Какво е общото между маршрута за съботната разходка в навигацията на автомобила и окончателното решение за съдбата на мултимилионен проект за нов булевард? И за двете от ключово значение са данните - богати, актуални и релевантни.
Една българска компания си е поставила амбициозна задача - чрез нейните информационни масиви светът да намира правилната посока: както по пътищата, така и при развитието на градовете. Pathearn иска да се превърне в глобален фактор и вече прави смели стъпки в тази посока.
Различно решение на гигантски проблем
"Идеята беше да създадем решение за анализ на данни за пътната инфраструктура. Когато се опитахме да се сдобием с такива данни се оказа, че те са много трудно достъпни или, ако са достъпни, са на много висока цена. Направихме приложение, с което да можем да събираме информация от пътната инфраструктура", разказва пред Money.bg оперативният директор Георги Димитров.
Търговският директор Явор Запрянов допълва: "Информацията, която предоставяме на нашите клиенти, е до голяма степен насочена към това, което търсят те. Основният ни продукт е свързан със събиране и предоставяне на данни за пътни знаци и обекти от пътната инфраструктура. Ние не събираме всичко - бихме могли да разширим данните, които събираме, но това зависи от търсенето".
Сред основните клиенти е Here Technologies, но Pathearn работи и с други от най-големите доставчици на интегрирани навигационни решения. И не само - сред партньорите са още аналитични компании, разработчици на карти за тестване на автономни автомобили, застрахователни компании и общини.
"Сърцето" на Pathearn е приложението за най-популярните смартфон операционни системи, което се използва от 50 000 потребители в над 55 държави в Европа и Азия. Достатъчно е устройството да бъде поставено на предното стъкло и чрез изкуствен интелект софтуерът разпознава по време на движение различните елементи от пътната инфраструктура като знаци и светофари, но също дупки, строителни и ремонтни дейности и т.н. Следват се всички законови изисквания за защита на личните данни в съответните държави.

Източник: Pathearn
Срещу приноса си шофьорите получават заплащане през utility token, който Pathearn разработва и поддържа и който вече е листнат на голяма криптоборса.
Мрежата се развива от над 3 години, но интересът през тази година видимо расте, като за първите 6 месеца са събрани два пъти повече данни в сравнение с цялата 2024 г. Потребителите изминават по около 2 млн. километра на месец.
Допълнително Pathearn работят и с партньори и поддържат собствена флотилия от автомобили за събиране на данни по поръчка и създаване на триизмерни улични изображения.
Кой има нужда от тези данни?
Когато говорим за геопространствени данни, триизмерни изображения и трафик информация в реално време, сравнението с Google Maps е неизбежно. Иванов и Запрянов обаче са категорични, че място за алтернативни доставчици на данни има - и то голямо.
"Нашите данни са много лесно достъпни и то на много ниска цена. При Google Maps данните, които събират, или не се предоставят, или се предоставят на безбожно високи цени. Ние успяваме да постигнем толкова ниска цена, защото сме много гъвкави в начина на събиране на данни", посочва оперативният директор.
Именно crowdsource моделът позволява много по-бързо мащабиране в сравнение с поддържането на скъп собствен автопарк по целия свят. Той обаче има и друго предимство - масивите от данни се обновяват непрекъснато. "Знаете кога виждаме колите на Google - на няколко години веднъж. Ние събираме данни всеки ден. Няма компания в Европа или са много малко, които имат толкова свежи данни", подчертава Явор Запрянов.
Актуалността на данните е особено важна за един от най-перспективните пазари - автономната мобилност. Колите без шофьор разчитат на всевъзможни сензори, но наличието на актуална и достоверна информация за неща като пътни знаци и мантинели подобрява качеството на решенията, които те вземат на пътя.

Източник: Pathearn
Оказва се, много често тези данни са нужни и на тези, които би трябвало да ги притежават - общинските и държавните структури. "Голяма тема в Европа е дигитализирането на пътната структура и създаването на т.нар цифрови двойници на градовете. На всеки един град това помага за подобряване на движението, къде трябва да се затвори улица, къде трябва да се разшири, как трябва да се управлява градският транспорт", обяснява търговският директор на Pathearn.
Но и признава, че "начинът, по който се събират данните в България, е първобитен", а навлизането в тази сфера за компанията се оказва по-лесно в чужбина, отколкото в България. Надеждата на екипа е това да се промени, като вече има пилотен проект с общината във Враца.
Pathearn предоставят безплатно данни и на платформата "Черна писта", чиято интерактивна карта показва катастрофите у нас.
Какво идва след завоя?
Наскоро Pathearn получи наградата AI Disruptor на изложението за иновации в сферата на мобилността MOVE в Лондон. От компанията смятат отличието за особено ценно, защото идва от общността в mobility бизнеса и показва, че усилията им да създадат платформа за актуални данни с работещ бизнес модел зад нея, са били оценени.
"Нашата най-голяма цел е да станем най-големият доставчик на данни за цял свят. В момента оперираме в 56 държави по света - искаме да обхванем целия свят. За да постигнем това, имаме нужда да увеличим екипа си, както и да привлечем инвестиции", посочва Георги Димитров.
Това няма как да стане бързо и лесно. От друга страна обаче и най-дългото пътешествие започва с намирането на правилната посока. А Pathearn изглежда вече са я намерили.