Скоро AI се твърди, че ще създаде индустрия за милиарди. Ако питате Марк Зукърбърг, някой ден и метавселената ще е в основата на огромна икономика. Има обаче една технологична сфера, която в сегашния момент е тясно интегрирана с живота на цялата планета, прави 10-цифрени обороти за основните си играчи и... сякаш не ѝ обръщаме внимание.
Става дума за картографията и навигацията. След години на спокойна доминация на Google и комфортно второ място на Apple, алианс с участието на някои от най-големите технологични компании в света им хвърля ръкавицата.
Контекст: Първоначално навигацията беше пазар за специализирани устройства. По-късно техните производители започнаха да адаптират софтуера си и за стандартните смартфони. Това обикновено бяха платени програми, които изискват регулярно обновяване на картите и списъците с обекти в тях.
В същото време, Google пусна своя Maps безплатно. Изискването за постоянна интернет свързаност постепенно спря да е проблем в епохата на LTE и изобилните мегабайти на максимална скорост. Срещу малко трафик потребителите получават най-актуалната възможна информация - включително (след покупката на Waze) и за катастрофи и полицейски патрули.
Това превърна Google в доминиращ играч с почти монополна сила върху пазара - 80% дял. Тази позиция се монетизира чрез реклама и продажба на данни на други компании.
Цифром и словом: Според Morgan Stanley само мобилното приложение Google Maps ще "заработи" 9,8 млрд. долара през 2023 г. Ако добавим и версията за персонални компютри, приходите ще достигнат 11 млрд. долара.
Apple е на второ място с 10-12%, като очакванията на компанията са да си избие многомилиардната инвестиция в собствен навигационен продукт за iPhone.
Детайли: От декември 2022 г. статуквото има алтернатива в лицето на обединението Overture Maps Foundation. То включва Microsoft, Amazon, Meta, ветераните в навигацията TomTom и фондацията зад Linux.
Целта е изграждането на надеждна картографска база данни, която може да се използва с отворен лиценз от всеки, който иска да разработи собствено навигационно решение. Иначе казано, това не е ново приложение, което да ви показва пътя от Кардам до Петрич с всички триноги на КАТ и катастрофи по него. Overture иска да постави основата, върху която да се изграждат такива приложения.
Първата стъпка беше направена през тази седмица с публикуването на масив с 59 млн. важни точки от цялата планета.
Защо: Всеки от големите играчи има собствени мотиви да тръгне срещу Google и Apple, отбелязва в свой материал The Motley Fool:
- Microsoft искат да създадат своя навигационна платформа с AI, като създаването на отворени масиви би улеснило значително тренирането на алгоритмите;
- Amazon биха интегрирали картите в своята платформа за уеб услуги AWS, която е една от най-използваните в света;
- Meta виждат голям потенциал в начинанието заради метавселената, която се нуждае от прецизна информация за реалния свят, за да може в нея да се създават "дигитални двойници" на различни обекти.
Още нещо: Още от 2004 г. съществува отворена картографска платформа - OpenStreetMap, която се поддържа на доброволни начала от големи компании, експерти и редови потребители. Още през декември от екипа ѝ коментираха, че имат желанието да работят с Overture в търсене на най-доброто съчетание на опит и ресурси.