Собствениците на автомобили, произведени преди повече от 22 години, ще плащат с до 50% по-висок данък от догодина. Това предвиждат промени в данъчните закони, приети на второ четене от бюджетната комисия.

Данъкът ще зависи главно от екологичните стандарти, които колата покрива. Вече е ясно, че автомобилите, произведени преди 1992 г., ще плащат от 10 до 40% по-високи данъци. Към тях се прибавят и коли с екостандарта Евро 1 и Евро 2, произведени преди 1996 г., съобщава в. "24 часа".

Собствениците на превозни средства, покриващи стандарт Евро 4 или по-висок, т.е. произведени след 2005 г., ще плащат по-малко. Точният размер на данъка ще се определя от общинските съвети.

Проектозакон: Скачат данъците на старите коли, падат за новите
Обновена

Проектозакон: Скачат данъците на старите коли, падат за новите

Ето колко ще плащате, ако промените бъдат приети

Променените налози ще засегнат стотици хиляди шофьори, тъй като през 2017 г. около 37% от колите у нас са на възраст над 20 години, по данни на МВР.

Депутатите донякъде се съобразиха с препоръките на автомобилния бранш данъкът върху колите да зависи и от степента на замърсяване, която причиняват, а не само от мощността на двигателя както досега. Въпреки това, собствените на мощни коли ще продължават да плащат високи налози.

Данъчните промени предстои да бъдат гласувани в пленарна зала, където също могат да бъдат внесени допълнителни поправки.

Министърът на финансите заговори за повишаване на данъците на замърсяващите автомобили

Министърът на финансите заговори за повишаване на данъците на замърсяващите автомобили

Ние се превърнахме в гробницата на Европа за стари коли, каза Владислав Горанов

Нови европейски данъци за превозните средства

Освен повишените национални данъци, за превозните средства предстоят и европейски. Всички камиони и автобуси, пътуващи в Европейския съюз, ще плащат такса заради шума и замърсяването на въздуха, които причиняват.

Решението на Европейския парламент, цитирано от Mediapool, влиза в сила от 2021 г., а от 2026 г. таксата ще важи и за леките коли и моторите. Екотаксите ще се плащат заедно с винетките.

Всички държави членки трябва да въведат тол система, а превозните средства да плащат пътни такси според изминатото разстояние. Камионите и автобусите ще започнат да плащат от 2023 г., моторите от 2026 г., а колите - от 2027 г.

Размерът на пътните такси ще зависи от въглеродните емисии, като идеята е да се насърчи по-широкото използване на екологични превозни средства.