Stellantis разглежда възможна продажба на своята проблемна луксозна марка Maserati, съобщава "Ройтерс", като цитира свои източници. Френско-италианският автомобилен гигант се стреми да преструктурира своето обширно портфолио от 14 марки в условията на засилена конкуренция и икономически предизвикателства.

Дискусиите за бъдещето на Maserati започнаха преди назначаването на новия главен изпълнителен директор Антонио Филоса, който встъпи в длъжност в понеделник, докато компанията беше ръководена от председателя на борда Джон Елкан.

Maserati GranCabrio Folgore: Електрическият кабриолет от ново поколение вече в България (ГАЛЕРИЯ)

Maserati GranCabrio Folgore: Електрическият кабриолет от ново поколение вече в България (ГАЛЕРИЯ)

Технология от Formula E и впечатляващи характеристики

Жизнеспособността на 14-те марки на компанията, включително Chrysler, Peugeot, Jeep и Alfa Romeo, е била приоритет за Елкан при интервютата с кандидатите за позицията на главен изпълнителен директор.

Подобно на други европейски автомобилни производители, Stellantis, които са четвърти по големина в света, се сблъсква с високи американски митнически тарифи, наложени от Доналд Тръмп, както и с жестока конкуренция от китайски съперници.

Драстичен спад в продажбите

Продажбите на Maserati паднаха с над 50 на сто през 2024 г. до само 11 300 единици, а подразделението отчете коригирана оперативна загуба от 260 милиона евро миналата година. Марката в момента няма планирани нови модели, докато чака нов бизнес план, след като предишният беше спрян от Stellantis миналата година.

Stellantis наe консултантската компания McKinsey в началото на април, за да я съветва относно ефектите от американските тарифи върху Maserati и Alfa Romeo. Въпреки че компанията тогава потвърди пълната си ангажираност към двете марки, възможното освобождаване от Maserati, единствената й луксозна марка, е сред опциите, които McKinsey изследва.

"Maserati не е за продажба", очаквано заяви пред "Ройтерс" говорител на Stellantis, докато McKinsey отказа коментар.

Fiat е "отворена" към сделка, но не планира продажбата на Maserati

Fiat е "отворена" към сделка, но не планира продажбата на Maserati

Това обяви главният изпълнителен директор на компанията

Предшественикът на Филоса, Карлос Таварес, който подаде оставка през декември след лоши резултати на американския пазар, беше отказвал да разгледа възможността за освобождаване от която и да е от марките на автопроизводителя.

Някои инвеститори и анализатори обаче смятат, че рационализираното портфолио би подобрило печалбите на Stellantis. Акциите на компанията загубиха две трети от стойността си от март миналата година.

Китайската алтернатива

Един от източниците на "Ройтерс" твърди, че Stellantis започва да осъзнава факта, че има твърде много марки, което прави трудно правилното инвестиране във всички тях. Компанията трябва да "определи приоритети", добавя той.

Китайски автопроизводители като Chery могат да бъдат сред заинтересованите от закупуването на европейски автомобилни марки, за да подкрепят своето разширяване в региона, където все още им липсва разпознаваемост на марката сред потребителите, посочва агенцията.

Това би било ход, подобен на закупуването на британската MG Motor от SAIC през 2007 г. или придобиването на шведската Volvo Cars от Geely през 2010 г. И двете сделки се оказаха успешни за китайските собственици. SAIC успя да възроди MG като електрическа марка с глобално присъствие, докато Geely трансформира Volvo в премиум марка, запазвайки нейната шведска идентичност, но инвестирайки масивно в иновации и електрификация.

Китайските компании показаха способност да съчетават своите производствени мощности и финансови ресурси с европейския дизайн и наследство, създавайки печеливши комбинации. За марки като Maserati, които се борят с идентичността и конкурентоспособността си, китайското инвестиране може да предложи необходимия капитал и достъп до най-бързо растящия автомобилен пазар в света.

Управителният съвет на Stellantis е разделен относно плановете за Maserati. Някои членове смятат, че компанията не е в позиция устойчиво да възстанови Maserati и предлагат продажбата като най-добра опция. Други вярват, че Maserati все още има стойност и че продажбата на единствената луксозна марка би била огромен репутационен удар за Stellantis.