Според Леонид Федун, стратегическия вицепрезидент на руския гигант, пазарът е станал по-благосклонен за сделки.
ЛУКОЙЛ (в който американската ConocoPhillips има 20% дял) е заделила $9 млрд. за закупувания „надолу по течението на реката" - бизнес в Европа, включително рафинерии, дистрибуция и продажба на дребно.
Според Федун, досега ситуацията за придобивания не е била добра, защото фондовите пазари са вървели нагоре и цената на петрола е била висока. Продавачите са имали твърде големи очаквания за цената. Сега пазарът на акции е далеч по-здрав.
ЛУКОЙЛ вече има 2000 бензиностанции в Европа. През юли компанията показа силата си, като съкрати доставките на петрол по тръбата „Дружба", за да получи по-добра цена за черното злато.
Ако ЛУКОЙЛ би могъл и да рафинира петрола, който продава в Европа, изгодата на компанията ще се равнява най-малкото на $1 млрд. годишно. За първото полугодие ЛУКОЙЛ отбелязва 4.8% спад в нетните приходи до $3.82 млрд.
Сега Русия има повече експортни възможности за своя петрол, така че може да преговаря за по-добри условия с европейските си клиенти, казал е Федун.
Според руския стратег, тъй като европейските рафинерии вече не могат да очакват урагани от печалби, те ще бъдат по-склонни за преговори. „Това вече не е пазар на купувача, това е пазар на продавача (на суров петрол).
Сред компаниите, чиито печалби в рафинериите са се съкратили, са унгарската Mol и полската PKN Orlen.
Говори се, че ЛУКОЙЛ могат да станат партньор на Mol в борбите да се устои срещу австрийската OMV, която си е направила дял от 18.9% при унгарците.
Федун твърди: "Разбира се, заинтересувани сме от Mol, но . . .това, което виждаме в Централна и Източна Европа е национализъм, а национализмът се засилва и в другите европейски държави."
Коментарът на FT: ЛУКОЙЛ може наистина ще може по-лесно да се сдобие с активи като рафинерии. Европейският пазар се променя, тъй като производството в Северно море спада и компании като BP, Royal Dutch Shell и ExxonMobil вече са продавали рафинериите си в европейските страни.