За последните две години базовата цена на 9-местния турбовитлов самолет ЛМС-901 "Байкал", който се разработва от Уралския завод за гражданска авиация (УЗГА), се е увеличила с 48% - от 120 милиона рубли до 178 милиона рубли (според осреднения курс на рублата за периода - от около 2,5-3 млн. долара до около 3,5-4 млн. долара), при това плюс още 117 милиона рубли за допълнителните опции. (Базовият модел е без автопилот и други "екстри".) Това е казал пред РБК вицепремиерът и пълномощен представител на президента на Русия в Далекоизточния федерален окръг Юрий Трутнев.

Самолетът е предназначен да замени широко известния, но вече остарял Ан-2, поддръжката на който е затруднена от критичен недостиг на чуждестранни резервни части. На първо място, проблем е възникнал с двигателите, чието заместване на вноса беше сметнато за безперспективно още преди година, но и други видове ремонти стават все по-трудни за извършване.

Продават самолети от президентския авиофлот на Русия

Продават самолети от президентския авиофлот на Русия

На този тип самолети обаче Владимир Путин не лети

ЛМС-901 "Байкал" е лек многоцелеви самолет, предназначен за използване по местни руски въздушни маршрути, като може да извършва широк спектър от въздушни работи. Оборудван е с един турбовитлов двигател. Самолетът е проектиран да превозва до 9 пътници или до 2 тона товар на разстояние от 1500-3000 км. Самолетът може да се приземява и на неасфалтирани писти, предвидена е и възможност за използване на съответното шаси за кацане на вода или на заснежен терен. Предвижда се "Байкал" да замени остарелия Ан-2 в нишата на леките многоцелеви самолети.

При първите си пробни полети "Байкал" е използвал разработения в Чехия двигател General Electric H80-100, като създаването на неговия руски аналог продължава.

В Русия свършиха германските двигатели за самолети за обучение на военните летци

В Русия свършиха германските двигатели за самолети за обучение на военните летци

Търсят се руски производители

В съответствие с програмата за развитие на гражданската авиация в Русия до 2030 г., доставките на самолетите ще започнат през 2024 г., така че за седем години се предвижда да бъдат произведени общо 154 нови самолета ЛМС-901 "Байкал", (средно 22 самолета на година).

Освен това Трутнев отбелязва пред РБК, че скокообразното нарастване на цената на самолета създава рискове при изпълнението на програмата за производство им като цяло, тъй като при такава цена на един самолет, използването му при авиопревозите става нерентабилно. По думите му, този въпрос предстои "да се проверява".

"За съжаление УЗГА все още не е предоставил конкретна структура на производствените разходи, но ще го направи (скоро)", допълва вицепремиерът. Той подчертава, че е време от обсъждания да се премине към конкретен финансов модел, за да започне процесът на реализация на цялостното производство на самолета.

Припомня се, че още преди близо година Юрий Трутнев е коментирал, че работата по създаването на LMS-901 продължава твърде дълго, а през юли тази година той е поискал да бъде проверена предварително калкулираната му крайна цена.

Русия анонсира създаването на собствен самолет за далечни полети

Русия анонсира създаването на собствен самолет за далечни полети

Кога реално ще полети самолетът

Според РБК, активността по въпроса на високопоставения държавен служител е свързана с факта, че самолетът "Байкал" би трябвало да се използва особено активно от обединената Далекоизточна авиокомпания "Аврора". Според плановете, в периода от 2026 г. до 2030 година тя трябва да получи 95 такива самолета, т.е. 60% от всички произведени до 2030 година самолети от този вид. Обаче поради бързото покачване на цената на ЛМС-901 "Байкал", проектът може да стане нерентабилен.

Малко по-рано се съобщаваше, че полетите на чешките самолети L-410 с капацитет 17-19 човека в Камчатския край в Русия са спрени от 1 септември. От ръководството на местната администрация са обяснили ситуацията с невъзможността за ремонт на самолетите, тъй като не са налични необходимите резервни части заради санкциите.

Новият руски пътнически самолет щe струва наполовина на съпоставимите модели на Boeing и Airbus

Новият руски пътнически самолет щe струва наполовина на съпоставимите модели на Boeing и Airbus

Цената обаче за руските авиокомпании е субсидирана от държавата