„Вадят КАТ от храстите", четем от първа страница на „Стандарт"
МВР ще наказва катаджиите, които се крият в храстите. Това се закани пред "Стандарт" шефът на Охранителна полиция комисар Милчо Енев. Законът ги задължава да са на видно място, а не да се крият. Те трябва да отпушват движението и едва след това да глобяват хората, мотивира се Енев. Той призова шофьорите да подават сигнали за скрити в храстите патрулки.

Дебнещите в засада катаджии ще бъдат наказвани и понижавани. Тези пък, които излизат в извънработно време да глобяват, директно ще бъдат уволнявани.

"Всички пътни полицаи, които контролират движението, трябва да са обозначени и видни отдалеч", подчерта още комисар Енев. Той допълни, че в момента в страната патрулират 1200 униформени.
Още по темата от „Стандарт"

„Старите коли ще се продават с гаранция", съобщава от първата си страница „Дневник"
Част от автомобилите втора ръка да се предлагат с гаранция от минимум три месеца, договориха вчера асоциацията на вносителите им и транспортното министерство. Споразумението засега обвързва само автокъщите (82 в 16 града) на фирми, членуващи в организацията. То предвижда, че търговецът трябва за своя сметка да отстрани повреди по основните възли и агрегати (мотор, скоростна кутия и т.н.), ако по тях се появи проблем не по вина на купувача. Стъпката очевидно е провокирана от опитите да се съживят продажбите на стари автомобили, но и предоставя възможности за защита на потребителите. Санкцията, ако гаранцията не бъде спазена, е 5000 лева.

Финансовото министерство пък подготви изненадващ подарък на собствениците на мощни коли, внесени от страни извън ЕС. След като през юни Съдът на ЕС в Люксембург задължи държавата да върне надвзет акциз на всички, вкарали в България автомобили от общността от 2007 г. до края на 2009 г., екипът на Симеон Дянков написа проектозакон, който да уреди процедурата. Вместо да се ограничи до купилите коли от ЕС, той обаче предвижда част от акциза да си върнат и тези, които са внесли автомобили от цял свят.
Още от статията на „Дневник"

„Молове зареждат „Армани" от китайски землянки", разкрива „Монитор"
Дънки „Армани" или чанта „Прада", произведени в нелегални китайски фабрики, приличащи на землянка, заливат българския пазар. Това сочат данните  на експерти от МВР, разследващи контрабандата. Ментетата на световноизвестните марки от няколко месеца вече се продават в т.нар. виртуални молове. Бързо разрастващите се интернет магазини предлагат цял асортимент от дрехи и парфюми на цени до 10 пъти по-ниски от оригиналните продукти. Всеки тях продава средно около 30 артикула на ден, показват проверките на антимафиоти от ГДБОП.

Ментета се поръчват основно от лъскави бутици в провинцията или се рекламират в интернет като идеалните подаръци за вашата половинка. Когато клиентът ги види на снимката, той не може да разпознае, че това, което му се предлага е менте и е правено в някоя китайско мазе. В повечето случаи продуктите се изработват в порутени помещения с размери от няколко квадратни метра.

„В последните години виртуалните молове се увеличиха лавинообразно", съобщи пред „Монитор" представителят на Сдружението на издателите на бизнес софтуер и специалист в областта на защитата на авторските права Велизар Соколов. Поради тази причина антимафиоти от сектор „Компютърни престъпления" в момента следят денонощно най-големите дистрибутори на фалшификатите и не изключват в скоро време да има задържани още собственици на виртуални магазини.
Още от статията на „Монитор"

„Турция вече не признава дипломите на българските университети", информира от първата си страница „Сега"
След като преди години Гърция отказа да признава автоматично дипломите на български университети и въведе приравнителни изпити, към драстичната мярка прибягна и Турция. Българските дипломи вече не се признават в Турция и за студентите е въведен много тежък приравнителен изпит, съобщи председателят на Дружеството на турските студенти в България Сердар Къзълдаг. Според него крайното решение е взето заради случаи на фалшиви дипломи и ниско качество.

"Турция прилага подобни ограничения и към други държави, но те не са от Европейския съюз. Приравнителни изпити има за студенти, завършили в страни като Иран и Азербайджан", обясни Къзълдаг. Той уточни, че проблемът излиза на дневен ред, защото на приравнителен изпит са поканени да се явят първата група от около 50-ина студенти. "Информирали сме за случая министъра на образованието, разговори текат и с посолството на Турция", допълни Къзълдаг.

Решението на Турция да въведе допълнителен изпит ще засегне една от най-големите общности на чуждестранни студенти у нас. По данни на Дружеството на турските студенти у нас в български университети учат около 6000 души от Турция. Само малка част от тях са потомци на изселници, повечето учат като чужденци срещу високи такси. Според Къзълдаг турските младежи избират България, защото местата в турски университети не достигат, а частното висше образование е много скъпо. "Около 2000 от нашите студенти учат в Техническия университет - София. Много студенти има в Медицинския университет, в Софийския. Тук таксите са от 3000 до 6000 евро, докато в Турция е 3-4 пъти по-скъпо и стигат до 20 000 евро", обясни Къзълдаг. Според него взетото решение не е в интерес нито на студентите, нито на университетите, защото може да доведе до отлив от кандидати.
Още от статията на „Сега"

„В България има находище с 20-25 млрд. куб. м шистов газ", съобщава от първата си страница „Класа", като цитира посланика на САЩ Джеймс Уорлик
Според проучване на американската компания „Шеврон" в България има находище на шистов газ, чиито запаси са 20-25 млрд. куб. м. Това съобщи вчера в предаването „Нека говорят" на Би Ти Ви посланикът на САЩ у нас Джеймс Уорлик. За сравнение той посочи, че в момента в страната се употребяват около 3 млрд. куб. м годишно от горивото. Ако находището се разработи, то би могло да промени енергийната и икономическата карта на България, а и на региона, както това стана в САЩ, посочи US дипломатът.

„Шеврон" иска само разрешение за проучване, което обаче се бави, каза още Уорлик. „Бих окуражил властите в България да дадат това разрешение", каза той. Според него „Шеврон" не е единствената компания с интерес към добива на газ у нас, но е най-голямата. Такива проучвания компанията вече прави в Полша и Румъния.

„Шеврон" е поискала официално разрешение за проучване на шистов газ в Североизточна България, на границата с Румъния, през май 2010 г., но досега няма отговор.

Страната ви трябва да поддържа сътрудничеството си с Русия, но и да намери други възможности за диверсификация на енергийните доставки, а не да разчита само на една страна.
Още от статията на „Класа"

„Млади фермери трябва да връщат европари заради административна грешка", съобщава „Дневник"
Млади фермери с проекти за разсадници за декоративни растения по програмата за развитие на селските райони се оказаха поредните "жертви" на административни неуредици. Кандидатите, следвали стриктно инструкциите за финансиране по мярката "Млад фермер" от програмата, ще трябва да връщат взетите до момента субсидии, защото нямат документ за регистрация от агенцията по сортоизпитване, апробация и семеконтрол, че извършват тази дейност. Такъв обаче не се е изисквал към момента на кандидатстването, а освен това проектите им са били приети и одобрени от фонд "Земеделие" въпреки липсата му.

Случаят засяга 11 микрофирми, до които вече са изпратени покани доброволно да върнат парите, както и още 46, които също имат одобрение без наличния документ. Други 87 кандидати пък са получили отказ за финансиране на проектите, отново заради липсата на удостоверението за кандидатстване. Досега фонд "Земеделие" си иска обратно за възстановяване е 268 906 лв. В петък по време на парламентарния контрол земеделският министър Мирослав Найденов призна, че хората не са виновни за това, което им се е случило.
Казус 1 - "Не ви одобряваме проекта"
Семейството на Сашка Александрова подготвя проект за разсадник за източна туя (вид декоративен храст, използван за озеленяване на градини) по мярката "Млад фермер" от програмата за развитие на селските райони. Обектът трябва да бъде изграден в село Недан, близо до Павликени. Няколко месеца семейството очаква отговор за проекта си, но разглеждането му се бави, защото през миналата година във фонд "Земеделие" има натрупан голям брой.
Още от статията на „Дневник"

„Кулата на дълговете", е заглавието на седмичния коментар в „Сага" на д-р по икономика Емил Хърсев
Една от забележителностите на Нюрнберг е Schuldenturm, Кулата на дълговете. Мрачната четириъгълна сграда е скочила от острова на река Пегниц право в речника на немския език като синоним на отчаяното състояние, за което казваме "затънал в дългове". Само допреди век и нещо Кулата на дълговете е била в употреба като затвор за грешниците, които не успявали да платят вересиите си.

Затворът за дългове е онзи правен институт, който бележи границата между феодалното общество и модерните времена на пазарната икономика. Отстраняването на заробващата норма, че човек губи свободата си, щом не плати каквото дължи, е един от фундаментите на Magna Charta Liberatum, Великата Харта на свободите от 1215 г. Това е началото на прехода от феодално към пазарно стопанство; краят на този преход настъпва, когато затворът за дългове наистина и завинаги е отменен. Настъпва доста късно, впрочем. Бащата на Чарлз Дикенс е лежал за дългове в затвора Маршалсий. Картини от тъмницата ще откриете в "Дейвид Копърфийлд". Чак през 1867 г. затворът за дългове е отменен във Франция, после в Австрия. Британският Debtors Act ("Закон за длъжниците") слага едва през 1869 г. край на прехода, оповестен от Магна Харта. Едва през 1976 г. светът отхвърля средновековния зандан за длъжници и Пактът за гражданските и политически свободи прогласява: "Никой не може да бъде задържан само за това, че не може да изпълни договорните си задължения". И това не е краят. Затвор за дългове и до днес има в някои страни, например в Обединените арабски емирства и Китай.

Тристранката върна България цял век назад с решението да наложи наказателно преследване и затвор за онзи, който укрие осигурителни вноски от НОИ. Аз добре знам възраженията защо това връщането на затвора за дълг не противоречи на конституцията, дори ги приемам. Първо, инкриминира се не невъзможността да платиш, а укриването на задължението за плащане. И второ, затворът е отменен за неизпълнение на договорни ангажименти, но остава за неспазване на публични, в частност на фискални задължения. Така е, повечето страни по света инкриминират данъчните измами.
Още от статията на „Сега"

„Искаме пари за „Хемус" през Дунавската стратегия", съобщава „Монитор"
Лансирахме довършването на автомагистрала „Хемус" по Дунавската стратегия и се надяваме през март Еврокомисията да отговори положително на нашето искане за отпускане на пари от еврофондовете за реализиране на проекта. Това съобщи за „Монитор" строителният министър Росен Плевнелиев.

На всички форуми, както и на срещите в Брюксел, лансираме нашата теза, че тази магистрала трябва да бъде включена във еврофинансирането, защото чрез нея ще се осъществява връзка между 3 столици на страни от ЕС - Букурещ, София и Атина, добави още той.

Според него на България ще й е доста трудно да иска пари, но не и невъзможно, защото в момента тече ревизията на приоритетните транспортни трасета в рамките на ЕС и тя предвижда намаляването им с цел икономия на средства.

Строителният министър подчерта, че без завършването на „Хемус" половината от населението на България остава без връзка с автомагистрала. Ще бъдем горди да успеем, добави Плевнелиев.

За друг проект, който има отношение към Дунавската стратегия и ще свърже Видин с автомагистрала „Хемус", Росен Плевнелиев съобщи, че за скоростния 4-лентов път между тях процедурите ще бъдат започнати през декември. Единствено оставало да се уточнят трасетата за обходните пътища на Враца и Монтана.

На въпрос, дали довършването на автомагистралата от София до Варна ще бъде дадено на концесия, строителният министър уточни, че при опита, който имаме с концесиите,  е малко вероятно да се мине на този вариант. Според него по-изгодно е проектът да бъде завършен с кредит, но всичко е въпрос на експертна оценка.
Още от статията на „Монитор"

„Тото със застраховките за коли", предупреждава „Стандарт"
Ще спечелим или ще загубим, ако купим сега застраховка "Гражданска отговорност"? Това се питат шофьори, докато текат последните седмици, в които полиците са на старите цени.  До края на месеца всички компании ще имат нови, по-високи тарифи, казва изпълнителният директор на "Армеец" Румен Георгиев. Причината е, че миналата сряда Комисията за финансов надзор задължи застрахователите да заделят допълнителни резерви за гарантиране изплащането на обезщетения по задължителната автозастраховка и увеличи минималната рискова премия за всяка полица. Това налага увеличение на цената.

Поскъпването няма да може да се компенсира от намалението на разходите на компаниите за комисиони, реклами и административно обслужване на полицата "Гражданска отговорност", каквото решение също беше прието от надзора, каза Румен Георгиев. Той пресметна, че досега средната минимална рискова премия по застраховката за различните класове автомобили е била около 150 лв., а след решението на КФН тя става 174 лв. Така още в последните дни на този месец цените на застраховката ще скочат с около 20%. Положителното за шофьорите в увеличаването на цените ще е това, че те вече ще получават по-големи обезщетения при настъпило застрахователно събитие, защото компаниите ще имат по-големи резерви.

Водачите, които мислят, че ще спестят някоя десетачка от застраховката за 2011 г., ако я сключат сега, имат около 3 седмици да го направят, твърдят брокери. Някои компании и в момента предлагат възможност да се купи полица, която влиза в сила от следващата година. Така собствениците може да спестят между 20 до 60 лв. в зависимост от кубатурата на двигателя, мястото на регистрация, възрастта на шофьора, както и стажът му зад волана.
Още от статията на „Стандарт"

„Лошите кредити стигнаха 5.4 млрд. лв.", съобщава „Сега"
Кредитите с просрочие над 90 дни стигнаха 5.4 млрд. лв. По-голямата част - 3.9 млрд. лв., се водят "загуба", защото те не се обслужват повече от шест месеца и имат минимален шанс да бъдат върнати. Това сочи надзорната статистика на БНБ към 30 септември. Общо отпуснатите заеми на фирми и граждани възлизат на 50 млрд. лв.

Проблемните кредити се делят на три групи според периода на просрочието и риска заемът да стане несъбираем. При кредитите "под наблюдение" вноските се бавят между 31 и 90 дни. Обемът им към края на септември възлиза на 4.7 млрд. лв. Счита се, че при тези заеми нарушенията в обслужването са "несъществени" и рискът да не бъдат изплатени е малък. Затова те се провизират на 10% от стойността.

Лошите кредити са заемите със забава над 90 дни, като стойността им към края на деветмесечието достига близо 5.4 млрд. лв. Това по изчисления на БНБ представлява 10.61% от общия обем на отпуснатите заеми. От общата сума малко над 1.5 млрд. лв. се водят "необслужвани", т. е. забавата на вноските е между 3 и 6 месеца, а провизиите са за 50% от стойността на тези заеми. По-голямата част са кредитите, определени като "загуба". При тях просрочието е над 180 дни или се очаква задължението да стане несъбираемо по други причини. Към края на септември тези кредити възлизат на 3.88 млрд. лв., което е увеличение с 800 млн. лв. само за три месеца - от юли до септември.
Още от статията на „Сега"

„77% от българите се опасяват от влиянието на качеството на храните върху здравето", информира „Класа" за проучването на „Евробарометър"
България е на трето място в Европейския съюз по степен на загриженост на жителите по отношение на ефектите от качеството на храната върху здравословното им състояние. Данните са от проучването „Евробарометър", което се провежда редовно сред жителите на страните - членки на Европейския съюз, по поръчка на Европейската комисия.

Скандалите с качеството на храните, които се предлагат на българския пазар, които се разгоряха преди и около въвеждането на стандартите за производство и разпространение на млечни и месни продукти, очевидно дават отражение върху нагласите на българите по отношение на здравословното хранене.

В процеса на проучването беше измерена степента на загриженост на хората по отношение на влиянието на различни фактори върху здравето им. Ако средният европеец се притеснява най-много от влиянието на химичните продукти върху здравето си (посочено от 65% от жителите на ЕС-27), то според българите не друго, а именно храната дава най-сериозен отзвук върху здравословното състояние.

На второ място по степен на влияние върху здравето българите поставят качеството на питейната вода - то е посочено като силно влияещо от две трети от сънародниците ни.

Качеството на хранителните продукти и на питейната вода се подреждат респективно на второ и трето място след химичните продукти в нагласите на средния европеец, с доста по-ниски дялове на отговорилите с „Този фактор влияе до голяма степен върху здравето ми" - с около и над тринадесет процентни пункта под стойността за България.

Освен по дял на загрижените от влиянието на качеството на храната върху здравето страната ни се подрежда на трето място в Европа и що се отнася до загрижеността от качеството на питейната вода.
Още от статията на „Класа"

„Основната слабост на бюджета е, че в него няма политика", казва в интервю за „Дневник" депутатът от Коалиция за България Румен Овчаров
Господин Овчаров, кои според вас са слабостите на проекта за бюджет 2011?
- Слабостите са много и първата и най-основната е, че това е бюджет без политика. Аз не случайно го наричам не "пица", а "буламач". Защото за да бъде пица, трябва да има рецепта - освен продукти трябва да има рецепта, технологии и майстор, който да я направи. А буламач се получава, когато набъркаш всичко, което имаш, и го хвърлиш на потребителите, които и да са те.

В официален документ МФ коментира, че социалните разходи в структурата, която е заложена от вас, включително увеличаването на пенсиите, са станали толкова високи, че отнемат ресурс, който може да се използва примерно за политика, за издръжка, за инвестиции... Това е един от коментарите в отчетите за бюджета. Перифразирам, но това е посланието?
- Отчетите са си отчети, сега ние за старите бюджети ли ще говорим или за новия? Аз мога да обясня за какво става дума.

Когато едно правителство не може да си направи добре сметките за следващата година, то обикновено изпада в ситуацията, в която е сегашното. Когато миналата година МВФ казваше "Не намалявайте осигуровките", "Не намалявайте капиталовите разходи", тогава Дянков, с извинение, "си бъркаше в носа" и правеше каквото иска. Ако тогава беше направил този извод, който прави сега в отчета, той нямаше да намали осигуровките, защото щеше да му е ясно, че държавата от 2010 г. нямаше да бъде държавата от 2008 г. Тогава държавата имаше средства, позволи си да направи истинска реформа в пенсионната система, влезе като трета страна в НОИ с 12% участие и благодарение на това увеличи пенсиите.

Мнозина ви упрекват, че това включване на държавата през 2008 г. всъщност е популистко действие, направено с цел именно да се вдигат пенсиите, и че е отстъпление от дългосрочната реформа, заложена през 1999 г.?
- Никакво отстъпление не е, защото никого не чух тогава да каже, че не трябва да се повишават пенсиите, включително и от бащите на тази т.нар. реформа. Нито от НДСВ, нито от ДСБ, нито от който и да било. Всички бяха за увеличението на пенсиите.

Това беше единственият начин да увеличим пенсиите и едва ли и вие сега ще спорите, че пенсиите в България са значително изостанали от икономическото развитие на страната. Когато приоритет е увеличаването на доходите и увеличаването на пенсиите, ти трябва ресурс, с който да направиш това плащане, без да увеличаваш дефицита в НОИ, и ние го направихме чрез включването на държавата.
Още от интервюто на „Дневник"

"Пътят на коприната минава през България", казва в интервю за „Стандарт" министърът на транспорта Александър Цветков
Г-н Цветков, научихме добрите новини от посещението ви в Китай и Южна Корея. Изпълними ли са предложенията и очакванията, или са повече в сферата на мечтите?
- Нашата основна цел беше да провокираме интереса на корейските и на китайските компании да инвестират в България, да влязат на българския транспортен пазар, в сферата на строителството. Срещнах се с министъра на транспорта на Корея. С него подписахме меморандум за сътрудничество в сферата на строителството и на интелигентните транспортни системи. От корейската страна очакваме сътрудничество най-вече в системите за контрол и комуникация, свързани предимно с железопътния транспорт. Има много богат опит, много сериозни разработки в Корея. Видях такива системи по време на изложението в Бусан. По същото време взех участие в Световния конгрес за интелигентни транспортни системи в Бусан, това е вторият по големина град в Корея. Там бяха показани най-интересните и водещи разработки в тази сфера.

Създадохме работни целеви групи, за да реализираме тези идеи. Има бъдеще в тях, защото Корея има интерес от сътрудничеството с България. Израз на това е и меморандумът, който подписахме. В Китай се срещнах с министъра на транспорта, с министъра на железниците. Това са две различни министерства. Огромно значение се отдава в Китай на развитието на железопътния транспорт. Именно от министъра  на железниците получих предложението да се включим в развитието на един общ между Китай  и Турция проект - за изграждане на високоскоростна железопътна линия, която да свързва Китай през Турция и България със страните от Централна и Западна Европа. Целта на този проект е по тази трансконтинентална жп линия да се превозват китайски товари, които да стигат до Европа по-бързо с високоскоростната железница, отколкото по морски път с кораби.

Тази високоскоростна линия по ново трасе ли ще се строи или по трансевропейското до Истанбул през България?
- Тепърва ще се анализира как ще изглежда проектът от инфраструктурна и от икономическа гледна точка. Веднага стартирахме разговори на техническо ниво и с турската страна, и с Китай. Създадохме контактни групи, за да се изяснят детайлите. Ако е изгодно за България, ще се включим в този проект и през декември ще подпишем споразумение с китайския министър на железниците.  Има много потенциал в развитието на железопътния транспорт от Азия за Европа. Очаква се скоро да приключи проектът за изграждане на тунел под Босфора с жп линия и това ще е първата жп връзка на страните от Западна Азия с Европа. Въпросът е България да намери своето място в този проект. Мисляq че разговорите ни са много навременни.

Действахте светкавично след срещата на нашия министър-председател с китайския премиер. Сигурно има защо?
- Има изключително положително отношение за сътрудничество с България от страна на китайското правителство. Изключително позитивно е отношението и на големите китайски компании, с които се запознах. А те са компании, изградили едни от най-впечатляващите инфраструктурни проекти в Китай. Има положително отношение от страна на операторите на пристанища. Единственият проблем, който установих, е, че малко се знае за България и за спецификата на европейското законодателство, с което България трябва да се съобразява като член на ЕС.  Трябва да осигурим лесен и бърз начин на комуникация между нас и китайските компании и министерства. Уговорихме се да го направим. Създадохме контактните групи и те вече работят. От Китай очакваме освен данни за конкретния проект за скоростна железница и сътрудничество въобще в железопътния транспорт.
Още от интервюто на „Стандарт"

„С 2010 г. ще изпратим най-лошото от кризата", казва в интервю за „Класа" Мария Илиева, изпълнителен директор на МКБ Юнионбанк
Г-жо Илиева, забелязват ли се първите признаци на така чаканото обръщане на негативния тренд в банковия сектор и има ли подобрение на резултатите ви през третото спрямо второто тримесечие?
- Първи признаци на растеж действително се наблюдават, но те все още не са толкова устойчиви и сериозни като размер, за да можем да твърдим, че негативният тренд вече е обърнат. В средата на годината повечето прогнози бяха далеч по-позитивни в глобален аспект в сравнение с тези, които сега излизат. За съжаление повечето от най-новите прогнози са с ревизирани надолу ръстове, но все пак се говори за ръстове. И това е положителната новина. Очакванията за развитието на икономиката отпреди три-четири месеца бяха може би прекалено оптимистични и нереални. Сега вече прогнозите сочат ръст, но малък и все още крехък, поне за настоящата година. Въпреки това определено смятам, че ситуацията е по-добра в момента спрямо миналата година по същото време. С 2010 г. ще изпратим може би най-лошото от кризата и 2011-а ще бъде година на постепенна и бавна стабилизация.

Хубавото е, че по-големият позитивизъм не е само усещане, но вече проличава и от резултатите. Определено мога да твърдя, а това се вижда и от данните, че за МКБ Юнионбанк третото тримесечие е по-добро от предходното. Имаме сериозни за сегашните времена ръстове по основните показатели, като дори изпреварваме в пъти средните. Например кредитите ни се увеличиха реално с около 3% при 0,7% през второто. Депозитите нарастват с 4 на сто сега при почти застой през предходното. Печалбата ни също расте. Всички тези данни обаче отразяват не само леко подобрената икономическа обстановка, а по-скоро много работа и енергия на целия екип на банката.

Според финансиста Емил Хърсев ръстът на лошите кредити може да се разгледа и като положителна тенденция - т.е. банките изчакват клиентите си и не отписват задълженията им. Докога обаче ще продължи той?
- Всички банкери сме били единодушни, че нямаме полза от задушаването на длъжника. Ето защо полагаме големи усилия да подкрепим всеки изпаднал в затруднение клиент. Разсрочваме заеми, отпускаме допълнително финансиране, когато това е възможно, и др. Навременната комуникация длъжник-банка обаче е от много важно значение. Според мен лошите кредити, ако не са достигнали на 100% тавана си, то поне са все по-близо до него. Очакванията ми са пикът на лошите кредити да остане назад в 2010 г. Това не означава, че през 2011 г. няма да видим нито един влошен заем, но най-лошото като че ли мина и като обеми, и като брой изпаднали в просрочие задължения. Експортно-ориентираните предприятия вече получават все повече поръчки от чужбина, назначават работна сила, а това ще донесе повече добри резултати и за повечето останали фирми по веригата.

Данните на БНБ показват лек спад в депозитите през септември. Това означава ли, че е пресечена тенденцията за свръхспестовност?
- В МКБ Юнионбанк категорично не наблюдаваме намаление в склонността на населението да увеличава спестяванията си. През септември отчитаме ръст при депозитите за домакинства от близо половин процент и около 32% на годишна база. Ръст имаме и при корпоративните депозити - малко над 1 на сто за месеца и близо 12% за година. Тези резултати са постигнати благодарение на атрактивните инструменти, които предлагаме на нашите клиенти.

В същото време статистиката на БНБ наистина отчита намаление в двата показателя на ниво банкова система. Спадът не е съществен спрямо цялата депозитна база, нито спрямо отчетените досега ръстове. Това особено важи за населението, което усилено спестява от началото на кризата. Определено смятам, че намалението през септември в сумата на депозитите има по-скоро сезонен характер, а не толкова сигурен знак, че намалява склонността гражданите да спестяват. Със сигурност при първите по-осезаеми и устойчиви сигнали, че кризата е отминала, гражданите ще започнат да преструктурират своите спестявания, като ще намалят средствата, които сега държат в банки, за сметка на инвестиции в имоти, обзавеждане, автомобили, може би дори акции и фондове. Но е още рано да наблюдаваме подобна структурна промяна. По отношение на спада в депозитите на фирмите - няма голяма изненада. От началото на кризата те постоянно ползват своите ресурси в банките, за да подкрепят дейността си в условия на сериозни пазарни предизвикателства и ограничени възможности за външно финансиране. Тези, които имат свежи пари по своите сметки, логично ги използват. Други търсят краткосрочно оборотно финансиране.
Още от интервюто на „Класа"

„Вече всеки ще може да планира къде да работи", казва в интервю за „Монитор" Светлана Ангелова, депутат от ГЕРБ и зам.-председател на социалната комисия в НС
Г-жо Ангелова, можем ли да кажем, че с подписаното споразумение между правителство, работодатели и синдикати наистина ще се осъществи реформата в пенсионната система, или това беше просто компромис?
- Смятам, че това не са частични промени. Поправките в Кодекса за социално осигуряване и споразумението със социалните партньори показват, че мерките са комплексни. Те не са на парче и фактът, че обхващат 25 г. напред, показва, че за първи път българско правителство има цялостна визия за развитие на пенсионната система за толкова дълъг период от време.

Достатъчно дълъг ли е обаче този период за една истинска реформа?
- Няма как промените в пенсионна система да се правят само за 2-3 години и не могат да се осъществят за един мандат. Знаете, че мерките ще се прилагат от 1 януари 2011 година, а през 2012-а започва плавното увеличаване на осигурителния стаж с по 4 месеца на година. Понеже реформата, която се предвижда, е съвкупност от няколко мерки, най-важното е, че те са взаимно свързани. Става въпрос за увеличаване на осигурителната вноска от първия и втория стълб, за увеличаване на осигурителния стаж и възрастта. Всичко това ще става плавно и е обвързано както с намаляване на дефицита на НОИ, така и с демографската криза, чийто пик се очаква през 2030 година.

Разчетите наистина сочат, че през 2030 година пенсионерите ще бъдат повече от работещите. Тази мерки ще подобрят ли донякъде демографската картина у нас?
- И сега страната ни е засегната от тежка демографска криза. Години наред имаме отрицателен естествен прираст. В момента 96 работещи издържат 100 пенсионери. Ако тази негативна тенденция продължи, се очаква през 2020 година да има превес на възрастните хора. Към момента броят им е около 2,2 милиона души, докато работещите са 2,6 милиона души. Пикът на демографската криза в България по разчети на НОИ ще е към 2030 година. Тогава се очаква населението над 75 г. да нарасне на 870 хиляди души. Това е значителна цифра, предвид факта, че имаме отрицателен естествен прираст и висока миграция. Знаете, че голяма част от младите хора излизат да работят извън страната. Реално погледнато, след време няма да има кой да работи и да издържа тази тежка система.
Още от интервюто на „Монитор"