Електрификацията на возилата не е каприз, на който имат право само по-богатите хора в най-богатите общества по света. Огромен е ръстът на EV продажбите и в Индия, където обаче революцията не тръгва от Tesla или BYD, а от возилата, без които не можем да си представим пътищата на най-населената страна в света - скутерите и триколките, пише CNN в свой материал.
Контекст: Малките персонални превозни средства - скутери, мотопеди и рикши, са 4 пъти повече от останалите видове транспорт и съставляват около 80% от новите продадени превозни средства.
Причините за това са свързани с високите цени на автомобилите, неразвития обществен транспорт и традициите, датиращи от времената, когато рикшите се задвижваха само с педали.
Детайли: Целта на индийското правителство е до края на това десетилетие една трета от новите автомобили и 80% от продадените дву- и триколесните превозни средства да са електрически.
За целта помага програмата FAME, която от 2019 г. насочва над 1,2 млрд. долара за държавни субсидии и изграждане на зарядни станции. В резултат, например, бърз електрически скутер струва едва 15-20% повече от дизелов модел (а реалната разлика в цената е 30%).
Според представители на индустрията, след едва година притежание собствениците започват да виждат позитивите от по-евтиното зареждане и по-малките разходи за поддръжка. Именно те са фактор и за много бизнеси, които качват куриерите си на EV возила.
Освен това са изградени зарядни мрежи в 68 града в 25 индийски щата. При този тип превозни средства така или иначе има по-малко притеснение за автономията и освен това е по-масово зареждането вкъщи.
Всичко това роди индустрия, която според Bain ще е на стойност 100 млрд. долара към 2030 г. През последните 3 години новите регистрации на електрифицирани малки превозни средства са се увеличили десетократно. При мотопедите говорим за скок от "пренебрежимо количество" до 1 млн. годишно или 7% пазарен дял, посочва анализатор от McKinsey.
Произвеждат ги както утвърдени производители като Hero MotoCorp, така и цели 55 нови компании в сферата. От една от тях - Ather Energy, коментират пред CNN, че от поточната им линия излиза по един нов електрически скутер на всеки 90 секунди.
От друга страна: Напредъкът на Индия изглежда голям... но не и ако го погледнем в индийския мащаб. Към момента на ток са по-малко от 1% от дву- и триколесните возила в Индия, посочват от Световния икономически форум.
Зарядната мрежа може да не е толкова ключова, колкото е за колите и камионите, но все пак все още е далеч от това да е адекватна на търсенето.
Голяма част от потенциалните собственици все още не са достатъчно убедени и в смисъла от прехода към задвижване на ток. При евентуално прекратяване на субсидиите, този процент може да се увеличи още.