Много икономисти обвиняват за излишъка на ликвидност тъкмо Грийнспан, който твърде дълго държеше лихвените нива твърде ниски, когато оглавяваше ФЕД. След пукането на дот-ком балона през 2000 - 01, Фед сряза краткосрочните лихвени равнища до 1% през 2003 година. ЕЦБ и Bank of Japan също понижиха лихвите на необичайни равнища и средната лихва в богатите големи икономики стана рекордно ниска. Сега действителната лихва в краткосрочен период е над сердното й значение в дългосрочен за пръв път от 2001, което предполага, че глобалната монетарна политика повече не е отхлабена. Тогава защо финансовите пазари толкова дълго запазиха пищността си? Една от причините е, че две от най-важните централни банки в света, Фед и ЕЦБ, са престанали да бъдат основния източник на глобална монетарна ликвидност.
Мнозина в инвестиционните банки и международните институции неправилно считат, че „глобалните" монетарни условия се определят от централните банки на богатите икономики. Обаче през миналата година стъписващите три пети от ръста на предлагането на широки пари в света идва от нововъзникващите, emerging икономики.
Техните „монетни дворове" работят на извънредно работно време. Goldman Sachs изчислява, че ръстът на M3 (мярка за широки пари) в Китай се е ускорил до 20% за миналата година. В Русия предлагането на пари се е увеличило със стряскащите 51%, а в Индия с 24%. Средно за нововъзникващите икономики, предлагането на пари се е увеличило с 21% за миналата година, почти три пъти по-бързо, отколкото в развития свят. Дори след претегляне спрямо инфлацията, ръстът на парите се е увеличил стряскащо. В резултат на това, в цял свят предлагането на пари в реални стойности нараства с най-бързи темпове от десетилетия.
Някой може да очаква паричното предлагане в новите икономики да превишава това в богатия свят, защото ръстът на техния БВП е по-бърз. Но ръстът на техните добавени пари (surplus money, груба мярка за превишението на парите, които остават свободни за инвестиции във финансови активи) спрямо увеличението на номиналния БВП е далеч по-висок. Тяхната политика по лихвите е плаха: за последните три години, след като лихвената политика в Америка и еврозоната бе затегната, средните лихви в развиващия се свят едва са помръднали. Китай и Индия имат един от най-ниските лихвени проценти в света, при положение че икономиките им са с най-висок ръст.
Преди близо десетилетие, бързият монетарен ръст в нововъзникващите икономики бе малка грижа на централните банки на развития свят: монетарният потоп в Бразлияи, така се говореше, просто е причинил хиперинфлацията там. Но днес тези икономики играят по-голяма роля в световната икономика и финансовите потоци между границите са далеч по-големи. Инфлацията остава ниска, така че ликвидността, напомпвана от централните банки, изтича някъде другаде, оказва се в глобалните финансови пазари. Например, огромните покупки на бонове на Трежъри от тези централни банки намалява доходността на боновете и така се даде импулс на прекомерното теглене на кредити в Америка.
Политиките на Китайската народна банка или на Банката на Русия изглежда ще имат увеличено влияние върху развитите икономики в бъдеще, когато контролът на капиталите намалее и пазарите станат по-интегрирани. Тази перспектива става по-обезпокоителна ако се отчете, че за разлика от Фед или ЕЦБ повечето централни банки в нововъзникващите икономики не са независими и така свободни да определят лихвените нива в най-добрия дългосрочен интерес за икономиката. Засега те са твърдо под ръката на политиците.
Да, г-н Министър
Според разпространената и общо приета мъдрост, грешки в монетарната политика като тези, причинили Голямата Инфлация през 1970те, днес са много по-малко вероятни, тъй като централните банки в света сега са независими от политиците. Само че малко от централните банки в нововъзникващите икономики се радват на пълна правна независимост и често са изложени на натиска на политиците да държат лихвите ниски, за да стимулират икономическия ръст и създаването на нови работни места. Тяхната монетарна независимост също така е ограничена от желанието на правителствата да държат валутните курсове ниски. Това принуждава централните банки да се занимават с трудни интервенции на валуния пазар, водещ до инфлация в паричното предлагане.
Актуално изследване на МВФ класира 163 централни банки според политическата им анатомия (използвани са фактори от рода как се назначават служителите, продължителност на работата им там и дали правителството трябва да одобри предложените лихвени нива). Централните банки на нововъзникващите икономики са станали по-независими в сравнение с 1980те, но далеч по-малко, отколкото ЕЦБ или Фед. Някои от централните банки, които наливат най-много пари, специално тези в Китай, Индия и Русия, са сред най-малко независимите. В Китай - комунистическата партия. Банката на Индия миналата година би увеличила лихвите си по-агресивно ако не бе политическият натиск. Изследването твърди, че и двете банки са по-независими от Bank of Japan-друга страна, където политиката за евтини пари създаде наводнение от ликвидност извън границите й, чрез кери-трейда.
Дните, когато наблюдателите на централните банки можеха просто да се фокусират върху Фед и може би върху ЕЦБ, за да оценят „глобалните" монетарни условия, вече свършиха. Те вече не контролират количеството пари, разлято по света, и тъй като финансовите пазари стават все по-обвързани, анализаторите ще трябва да оказват повече внимание на централните банки в новия свят. Последните могат дори да играят по-важната роля за стабилизиране на глобалната икономика, ако притесненията на кредитните пазари станат по-интензивни.