Китайската автомобилна компания Guangzhou Automobile Group (GAC) обяви, че е разработила първия в света автомобилен двигател, който работи с амоняк. По този начин към електрическите и водородните коли се добавя още едно екологично задвижване, пише Bloomberg.
Най-сериозният проблем относно подобен тип двигатели до момента беше свързан с това, че амонякът е труден за бързо изгаряне.
Двигателят беше представен като част от годишната технологична изложба на компанията, която презентира и летяща кола, наречена Gove, наподобяваща голям дрон. Автомобилът на бъдещето е задвижван от хибридна водородна платформа - алтернативна горивна система, която се популяризира от японския партньор на GAC, Toyota Motor Corp.
Амонякът се разглежда като гориво, което не отделя въглерод, но разработките в тази връзка се сблъскват с препятствия поради риска от възпламеняване и високите нива на емисии на азотен оксид, който се отделя при горене.
От GAC обявиха, че са разработили 2-литров двигател, който може да изгаря течен амоняк по-ефективно и по безопасен начин, постигайки 120 киловата мощност и 90% намаление на въглеродните емисии в сравнение с конвенционалните горива.
Подкрепената от държавата GAC е един от лидерите сред традиционните китайски производители автомобили в прехода към зелена енергия. Нейната марка за електромобили Aion се нареди на трето място по продажби в Китай след BYD и Tesla.
Базираната в Гуанджоу компания инвестира в научноизследователска и развойна дейност и инкубира технологията на еднорога Greater Bay за производство на батерии.
Разработката на двигател с амоняк като алтернативно задвижване може да намери приложение най-вече при камионите и корабоплаването, тъй като тези индустрии се намират в по-добрa позиция от леките коли да се справят с токсичните газове, отделяни при горенето на амоняка.