Собствениците на автомобили, произведени преди повече от 22 години, ще плащат с до 50% по-висок данък от догодина. Това предвиждат промени в данъчните закони, приети на второ четене от бюджетната комисия.
Данъкът ще зависи главно от екологичните стандарти, които колата покрива. Вече е ясно, че автомобилите, произведени преди 1992 г., ще плащат от 10 до 40% по-високи данъци. Към тях се прибавят и коли с екостандарта Евро 1 и Евро 2, произведени преди 1996 г., съобщава в. "24 часа".
Собствениците на превозни средства, покриващи стандарт Евро 4 или по-висок, т.е. произведени след 2005 г., ще плащат по-малко. Точният размер на данъка ще се определя от общинските съвети.
Променените налози ще засегнат стотици хиляди шофьори, тъй като през 2017 г. около 37% от колите у нас са на възраст над 20 години, по данни на МВР.
Депутатите донякъде се съобразиха с препоръките на автомобилния бранш данъкът върху колите да зависи и от степента на замърсяване, която причиняват, а не само от мощността на двигателя както досега. Въпреки това, собствените на мощни коли ще продължават да плащат високи налози.
Данъчните промени предстои да бъдат гласувани в пленарна зала, където също могат да бъдат внесени допълнителни поправки.
Нови европейски данъци за превозните средства
Освен повишените национални данъци, за превозните средства предстоят и европейски. Всички камиони и автобуси, пътуващи в Европейския съюз, ще плащат такса заради шума и замърсяването на въздуха, които причиняват.
Решението на Европейския парламент, цитирано от Mediapool, влиза в сила от 2021 г., а от 2026 г. таксата ще важи и за леките коли и моторите. Екотаксите ще се плащат заедно с винетките.
Всички държави членки трябва да въведат тол система, а превозните средства да плащат пътни такси според изминатото разстояние. Камионите и автобусите ще започнат да плащат от 2023 г., моторите от 2026 г., а колите - от 2027 г.
Размерът на пътните такси ще зависи от въглеродните емисии, като идеята е да се насърчи по-широкото използване на екологични превозни средства.
peter-popov
на 26.10.2018 в 22:08:10 #4Затова трябва да се направи както е в Германия - затегнати мерки тип - TUV проверка. Така всички ще са равни пред проверяващите, разбира се ако се намери начин същите проверяващи да не взимат подкупи с цел да пускат споменатите от тебе трошки. Така че се види реално, коя кола е годна за път и коя не. Нагледал съм се на точно изброените от мен типове коли, които са прегряли по средата на магистралата във време с температури от или над 30 градуса, или как в движение се трошат. Просто в България манталитетът е да се поддържа кола с евтини части (много често 2-ра ръка) и да се пести от майстори, тъй като всеки е БАШ майстор. Тука годините на автопарка не са от значение, тъй като освен споменатата кола имам 2016 година Шкода Октавия - закупена от магазина и проблемите с нея за тези 2 години са десетократно (даже повече) спрямо тези които имам на кола от 1997. Ако имахме адекватни контролни органи, които да гледат както за техническо състояние на колите, така и адекватно да отмерват вредните емисии изпускани от колите, защото кола от 2005-2010 дизел, замърсява въздуха двойно повече от такава правена през 90-те с газова уредба, тъй като самото гориво е доказано по-малко замърсяващо.
Plovdivmen
на 26.10.2018 в 18:52:40 #3peter-popov, колко са такива като теб, братле? На пръсти се броите с поддържаните колекционерски коли. Масово 20 годишните коли са точно от трошките, за които говориш - докарани без пари от Италия. Идеята е тях да ограничат.
peter-popov
на 26.10.2018 в 11:27:29 #2Ами "Plovdivmen", аз не съм циганин, карам кола - Мерцедес Е класа, купен през 1997 от моето семейство. Колата е гаражна на общо 215 000 РЕАЛНИ километри, и колата се поддържа ежемесечно в оторизирани сервизи, кара се с чисто нови както зимни, така и летни гуми и има сервизна история от момента на закупуването и до ден днешен. Не знам аз защо с автомобил в техническо състояние по-добро от 70% от автопарка в България, със собственици, които си мислят че като вземат някакъв италиански внос на боклучав дизел от 2012 с избити бутала от каране и поддържан за стотинки се счита за по-надежден от колекционерски гледан автомобил, който има РЕАЛЕН стандарт Евро 3, и бензинов мотор. Да не говорим че предпоставките за катастрофи от моя опит са от нахъсани шофьорчета с "нови" 2005 - 2013 коли с гуми от същите години, които предприемат нерегламентирани изпреварвания преди завои, а в града си чатят по телефоните и не пазят никакво внимание към пътната обстановка. Не знам откъде взе тази споделена от теб информация.
Plovdivmen
на 26.10.2018 в 10:02:54 #1Кой ги кара тези над 20 годишни трошки - предпоставка за катастрофи: Основно циганите (без книжки). Ако по-високият данък е причина да ги проверяват повече и да спрат неизправните от движение, означава, че решението е ПРАВИЛНО.