Заводът вече е сред най-модерните в Европа През август компанията е продавала 1,2 млн. литра на ден 44 500 бутилки на час, или над 300 млн. годишно е вече производственият капацитет на "Девин" АД, след като вчера официално бе прерязана лентата на модернизирания завод в едноименния град. 18 млн. лв. са вложени в обновяването на завода за преработка и бутилиране на вода, като процесът продължава повече от година. В предприятието са инсталирани 7 нови производствени линии на водещи европейски производители. Още през юни бе обявено, че са подменени опаковките на всички разфасовки на минералната и изворната вода, като новите са олекотени с 15%. Чрез направената модернизация заводът се превръща в един от най-модерните в Южна Европа. Общата инвестиция възлиза на около 50 млн. лв. В предприятието работят 500 души, 380 от които са пряко ангажирани с производствената дейност. "Девин" е първата компания у нас, която започна производството на овкусени води. Категорията на овкусените води (flavored waters) е най-актуалната и модерната в момента и се радва на все по-широка полуярност в световен мащаб. В голяма част от европейските страни като Италия, Англия, Франция и др. пазарното присъствие на овкусените води е значително поради факта, че именно овкусените води са основна алтернатива на газираните напитки. По данни на водещата онлайн агенция за проучвания Datamonitor категорията на овкусените води в Европа е нараснала с 43% за периода от 2000 до 2007 г., като до 2010 г. прогнозираният ръст е от 66%. Овкусените води, които се предлагат на нашия пазар, са изворни, слабо газирани, с вкус на портокал и киви, на ягода и екзотичния плод гуарана и на зелена ябълка. Енергийната стойност на половин литър е 18 кал. Към момента целият пазар на минерална вода в България е около 500 млн. бутилки. От "Девин" АД планират сериозна строителна дейност в идните една-две години, като капацитетът на производство ще бъде увеличен с около 20 хил. бутилки дневно и ще достигне до 65 хил. От австрийските собственици казаха, че се оглеждат за възможности за закупуване на още предприятия в региона, правени са предварителни разговори, но окончателно решение все още не е взето. За периода на първото шестмесечие консолидираните приходи от продажбите на "Девин" отбелязаха ръст от 22% в сравнение с миналата година и надхвърлиха оборот от 30 млн. лв. Лятото беше горещо, казаха от компанията, а резултатите сочат каква вода са пили жадните хора. Лияна Панделиева Цветан Лъжански, гл. изпълнителен директор на "Девин" АД В Америка продават вода на "Девин" под тяхна марка - Г-н Лъжански, какъв процент от продукцията на "Девин" се изнася зад граница? - От тази година за първи път започваме сериозно да изнасяме за Румъния. Досега износът ни беше около 1% за Австрия, Германия, Америка. В летните месеци достигнахме 5% и перспективите в тази насока са отлични. В САЩ търговските ни партньори са в Бостън, в Маями, изнасят в средните щати. Някои от тях продават в български общности. Интересното е, че някои от партньорите произвеждат при нас вода и я продават под тяхна марка. Там тя се казва "Пелагония" и се представя като "вода от Югоизточна Европа". - Какво е нивото на конкурентоспособност на "Девин" извън България? - Като качество българските води са сред тези с най-добри качества в Европа, защото са ниско минерализирани, с високо PH, което е много благотворно за стомаха, и са с превъзходно качество. При водите "Девин" допълнителният плюс е, че водата идва от един абсолютно чист район, всички планини наоколо са защитен резерват и в радиус от 50 км няма никаква индустриална дейност. - Ще търсите ли начин да налагате марката в Европа? - След Румъния ще огледаме добре и гръцкия пазар. Позиционираме се като вода от най-екологично чистите райони в Европа. Снимки на НАСА показват, че този регион от Родопите е като кристален екологичен остров. Потребителите силно се интересуват от такива показатели. - Какви са вкусовите качества, които българите познават? - Българите са свикнали водата да е пивка. За "Евиан" у нас казват, че е блудкава. От друга страна, западняците, които пият "Девин", ни питат дали є слагаме захар. В крайна сметка затова и пазарите на минерални води са регионални, защото хората се стремят към водата, която е естествена за конкретна географска област. - Откъде тръгва модата на овкусените води и колко широк асортимент да очакваме за какъв период от време? - Този продукт за първи път е измислен в Австрия. В нашия борд на директорите е един от създателите на този продукт - Вили Леман, от "Рьомеркуеле" в Астрия. Той първо дойде да ни консултира и ни разкри доста от тайните как да създадем продукт на световно качество. За да стигнем до трите вкуса, които са вече на пазара, сме пробвали 600 вкуса с няколко хиляди потенциални потребители. Това е проект, по който работим пълна година. Вили Леман, член на борда на директорите на "Девин" АД В Австрия пият 60 вида овкусени води - Г-н Леман, откога сте ангажиран с разработването на овкусени води? - Започнахме още през 1992 г. да предлагаме вода с аромат и бяхме световни пионери. 10 години по-късно, през 2002-ра, категорията вода плюс беше създадена и тогава тя бе не само ароматизирана, а и овкусена. - Успяхте ли да се наложите на международните пазари? - Минералната вода е много местен пазар, пазарно логично е тя да се дистрибутира до 1000 км, инак ще се оскъпи необосновано много. Някои компании за води са с над 100-годишен опит в тази област, те са наложени марки, изнасят за арабските страни и САЩ. Но налагането на местния пазар в страни, където водата е в наличност, е много по-ценно. От хранителна гледна точка се усеща плод, включена е фруктоза, което е по-хубаво от обикновената захар, много ниска калоричност. Така това е хем минералната вода, но и удоволствие. - Как се оказахте в Девин? - Обичам бизнеса с вода, а районът на Девин е истинска перла в света, няма друго такова място. Приех ангажимента веднага заради удоволствието да работя на такова място - то е с предопределен успех. Познавам много хора, управляващи бизнеса с вода, но хората тук са прекрасни като водата. - Започвате само с три вкуса - не можеше ли да бъдат шест или десет? - Като най-предпочитан и прекрасен вкус хората избраха комбинацията от ягода и гуава. Започваме с първото им предпочитание. След като пазарът се запозна с първите три продукта, новите вкусове ще последват. В това няма съмнение. На пазара в Австрия само една компания предлага 8 различни вкуса, но всички заедно са повече от 60. Щом хората ожаднеят за нещо ново, със сигурност ще сме наясно какво е то и ще го произведем.