Пазарът на нови автомобили в Европейския съюз приключи 2018 година със скромния ръст от 0,1 процента. Това е най-слабият растеж от 2013 година насам, когато продажбите намаляха с 1,3 процента, сочат данните на Европейската асоциация на автомобилните производители.
До август продажбите вървяха уверено нагоре, но въвеждането на WLTP, който свари редица производители неподготвени, прати пазара надолу.
През декември доставките падат за четвърти пореден месец, отбелязвайки намаление от 8,4 процента спрямо същия месец на миналата година. С изключения на Италия (2% ръст) всички големи пазари записват свиване.
Търсенето през 2018 година бе движено основно от страните в централна Европа, където продажбите нараснаха с 8%. Благодарение на тях и бе постигнат скромния ръст от 0,1%, който все пак маркира пета година на разширение на пазара. Общият брой продадени автомобили достига 15,2 милиона.
В България продажбите се повишават с 9,9% спрямо рекордната 2017 година, като достигат 34 332 автомобила. През декември и у нас се отбелязва спад 16,5%.
Намаляващите продажби увеличават главоболията за автомобилните производители, които преживяха първия спад в доставките на най-големият пазар в света - Китай - от десетилетия насам.
Така през 2018 година, по данни на Focus2Move продажбите в световен мащаб нарастват с едва 0,2 процента - до 95,6 милиона. През първото полугодие доставките бележеха силен ръст и изглеждаше, че автомобилният пазар за първи път в историята ще успее да премине границата от 100 милиона продажби, но последващото забавяне на търсенето попари надеждите.
Кои са най-големите производители?
В световен мащаб Volkswagen Group запазва лидерството си с 10,8 милиона продажби и ръст от 2,2% спрямо миналата година. Групата има дял от 11,2%. На втора позиция отново е Toyota с 10,5 милиона продажби и същия ръст от 2,2%.
С 10,36 на трета позиция се нарежда алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi, записвайки ръст от 1,3 процента.
Ето и таблицата:
Позиция 2018 | Позиция 2017 | Продажби 2018 | Продажби 2017 | Промяна | Пазарен дял | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Volkswagen Group | 10.830.625 | 10.598.480 | 2,2% | 11,4% |
2 | 2 | Toyota Group | 10.520.655 | 10.292.302 | 2,2% | 11,1% |
3 | 3 | Renault Nissan Alliance | 10.360.992 | 10.232.365 | 1,3% | 10,9% |
4 | 4 | General Motors | 8.786.987 | 8.962.203 | -2,0% | 9,2% |
5 | 5 | Hyundai-Kia | 7.507.945 | 7.275.703 | 3,2% | 7,9% |
6 | 6 | Ford Group | 5.734.306 | 6.294.884 | -8,9% | 6,0% |
7 | 7 | Honda Motor | 5.265.125 | 5.299.397 | -0,6% | 5,5% |
8 | 8 | F.C.A. | 4.840.664 | 4.839.575 | 0,0% | 5,1% |
9 | 9 | P.S.A. | 4.125.683 | 4.248.250 | -2,9% | 4,3% |
10 | 10 | Suzuki | 3.213.224 | 3.174.143 | 1,2% | 3,4% |
11 | 11 | Mercedes Daimler | 2.742.249 | 2.690.588 | 1,9% | 2,9% |
12 | 12 | BMW | 2.493.740 | 2.442.196 | 2,1% | 2,6% |
13 | 13 | Geely Group | 2.293.780 | 1.934.647 | 18,6% | 2,4% |
14 | 14 | Mazda | 1.633.977 | 1.586.018 | 3,0% | 1,7% |
15 | 16 | Tata | 1.302.166 | 1.143.067 | 13,9% | 1,4% |
16 | 15 | Changan | 1.260.458 | 1.427.831 | -11,7% | 1,3% |
17 | 18 | Subaru | 1.068.334 | 1.059.084 | 0,9% | 1,1% |
18 | 17 | Dongfeng Motor | 962.645 | 1.110.383 | -13,3% | 1,0% |
19 | 19 | BAIC | 945.029 | 1.011.191 | -6,5% | 1,0% |
20 | 21 | SAIC Motor | 926.531 | 678.146 | 36,6% | 1,0% |
21 | 20 | Great Wall Motors | 924.031 | 1.005.736 | -8,1% | 1,0% |
22 | 22 | Chery Automobile | 719.685 | 649.419 | 10,8% | 0,8% |
23 | 23 | GAC Group | 532.145 | 509.856 | 4,4% | 0,6% |
24 | 26 | BYD | 478.165 | 410.311 | 16,5% | 0,5% |
25 | 27 | Mahindra | 463.598 | 404.619 | 14,6% | 0,5% |
В Европа пазарен лидер също е Volkswagen - с 3,6 милиона продажби и 0,9 процента ръст. Втори обаче са PSA с 2,45 милиона продажби, а трети се нареждат от Renault Group с 1,61 милиона. Toyota е чак на осма позиция със 730 продажби.
Ето и таблицата:
% дял | Продажби | Продажби | % промяна | ||
---|---|---|---|---|---|
18 | 17 | 18 | 17 | 18/17 | |
VW Group | 23.8 | 23.7 | 3,611,948 | 3,580,664 | 0.9 |
VOLKSWAGEN | 11.2 | 10.9 | 1,698,084 | 1,645,906 | 3.2 |
SKODA | 4.6 | 4.5 | 701,670 | 674,663 | 4 |
AUDI | 4.6 | 5.3 | 700,674 | 797,845 | -12.2 |
SEAT | 2.9 | 2.6 | 440,753 | 388,963 | 13.3 |
PORSCHE | 0.4 | 0.5 | 66,137 | 68,645 | -3.7 |
BENTLEY, LAMBORGHINI, BUGATTI | 0 | 0 | 4,630 | 4,642 | -0.3 |
PSA Group | 16.2 | 12.2 | 2,459,841 | 1,852,333 | 32.8 |
PEUGEOT | 6.3 | 6 | 956,247 | 909,045 | 5.2 |
OPEL/VAUXHALL4 | 5.7 | 2.2 | 869,054 | 337,704 | 157.3 |
CITROEN | 3.9 | 3.7 | 589,943 | 560,480 | 5.3 |
DS | 0.3 | 0.3 | 44,597 | 45,104 | -1.1 |
RENAULT Group | 10.6 | 10.6 | 1,614,410 | 1,601,120 | 0.8 |
RENAULT | 7.2 | 7.5 | 1,088,346 | 1,132,357 | -3.9 |
DACIA | 3.4 | 3.1 | 519,088 | 463,586 | 12 |
LADA | 0 | 0 | 5,181 | 5,170 | 0.2 |
ALPINE | 0 | 0 | 1,795 | 7 | ∞ |
FCA Group | 6.6 | 6.8 | 1,001,972 | 1,025,942 | -2.3 |
FIAT | 4.6 | 5.1 | 701,892 | 768,789 | -8.7 |
JEEP | 1.1 | 0.7 | 163,623 | 104,784 | 56.2 |
ALFA ROMEO | 0.5 | 0.5 | 78,944 | 82,308 | -4.1 |
LANCIA/CHRYSLER | 0.3 | 0.4 | 48,801 | 60,854 | -19.8 |
DODGE, MASERATI | 0.1 | 0.1 | 8,712 | 9,207 | -5.4 |
BMW Group | 6.5 | 6.6 | 989,688 | 998,188 | -0.9 |
BMW | 5.1 | 5.2 | 778,343 | 789,418 | -1.4 |
MINI | 1.4 | 1.4 | 211,345 | 208,770 | 1.2 |
FORD | 6.4 | 6.6 | 974,856 | 998,259 | -2.3 |
DAIMLER | 6.2 | 6.3 | 935,057 | 953,614 | -1.9 |
MERCEDES | 5.5 | 5.7 | 838,358 | 857,131 | -2.2 |
SMART | 0.6 | 0.6 | 96,699 | 96,483 | 0.2 |
TOYOTA Group | 4.8 | 4.6 | 731,228 | 698,592 | 4.7 |
TOYOTA | 4.5 | 4.3 | 686,267 | 654,831 | 4.8 |
LEXUS | 0.3 | 0.3 | 44,961 | 43,761 | 2.7 |
HYUNDAI | 3.5 | 3.4 | 528,659 | 508,898 | 3.9 |
KIA | 3.2 | 3 | 483,680 | 460,980 | 4.9 |
NISSAN | 3.1 | 3.7 | 473,810 | 552,578 | -14.3 |
VOLVO CAR CORP. | 2 | 1.9 | 299,989 | 282,006 | 6.4 |
JAGUAR LAND ROVER Group | 1.4 | 1.4 | 206,932 | 215,744 | -4.1 |
LAND ROVER | 0.8 | 1 | 126,472 | 147,758 | -14.4 |
JAGUAR | 0.5 | 0.4 | 80,460 | 67,986 | 18.3 |
HONDA | 0.9 | 0.9 | 130,557 | 134,618 | -3 |
GM | 0 | 3.8 | 2,899 | 589,736 | -99.5 |