След 16 години съдебен процес на стойност 1,2 милиарда паунда, през март проектът за най-дългия пътен тунел във Великобритания беше одобрен. Наскоро правителството отпусна допълнително финансиране от 590 милиона паунда, с което разходите за реализирането му ще възлязат на повече от 9,2 милиарда. Разглежда се възможността и за включване на частни инвеститори.
Инфраструктура
Обектът при Долна Темза ще се състои от два тунела, които ще свързват град Тилбъри в Есекс и Грейвсенд в Кент. Той ще е с дължина 23 км, като 4,2 от тях ще бъдат под земята.
Очаква се строителството да започне през 2026 година и да продължи до 2032 г., а за реализирането на проекта ще отговаря независимият държавен орган National Highways.
Целта на новата инфраструктура е да се намалят километричните задръствания в района и да се оптимизира транспортирането на стоки от Европа до югоизточната част на страната, като се намалят времето и въглеродните емисии.
Това ще е вторият участък на изток по реката след този в Дартфорд, който работи над капацитета си 300 дни в годината.

Източник: National Highways
Противници
Въпреки положителните страни, не всички подкрепят проекта.
"Единственият начин, по който правителството може да си позволи този бял слон, е да вземе пари от всички останали държави и региони в Обединеното кралство", заяви Крис Тод - директор на Transport Action Network. Според него решението на управляващите да отделят толкова средства на този етап е неоснователно.
Притеснения се пораждат и относно начина на финансиране, който може да оскъпи строежа до повече от 10 милиарда паунда.
Тези съмнения не са безпочвени - при първоначалния план, преди повече от 10 години, планираните разходи са били на стойност 4,3 милиарда паунда. Забавянето му от местни и екологични групи обаче го прави повече от два пъти по-скъп, съобщава EuroWeekly.
Екологично въздействие
Основната цел на правителството е да се намалят задръстванията, а оттам - и замърсяването на въздуха в региона. От друга страна, самият процес по осъществяване на проекта е придружен от високи въглеродни разходи. Това противоречи с поетите от Великобритания ангажименти за нулеви емисии.
Според екоактивисти строежът ще унищожи обявена наскоро от Natural England древна гора. Те апелират правителството да преосмисли плановете си, за да запази флората и фауната в местността на Долна Темза.
От страна на Lower Thames Crossing съобщиха, че ще бъдат посадени 100 хектара гора и 2 обществени парка, за да се компенсира изсичането на дървета и ще оптимизират плановете на строежа, за да се ограничи засегнатата площ.
Стартирането на проекта при Долна Темза е част от по-голямата стратегия на Великобритания за подобряване на инфраструктурата в страната. Новоотпуснатите 590 милиона паунда са част от едномилиарден фонд за конструкции. Наскоро канцлерът Рейчъл Рийвс съобщи, че 15 милиарда паунда ще бъдат инвестирани в трамваи, влакове и автобуси извън Лондон.