След 20 години Google Maps и 19 години Waze за мнозина може да изглежда невероятно, но вграденият в автомобилите навигационен софтуер продължава да е пазар за милиарди с милиони потребители. На него онлайн гигантът е в нетипичната позиция на изоставащ далеч зад лидерите, става ясно от последните данни на Counterpoint Research.
Тези навигации често са обект на критики - заради цената им (когато са допълнителен пакет), но и за функционалностите, които понякога изостават от това, което идва без пари от смартфона през Android Auto или CarPlay.
SatNav платформите обаче продължават да имат своите предимства. Те са все по-добре интегрирани с вътрешните системи на автомобилите и запазват голямата част от своите функционалности даже извън покритието на мобилните мрежи.
Надеждната и добре интегрирана навигация е особено важна за притежателите на електромобили, при които неизбежна част от по-дългите пътувания е и планирането на почивки за зареждане.
Според данните на Counterpoint за Европа TomTom е лидер в навигационните системи за автомобили с 14% пазарен дял за 2024 г. Това обаче е на фона на сериозен спад заради намалели продажби на един от партньорите ѝ. Според анализаторите той ще бъде компенсиран от партньорствата с CARIAD на Volkswagen и няколко китайски производители.
В момента навигацията на TomTom е налична в модели на Toyota, Stellantis, Hyundai, Kia, Mazda и други.
Joynext и Elektrobit са на второ място със съответно 13% и 12% пазарен дял.
Макар да отбелязва 34% ръст, Google остава далеч назад със своите 6%. Google Automotive Services работи добре на модели на Renault, Volvo, Cadillac и Polestar, но при други производители потребителското изживяване е обект на критики.
Очакването на анализаторите е пазарът да остане фрагментиран, а следващата голяма битка ще бъде AI интеграцията.