Франция се прицелва към SUV моделите, като повишава данъците върху по-тежките и замърсяващи автомобили - мярка, която идва заедно с новите, по-строги европейски правила, които ще влязат в сила следващата година, пише Bloomberg.
Според нов закон, приет от парламента тази седмица, автомобилите, които изпускат въглероден диоксид над определена граница (184 г/км), ще бъдат глобявани еднокрано с €20 000 през 2020 г. Досега тази глоба бе €12 500. В същото време правителството обмисля намаляване на субсидиите при покупка на електромобили.
Мерките показват, че политиците все още не могат да намерят правилния път към преминаването към по-чисти автомобили. SUV моделите са сред най-замърсяващите, тъй като са значително по-тежки и харчат повече гориво. И въпреки това те съставляват 30 процента от продажбите във Франция през първите 11 години на годината.
Таксата идва в момент, в който европейската автомобилна индустрия се подготвят за въвеждане на по-строги правила за емисиите, според които компаниите ще бъдат глобявани, ако общите им продажби надвишават определен лимит. Така ако продават повече замърсяващи автомобили, а по-малко електромобили и малки градски коли, те ще трябва да платят глоба.
Министерство на финансите на Франция изчислява, че може да получи до €50 милиона на година приходи от новата глоба. Тя ще бъде използвана, за да помогне на производителите да развият по-чисти технологии. Министър Бруно ле Мер разкритикува рекламите на SUV моделите, като заяви, че те трябва да предупреждават потенциалните клиенти за вредите от тежките автомобили.
В същото време Франция обмисля намаляване на субсидиите за електромобили и водородни автомобили през следващите години, като смята, че цените им ще намалеят естествено. През 2020 г. правителството ще дава по €6 000 за нов електромобил на цена под €45 000. Миналата година изплатените помощи достигат €550 милиона във Франция. В Германия тази сума може да достигне €2,6 милиарда до 2025 г.