Служители "рок звезди", фокус върху едно върхово предложение и преследване на най-висока ефективност от началото до края - това са някои от главните съставки в рецептата за успех на Джеф Хофман и Booking.com. Съоснователят на най-популярната платформа за онлайн резервации в света сподели с български предприемачи най-важните уроци, които е научил, докато създава бизнес за 160 милиарда долара.

"Всички говорят за "еднорозите", за милиардните компании. Никога не сме говорили така. Просто се опитвахме да направим една добра компания", подчерта съоснователят на Booking.com по време на събитието "Закуска с Джеф Хофман", организирано от посолството на САЩ у нас.

Търсете "рок звезди"

Хофман призна, че макар да е софтуерен инженер по професия, не е много добър в това си поприще: "Не го знаех, докато не назначих добри софтуерни инженери. В един момент собствените ми служители ме помолиха да спра да им "помагам". Бях уволнен от собствената си компания и отидох в маркетинга. Оказа се, че съм добър в това".

Booking инвестира €100 милиона в Румъния

Booking инвестира €100 милиона в Румъния

Компанията отваря първия си Център за върхови постижения в Румъния

По думите му изпълнителните директори - даже и когато са основатели или съоснователи, не трябва да се опитват да правят и контролират всичко. "Моята работа не е да управлявам компанията през цялото време. Работата ми е да излизам от офиса и да търся "рок звезди", които да движат компанията".

Именно тези талантливи и мотивирани служители - "рок звездите", са ключът към успеха, подчерта Джеф Хофман. "Това не е игра на пари, а игра на талант. Когато питам бизнесите защо не са успешни, те казват, че са им свършили парите. Винаги им отговарям: "Не, на вас са ви свършили идеите. Ако имахте брилянтни хора, никога нямаше да ви свършат парите, защото щяхте да си решавате проблемите без да зависите от финансирането. Хората стават твърде зависими от него", заяви предприемачът.

Какви качества трябва да има "идеалният" служител – според работодателите

Какви качества трябва да има "идеалният" служител – според работодателите

Техниката STAR за провеждане на интервю за работа

Говорим за доста скъпи попълнения в екипа - толкова, че в някои случаи излиза по-евтино да са наемат няколко души вместо една "звезда". Тези, които правят това, грешат, убеден е създателят на Booking.com: "Една "рок звезда" има много по-високо представяне от трима средняци. Един от уроците е да назначавате по-малко хора и да харчите парите си "рок звезди" (...) Не можете да построите нещо велико на гърба на средняци".

А намирането на такива топ служители рядко става с обяви - тук идва активната роля на мениджъра, който да ги привлича.

Трябва ви "златен медал"

Джеф Хофман разказа за разговорите си с Джеф Безос в зората на Amazon. "Хората забравят, че 7 години хората можеха да си купуват само книги. Той ми каза: "Един ден ние ще сме магазин за всичко. Това обаче няма да е преди аз да стана най-добрия продавач на книги в света!". Попитах го защо и той ми каза, че трябва да спечелиш "златен медал" в него, за да те разпознаят - така ставаш световен играч, защото хората знаят, че си най-добрия в нещо", разказа предприемачът.

По думите му много предприемачи се опитват да предложат на клиентите си всичко възможно - и то преди реално да са се доказали.

"Трябва да си зададете въпроса кой е вашият продукт за "златен медал". Кое е нещото, в което сте най-добри. Много пъти съветвам компании, които ме питат как да постигнат растеж. Казвам им, че първо трябва да се свият - правят прекалено много неща. Наистина добри са в едно и се справят прилично в другите неща", обясни Джеф Хофман.

Снимка 714363

Източник: Посолство на САЩ в България

Именно затова Booking.com в един момент спира да предлага ваканционни пакети и круизи - няма нужда да се инвестират усилия в тях, при положение, че не носят толкова високи резултати, а вложената енергия може да подобри още повече наложената в световен мащаб платформа за резервации на хотели.

"Открийте своя талант за "златен медал" и спрете да се захващате с бизнес, който не изисква това, в което сте най-добри", призова Хофман.

По същия начин трябва да се третира и маркетинга - много компании се престарават и затрупват хората с послания за множеството плюсове на продуктите или услугите, които предлагат. "Установихме, че ние, като човешки същества, вземаме решение на база едно голямо нещо (...) Трябва да ми дадете само една причина да работя с вас. Това е вашият актив на марката. (...) Той е най-важното за вас и трябва да бъде три неща - трябва да се отличава, трябва да се помни и трябва да е силен", изреди Хофман.

Съдът на ЕС: Booking.com ограничава конкуренцията на хотелския пазар

Съдът на ЕС: Booking.com ограничава конкуренцията на хотелския пазар

Все пак обаче компанията на този етап се разминава с тежка глоба от Брюксел

Опитът му обаче показва, че често компаниите промотират едно, а най-важното за клиента е съвсем друго.

Ефективност на всяка цена

Джеф Хофман цитира проучване на Forbes, което поставя Booking.com на първо място като стойност за акционерите през 10-годишен период - след 40 тримесечия с положителен резултат. Затова и акциите на компанията са на цена от близо 5000 долара.

"Forbes обясняват това само с едно - неуморен фокус върху ефективността на оперативно ниво", отбеляза предприемачът.

Той разказа друга история - за най-голямата компания за доставка на цветя в САЩ. Навсякъде по стените на офиса ѝ пише "Продавайте повече цветя" - и всеки служител може във всеки един момент се очаква да може да обясни как това, с което се занимава в момента, помага да се продават повече цветя.

"Един път годишно събирам екипа си и питам всеки от тях какво прави в компанията и как то помага да "продават повече цветя". Карам ги да си заслужат работата всяка година. Един път един от нашите хора - Пол, погледна стената и каза: "Всъщност, не знам как работата ми помага да "продаваме повече цветя". Тя имаше смисъл когато започнах, но вече няма". Напълно променихме позицията и го заменихме", посочи Джеф Хофман.

Booking уволни хиляди свои служители с видео съобщение

Booking уволни хиляди свои служители с видео съобщение

Общо 2700 специалисти по обслужване на клиенти са отстранени от компанията

И подчерта: "Оперативната ефективност се постига тогава, когато нямате никакви активности, които не водят до постигането на целите ви. Трябва непрестанно да се питате какво правят всички в момента и как допринасят за постигането на целта. Постигаме това ниво на рентабилност, защото в компанията не си губим времето".

Можете да гледате цялата презентация с автоматични субтитри на български език във видеото по-горе!