Новите руски пътнически самолети, чието серийно производство властите обещаха след забраната за доставки на Boeing и Airbus, все още не слизат от поточната линия, но са успели да поскъпнат значително. Според протокол от срещата в Министерството на транспорта с представители на авиокомпаниите, "Ростех", ОАК и Росавиация, с който "Известия" разполага, за две години машините са поскъпнали с между 45% и 70%.

Така теснофюзелажният МС-21, предназначен за полети на средни разстояния, сега струва 7,6 млрд. рубли, въпреки че през лятото на 2023 г. цената му се оценяваше на 4,3-4,6 млрд. Турбовитловият Ил-114-300 за къси полети поскъпна от 1,44 млрд. рубли до 2,6 млрд. При това министърът на промишлеността и търговията Антон Алиханов по-рано отбеляза, че първите три самолета от този модел ще струват по 4 млрд. руб. всеки.

Новият руски самолет MС-21 влиза в редовна експлоатация

Новият руски самолет MС-21 влиза в редовна експлоатация

Пасажерският лайнер е с от 150 до 211 места

"Това е на нивото на Bombardier, ATR, т.е. на самолетите, които са аналогични", подчерта министърът. Също така от 178 млн. рубли до 315-320 млн. се е повишила цената на новия лек многоцелеви ЛМС-901 "Байкал", производството на който върви добре дори след изискването на президента на Владимир Путин да се ускори процесът на добре познатия и у нас Ан-2.

Руският самолет, който поскъпна с 50% още преди да влезе в редовна експлоатация

Руският самолет, който поскъпна с 50% още преди да влезе в редовна експлоатация

Предвижда се той да замени широко известния, но вече остарял Ан-2

В "Ростех", която отговаря за производството на самолети, заявиха, че прогнозните цени са били обявени отдавна и затова те не отчитат текущата икономическа ситуация. Според представител на държавната корпорация, всичко поскъпва, включително материалите и електрониката.

Според източник на "Известия" в ход е програма за намаляване на себестойността на самолетите, която до 2030 г. ще даде резултати. Той признава, че в момента ценовата разлика между вносно и местно е "незначителна".

Стойността на притежаването на самолет е ключов разход на всяка авиокомпания и, без съмнение, високата цена на самолета се отразява негативно на икономиката на превозите, отбеляза директорът по информационна политика и корпоративни комуникации на Smartavia Виктор Аношкин.

При това той подчерта, че цената на лизинга е много по-важна от цената на самолета, тъй като при изгоден финансов продукт експлоатацията дори на скъп самолет може да бъде рентабилна. Именно в тази връзка Министерството на транспорта възложиха на Държавната транспортна лизингова компания (ДТЛК) съвместно с авиокомпаниите да разработят модели за оперативен и финансов лизинг на самолети.