За варненския бизнесмен Злати Паприков мебелите са идея, мисия, визия и уют 

Неговата голяма страст са народните танци. Обича ги, защото усеща в тях силата на ритъма, вълнува се от порива за вечното движение и идеята за красотата, втъкана в народните носии. Усеща я дори във флирта с поглед, в малкия жест, усмивката, комплимента. И всичко това е част от една голяма вечна игра, имаща много общо с бизнеса, който е захванал варненският предприемач Злати Паприков.

Той не скрива гордостта си, като казва, че е превърнал бизнеса си в хоби. И вече не ходи на работа, а всеки ден вае мебели от дърво. Така че танците и орнаментите по мебелите засега определят смисъла на живота му. След съпругата и прекрасната му дъщеря, разбира се.

Да създаваш днес нов дизайн, нова аранжировка на мебелите за дома и офиса не е достатъчно само да си професионалист. Иска се и умение да общуваш, но най-вече да работиш с хората, но „точно на това продължавам да се уча", признава Паприков.

Неговата фирма е създадена през 1991 г., но след три години той я преструктурира в ООД и оттогава се занимава професионално с проектирането и изработката на корпусни мебели. За близо 15 години е успял да привлече 45 висококвалифицирани кадри, за които казва, че са негови съмишленици. Сега фирмата притежава два мострени офиса в морската столица, има и два производствени цеха с разгърната площ от 1200 кв. м в с. Въглен. Там се правят мебелите и интериорните врати. Напоследък продукцията на „Паприкови" ООД е насочена към високия ценови сегмент на пазара на мебели и работи както с индивидуални, така и с корпоративни клиенти. „Затова обзавеждаме не само частни домове, но и хотели, и вилни селища", уточнява варненският бизнесмен.

Благодарение на холандските си партньори Паприков успява да пробие на пазара и в Ирландия. „Това е много добър пазар с доста богати клиенти, които в същността си са малко консервативни. Не че нямат богатия избор от мебели, напротив. Там обаче по-рядко си правят труда да търсят", уточнява Паприков и не скрива гордостта си, че за доброто качество на предлаганата продукция фирмата е удостоена с награда от изложението „Трите ключа - дом, офис, вила" във Варна.

Винаги има първи път

„Когато през 1982 г. започнах да уча в Техникума по дървообработване и вътрешна архитектура във Варна, имах  ясното съзнание, че ще изработвам мебели, но частно", разказва Паприков. Още тогава младежът осъзнавал, че има желанието да прави мебели, които да се продават добре заради уникалността си. Тогава не е мислил, че много скоро след като завършва средното си образование, ще настъпят коренни обществено-политически промени в страната. Затова пък семейната закваска му подсказала, че може да се насочи към частния бизнес. Родителите и най-близките му родственици били предприемчиви хора и веднага след промените се захванали с частно земеделие. Оттогава осъзнал максимата за живота си, че „можеш  да просперираш, ако имаш златни ръце".

Веднага след като се уволнил от казармата постъпил  в местния завод за мебели „Сава Ганчев", но много скоро - в средата на 1990 г., напуснал предприятието и се зарекъл че държавен чиновник няма стане. Не желае да коментира и повода да напусне държавната фирма, за да тръгне към частния бизнес. „В първите години бе много трудно", спомня си Злати Паприков, който трупал  заедно с брат си опит и умения в мебелния бизнес. Тогава препятствията идвали преди всичко от факта, че работят на един слабо развит пазар, в който добрите кадри постоянно изтичат. А сериозен бизнес се прави от този, който има уменията и знанията да го прави. „Друг е въпросът, че у нас все още се чувства липсата на добра инфраструктура, съвременни комуникации, както и добро административно обслужване. Същината обаче се крие в потенциала на местния пазар", споделя варненският бизнесмен.

Какво показва пазарът

Той е твърде малък и възможностите за реализация на по-голяма и скъпа продукция значително се стесняват. Въпреки това фирмата приключва финансовата 2007 г. с ръст на продукцията си от 30%. Изминалата 2008 г. също бе силна и макар с по-малък ръст, „Паприкови" ООД отчита 20% повече продажби в сравнение с 2007 г. „Това никак не е малко за такъв тип средно предприятие като нашето, макар че за местния пазар заема позицията на сравнително голяма фирма, но в национален мащаб не е от най-големите в бранша."

Сравнително дългата кредитна история на фирмата - близо 12 години, е това, което позволява на Паприков постоянно да инвестира. За първи път през 1996 г. се престрашава да вземе доларов кредит, с който закупува и първата си машина. „Последва убийствен удар, защото в банковата криза върху взетите пари ни начислиха 26% лихва. Но с много усилия  средствата се изплащат." От тогава до сега Злати Паприков постоянно утвърждава лоялността си към банковата система, защото без кредити не може да развива бизнеса си. „Наскоро наши партньори ни предоставиха лимит от 200 000 лв., защото са се свързали с компания, която пряко застрахова фирмени задължения. Тя е проучила внимателно нашата фирма и е предложила този кредитен лимит като своеобразен вид гаранция за нас",  уточнява бизнесменът.

Най-силната страна на фирмата, която той ръководи, е проектирането и  производството на кухненско обзавеждане. За тази дейност са необходими не само опит и познания, но и ясна визия за попълването на кухненското помещение с изключително удобни и функционални мебели. За тази цел екип от дизайнери предлага разнообразни варианти. Клиентите на „Паприкови" ООД имат богат избор - различни модели, които представят най-съвременните и ергономични кухненски мебели, а палитрата от цветове е впечатляваща. Част от вложените в тях суровини са внесени от Австрия и Германия.

Що се отнася до цените - те са зависими от проекта. „Ние не създаваме конфекция и работим само по предварително зададен и утвърден от клиента проект. Но в мострените зали на фирмата има луксозни кухни, които в зависимост от вида и качеството на електрическите уреди варират между 2000 лв. и 8000 лв.

На бюрото си Злати Паприков е разхвърлил огромни каталози с елементи за сглобяване на нови кухненски мебели. В интернет постоянно търси сайтове, които предлагат най-съвременни модерни технически пособия. „Винаги държа да съм в час", с усмивка определя подхода си към бизнеса Паприков.

Конкуренция и закони

Конкуренцията никога не е притеснявала Злати Паприков, защото той има точна преценка за сегмента, в който работи. Не се оставя на течението, а постоянно следи тенденциите не само у нас, но и в чужбина. И това е повод разпалено да започне да обяснява, че конкуренти са всъщност онези фирми, които все още работят в сивия сектор и не плащат нито данъци, нито осигуровки. Другите са партньори. „Гаражните  майстори са вредни, макар че не са в състояние да постигнат висококачествените операции, които тук са необходими. Те не използват качествени лакови покрития, фурнири, специални, но и скъпи цветове, различните комбинации между тях, патиниране, пастиране и др.

Но затова пък са майстори да подбиват цените."  Те не притесняват особено Паприков, защото продукцията на фирмата е предназначена не толкова към масовия потребител, колкото към индивидуалния и платежоспособен клиент, който търси добрата комбинация между удобството, уюта, комфорта и високото качество. Независимо от стагнацията на пазара  Паприков продължава да внася нови и качествени бои, лакове, естествени фурнири - все елементи, с които ще се даде допълнителен блясък на луксозните мебели. „Затова кризата, в която вече се намираме, трябва да посрещнем с нови предизвикателства, с нова визия и допълнителни предимства за клиента", категоричен е варненският бизнесмен.

Признава обаче, че законодателството не му е чак толкова присърце и не е силната му страна, но това, което е необходимо, за да развива бизнеса си, знае много добре. Но разчита на и квалифицираните си сътрудници. Въпреки това продължава да недоумява защо, след като има толкова много програми за обучаване на администрацията, тя все още не работи по европейските стандарти. И най-много се дразни, когато трябва да чака повече от час, за да бъде обслужен той самият или неговите подчинени. „Те не осъзнават, че прахосаното време е пагубно за всеки бизнес", не скрива възмущението си Паприков. Той не е съгласен, че последната редакция на Кодекса на труда е твърде силно насочена  към работника, а работодателят се възприема по презумпция за некоректен. „Трябва да настъпи промяна в мисленето на законодателите. Предприемачът е човек с мисия, която го натоварва постоянно с много отговорности. Този важен принцип трябва да получи подобаващото се място в българското законодателство", категоричен е варненският бизнесмен.

Формулата за успеха

За Злати Паприков това са талантът и семейните традиции. „Върху тях се гради основата за развитие на един успешен бизнес, защото добре работеща структура се развива чрез образование и съзнание", уточнява варненският бизнесмен. За него управлението на хората е успешно, когато работодателят успее да осъществи много добра координация между отделните звена и да показва, че зачита труда на всеки. „Но това се получава само чрез добро домашно възпитание", казва Паприков и допълва: „Добре е да имаш подходящо образование, но без възпитание нещата не стават. Няма и как да се обединят усилията на екипа от специалисти. Затова разковничето на успеха се крие в правилната комуникация с хората. Тези неща се възпитават с години."