Акционерите на газопровода Nabuco се придържат към графика, който предвижда тръбата за пренос на природен газ, която доставя синьо гориво за Европа без участието на Русия, да бъде пусната в експлоатация през 2014 г., заяви изпълнителният директор на консорциума Райнхард Мичек, цитиран от агенция Reuters. Поводът за изявлението беше информация, разпространена от световните агенции, че еврокомисарят по енергетика Гюнтер Йотинген в интервю за немския вестник Sueddeutsche Zeitung казва, че пусковият срок на проекта може да бъде отложен до 2018 г.

Според вестника комисарят е казал, че запълването на газопровода до капацитетния му обем от 31 млрд. куб. метра на година ще се осъществява поетапно, като се започне с 8-10 млрд. куб. метра. По думите на Йотинген, вероятността за отлагането на пусковия срок ще бъде взето през тази година, а вероятността това да стане е 65%.

По предварителни данни газопровода ще струва 7,9 млрд. евро и главната му цел е да намали зависимостта на Европа от Русия, като доставя газ от Близкия Изток и каспийските държави. Акционери в Nabuco са немската компания RWE, австрийската OMV, унгарската MOL, Българският енергиен холдинг (БЕХ), румънската Transgaz и турската Botas.

По-късно пред Reuters еврокомисарят Йотинген опроверга информацията. „Уверен съм, че газът ще потече през 2014 г., а газопроводът ще заработи с пълна мощност през 2018 г., както е предвидено по план", уточни той.

Основният проблем да се стигне до това недоразумение си остава неясната суровинна база за пълнене на тръбата. Като източници на газ за проекта се сочат залежите в Азербайджан, Туркмения и Иран, но досега с нито една от тези страни не е подписан обвързващ документ, напомня Reuters.

Пряк конкурент на Nabuco е газопровода „Южен поток", който е планирано да се изгради от гигантите - руската компания „Газпром" и италианската Eni.

Липсата на ресурс за Nabuco накара преди време шефът на Eni Паоло Скарони да предложи да се обединят двата проекта. Официална Москва никога не е обявявала, че Nabuco и „Южен поток" са конкуренти. Министърът на енергетиката Сергей Шматко много често потвърждава това. „Нашият проект е по-силен, ние имаме и договори, с които сме си осигурили газа. Очакваме времето, когато проектът Nabuco може да се конкурира с нас", каза пред руския сайт „Взгляд" преди 10 дни.

Руски анализатори не изключват забавянето на Nabuco да е свързано и с икономическата криза. Според руския делови ежедневник "Ведомости" основание за забавяне на проекта, подкрепян от ЕС, е факта, че след като се пуснат двата газопровода с участието на „Газпром" - „Южен поток" (по дъното на Черно море) и „Северен поток" (по дъното на Балтийско море) Европа ще бъде задоволена с газ. Освен това прогнозите сочат, че търсенето на синьо гориво в Европа ще се възстанови до равнищата преди икономическата криза чак през 2012 г.

Има и още един утежняващ аргумент за запушване на тръбата Nabuco. Европа се е загледала много втренчено в шистовия газ. Става въпрос за метан, разположен във въглищни пластове, и синьо гориво, "разпръснато" в шисти и глинести слоеве. Шистовият газ е нов нетрадиционен източник на енергия, а европейските запаси от такова гориво се оценяват на около 15 трилиона куб. метра, като само Полша се предполага, че притежава около 3 трилиона куб. метра.

„Ако Европа се преориентира както САЩ към шистовия газ, тя нама да има нужда от проекта Nabuco, казва руски експерт, цитиран от „Взгляд".

Все още обаче се спори за ефекта на шистовия газ, тъй като той е разположеният в шистови и глинести слоеве и не може да бъде извлечен оттам с традиционния метод на сондиране, защото не се намира в концентрирани находища, а е "разпръснат" из пластовете. През 2008 г. американските експерти успяват да разработят технология, която успешно съчетава метода на хоризонтално сондиране с т. нар. хидравлично разбиване, с което се поставя началото на американския бум към шистовия газ.

Добивът на шистов газ ще стане рентабилен при средни пазарни цени от около $250 за 1000 куб. метра, което не много по-евтино от природния газ, чиято цена в момента е около $330 за 1000 куб. метра.