с продажби от страната на българските зърнопроизводители вече са факт и първите сделки с пшеница по българските стокови пазари.

От Софийската стокова борса съобщиха, че през изминалата седмица е сключена сделка при цена 260 лв за тон без ДДС и е за малко количество пшеница от категория "II- Б". На фона на общото търсене на около 4000 тона сделката е сравнително малка.

Отделно от това има и сделка за 90 тона фуражна пшеница при цена от 240 лв. за тон без ДДС. Въпреки че сделките са сравнително малки, те са първите за последните няколко седмици.

На Пловдивската стокова борса през последния сесия няма сключени сделки за пшеница, макар и там да има оферти за покупка.

От началото на миналата седмица по световните пазари започна успокоение на цените на зърното. За около седмица в САЩ цените намаляха с близо 10%, но все още са значително по-високи от тези в началото на жътвата.

В България цените на пшеницата вървят нагоре, но все още са по-ниски от тези по другите европейски борси. По данни на борсата в София в периода от началото до средата на август ръстът в цените е 20%. От тази в Пловдив пък съобщиха, че са били активирани през миналата седмица заявки за покупка на пшеница на нива 210 - 220 лв./т без ДДС, като ценовият ръст спрямо предходните стойности достигна 15.7%.
Още от статията на „Дневник"

„Данъчни ловят и баровци на плажа", съобщава „Стандарт"
Данъчните на морето следят не само заведенията за укриване на обороти, но и баровците, които ги посещават и демонстрират лукс и богатство. Инспекторите на Националната агенция за приходи се интересуват не само от касовите апарати на дискотеките, но и от новите поръчкови лимузини, които паркират пред тях.

От стартирането на масовите проверки на заведения и хотели на морето данъчните вече са записали номерата на стотина супер луксозни автомобила на видима цена над 100 000 лв. Предстои да проверят дали собствениците им могат да си позволят такива автомобили с официалните си доходи, за които са платили данъци. Сред набелязаните за проверки автомобили има поръчкови мерцедеси и ферарита. Почти всички набелязани за проверка коли са били със софийски номера.

Плажът и морските дискотеки са любимо място на баровците да покажат луксозните си автомобили. Но това е и най-лесният начин да попаднат във фокуса на данъчните.
Още от статията на „Стандарт"

"Истинското сирене" до седмица в магазините", информира „Сега"
Стандартът за българското бяло саламурено сирене е готов и влезе в сила от вчера, а до седмица в магазините ще се появят и първите продукти, напълно отговарящи на БДС, съобщиха вчера от Асоциацията на млекопреработвателите.

Изискванията предвиждат сиренето да зрее при температура 10-12 градуса, а процесът продължава 45 дни за кравето и 60 дни за овчето, козето, биволското и смес. Цветът на саламурата трябва да е бледозеленикав, парчетата да са добре оформени, умерено солени, а вкусът да е приятно изразен млечнокисел. Отразени са и нормите на ЕС за бактерии в мляко - до 100 микроорганизма.
Още от статията на „Сега"

„Няма да има дъмпингови цени при поддръжката на пътища", информира „Класа"
Тръжните процедури за избор на фирми, които да поддържат пътищата в страната и да почистват през зимата, не допускат възможности за дъмпингови цени и нереални оферти. Това коментира пред „Класа" Румен Йовчев, председател на Браншова камара „Пътища". Търговете започват на 24 август. Йовчев добави още, че представителите на сектора са участвали в изготвянето на новите изисквания.

„Доволни сме от това, че условията бяха променени предварително, без да се чакат промени в Закона за обществените поръчки. В тези нови конкурси ценовата част на подаденото финансово предложение ще се формира от 181 позиции - всички единични цени, които дадена компания предлага за определените дейности", обясни Йовчев. В този случай ще бъде невъзможно компания, която участва в конкурса, да даде 181 измислени и невъзможни цени за различните видове работи. Новият начин за оценяване се въвежда заради това, че пътната агенция няма фиксиран бюджет за поддържането и почистването на снега, а ще плаща на изпълнителите в зависимост от свършената работа.

Без крайна финансова цена ще бъдат и контрактите, които ще се подписват с победителите в конкурсите.

От 24 август до 3 септември ще бъдат отваряни офертите на кандидатите да поддържат пътищата у нас. Освен предложенията на фирмите за 27-те области в този период ще се отварят и предложенията на компании, желаещи да поддържат магистрала „Тракия" заедно с връзката й с магистрала „Марица". Още два търга са обявени за поддръжката на магистрала „Хемус". Единият е за трасето от началото на аутобана до Ябланица заедно с тунелите, разположени по трасето - "Витиня", "Топли дол", "Ечемишка" и "Правешки ханове". Другият конкурс е за 25 км от „Хемус" в участъка й при Шумен.
Още от статията на „Класа"

„Пенсионните фондове увеличават риска в портфейлите си", казва в интервю за „Дневник" Страхил Видинов, изпълнителен директор на ПОД "Алианц България"
Какво е състоянието на допълнителното пенсионно осигуряване в момента и как се движи доходността на фондовете?
- От статистиката на Комисията за финансов надзор за полугодието се вижда, че пенсионните фондове все още не могат да отчетат положителна доходност на двегодишна база, макар само за миналата година да са на плюс. Независимо от коментарите, че световната икономика и отделни региони излизат от рецесия, според мен е рано да се каже, че това е така.

От началото на годината виждаме много волатилни и нестабилни пазари, които все още не могат да хванат посоката си. Въпреки желанието на инвестиционната общност при многото краткострочни ръстове, които наблюдавахме, големите фондови индекси все още не могат да пробият нива, които да покажат, че наистина се излиза от кризата и може да се залага на инвестиции в акции.

Какво очаквате от новото ръководство на Комисията за финансов надзор, какво може да направи регулаторът, за да помогне на дейността ви?
- От новото ръководство на КФН очаквам да засили диалога с бранша. Просто защото и на тяхната, и на нашата врата чука необходимостта от много промени в осигурителната система. Нямам предвид само това да се реши ще се увеличи ли възрастта за пенсия.

Едно от предишните ръководства на комисията имаше идея за административно намаляване на таксите, които събират пенсионните дружества в задължителното осигуряване, какво мислите за това?
- Имаше предложение, то беше дискутирано между комисията и асоциацията и се беше стигнало до компромис. Вероятно ще се отиде към коригиране на таксите, но аз лично не забелязвам за момента фактори, които да действат в тази насока.

В бъдеще при всички случаи трябва да се отчете мащабът на дейност на пенсионните дружества у нас и критичната маса активи, която трябва да натрупат. Както се вижда от данните на КФН, някои дружества не са стигнали тази необходима критична маса и едно намаление на таксите би ги оставило без финанси.

Защо дружествата поддържат таксите си на максимума, определен от кодекса, не е ли логично, когато е криза и всички се опитват да привлекат клиенти с по-ниски цени, и пенсионните дружества да го правят?
- Едно-единствено дружество преди 4-5 години подходи чисто маркетингово, като намали таксите си. Само 2 или 3 години след това се отказа. Пазарът на задължителни пенсионни осигуровки не предполага конкуренция при таксите. Там движението на клиенти се влияе от други фактори - осигурителните посредници, комисиони, които пенсионните дружества плащат за привличане на осигурени.

Тоест няма толкова голямо влияние личният избор при осигуряването, както е при банковите продукти например?
- Именно. Влияние оказва и дългосрочният характер на тези вноски, правото на ползване - чак след настъпване на възраст, а това за осигурените лица е далечна и неясна към момента перспектива. Коренно различно е при доброволните фондове. Лицето може да внася и тегли свободно парите си.
Още от интервюто на „Дневник"

„Съставяме по 70 акта на ден", казва в интервю за „Монитор" Тенчо Тенев, зам.-шеф на КАТ- София
Г-н Тенев, как ще накарате недобросъвестните водачи, които са ги снимали камерите на КАТ, да платят глобите си, а не да обжалват, твърдейки, че не са карали те?
- Вярно е, че такива шофьори използват вратички, но ние разчитаме на съвестта на гражданите, които за съжаление на този етап много не ни помагат. Ние правим всичко необходимо, като заснемем нарушения с камерите ни. Знаете, че например с камерата на Лъвов мост в столицата се вижда и лицето на водача. Тогава той не може да се оправдае с това, че е шофирала жена му например. Това е предимството - че нарушителят няма как да избегне санкцията. Имахме такъв случай, когато изпратихме призовка във Видинско, за да се подпише декларация кой е управлявал автомобила по време на нарушението. Оказа се, че автомобилът е управляван от 87-годишен дядо с 90% парализа. Става въпрос за „Фолксваген Туарег". Правим всичко възможно, вярно е, че много от водачите обжалват.

Проблемът е, че има само една камера, която показва лицето на водача. По магистралите няма такива.
- Да, по магистралите камерите показват само номера на автомобила. Имайте предвид, че ако собственикът е този, който е управлявал автомобила, и той попълни декларация, че той е управлявал по време на нарушението, той си носи съдебна отговорност. Ако нарушителят е сниман с видеонаблюдението и има призовка, не му издаваме ново свидетелство, докато не се издължи

По колко нарушения снимате на ден в София?
- Още в началото, когато пуснахме за проба камерата на Лъвов мост, имахме около 600 нарушения на седмица. Това означава, че 600 водачи са се разделили със своите свидетелства за правоуправление. Има доста драстични нарушения. Особено в централната част на столицата колегите от видеонаблюдението ни подават много информация за водачи, които са нарушили Закона за движение по пътищата. На ден имаме по 60-70 акта, съставени за такива водачи.

Кое е най-масовото нарушение?
- Най-масовото нарушение е червен сигнал на светофара.

Какво ще посъветвате хората, които в момента искат да си сменят книжките? Кога има най-голямо струпване на опашки?
- Вече имаме нова организация на работа. Колегите идват на работа още в 5,30 сутринта и в 6 часа вече вратите на КАТ са отворени. Тази сутрин направихме един експеримент. Аз също бях тук от 5,15 часа. Хората, които бяха тук от 6 часа, бяха обслужени за един час. Това бяха около 120-130 човека. Затова и направихме двусменния режим на работа. Първата смяна е от 6 до 14,30 часа, а втората е от 10,30 до 19 часа, за да има застъпване. Ако тези граждани, които са си подали документи и са взели билет, не бъдат обслужени до 5 часа, можем да останем още малко и да бъдат обслужени. Но знаете, че има предел на възможностите. На ден издаваме по 600 книжки и това е доста сериозна работа.
Още от интервюто на „Монитор"