Автомобилите около нас са на най-различна възраст, с най-различно задвижване и от най-разнообразни класове, но имат нещо общо - замърсяват преди, по време и след края на експлоатацията си. Производството на нови коли и рециклирането на вложените в тях материали може да не е толкова видимо "мръсно" за потребителите, колкото е работата на стария дизел по улиците, но реално то е много голям екологичен проблем.
Именно с него иска да се справи германската компания e.Volution, която представи концепция за модуларен автомобил с алтернативно задвижване, който може да се използва в продължение на 50 години чрез улеснена подмяна на различни компоненти.
Какво ново: e.Volution и Рейнско-Вестфалския технически университет (RWTH) са разработили отворената платформа OSCAR (Open Source Car Architecture Research), като тя позволява производители, доставчици и технологични партньори да развиват заедно стандартите. Вместо самоносеща каросерия тук имаме здраво алуминиево шаси и екстериор, направен от специални полимери.
Това сваля с до 80% цената на изработката, но освен това е и основен фактор за "дълголетието" на возилата на e.Volution - предвижда се на всеки 5 години в заводски условия да се подменят различни елементи с най-новите налични. Ключовите електронни системи и интериорни елементи са направени лесно сменяеми.
Източник: e.Volution
В същото време, избраната система на задвижване има 4-5 пъти по-голям ресурс в сравнение с конвенционален двигател и това оправдава последващите инвестиции в автомобила.
Какви са колите: Платформата OSCAR намира реализация в два модела. Първият е META, 6-7 местен служебен електромобил с оборудвани работни места за пътниците, който беше показан миналата година. По-интересен и амбициозен е новият Space, който може да е с къса или дълга база (5 или 7 места, т.е. 4,09 м или 4,92 м) и съчетава характеристиките на семеен ван и SUV.
Освен това, в него има достатъчно място за водородна клетка, която позволява внедряването на хибридна система без аналог на пазара и автономия от 750 км и 150 км само на батерия. e.Volution ще предлагат и достъпен домашен електролизатор, с който собствениците да могат да зареждат возилата си.
Източник: e.Volution
Друг "зелен" акцент е, че e.Volution залагат използването на батерията на автомобила (40 kWh) за съхранение на енергия от соларната инсталация на жилището по време на нейния 20-годишен "втори живот" - когато след 5 г. употреба вече е натрупала твърде много цикли и не може да се използва ефективно в колата.
Какво предстои: Първите бройки от e.Volution SPACE трябва да излязат от завода през 2025 г., като се планира малка серия от около 1000 автомобила. Тъй като към момента водородните решения не са удачни за масова употреба, колите първоначално ще са с допълнителен малък двигател на газ.
Използването им ще е в рамките на абонаментна услуга, като според медийни публикации цената ще е 1000 евро на месец.
От друга страна: Концепцията на e.Volution е с огромни амбиции, но поне първите модели ще са изправени пред сериозни предизвикателства. Към момента алтернативното задвижване е всякакво друго, но не и компактно - в резултат SPACE е доста висок (1,94 м) и тежък (2,8 тона) автомобил. Това няма как да не повлияе на характеристиките и поведението на пътя.
На пръв поглед идеята за подлежаща на "ъпгрейд" платформа изглежда много разумна - всъщност много от новите коли около нас се базират на разработки от преди повече от 10-15 години. Въпросът е, че технологичните нововъведения в гражданската сфера поне до момента много рядко са внедрявали в рамките на продължаващ процес - върху коли, които са в реална експлоатация.
Затова и всички дизайн решения още от началото трябва да се правят с идеята за най-голяма гъвкавост при последващи преработки - иначе може да се окаже, че сте дали доста пари за "надграждаща се" кола, която скоро след покупката започва да изглежда безперспективна.
Още нещо: Движещата сила зад e.Volution е проф. Гюнтер Шу - германски учен и предприемач. Името му има връзка, макар и косвена, с България.
Източник: e.Volution
Едно от предходните му начинания е друга иновативна автомобилна компания - производителят на компактни електромобили e.GO, който изгражда завод у нас. Проф. Шу напусна поста на изпълнителен директор през 2021 г., за да се концентрира върху e.Volution.