Електромобилите навлизат във всички класове, но особено впечатляващи са характеристиките на новите модели в SUV сегмента. Там започваме да виждаме пробег между зарежданията, който е сравним с това, което можем да постигнем на бензин, газ или дизел - при това, с всички плюсове на EV задвижването... но и с всички минуси, които освен всичко друго са и мащабно увеличени. Констатацията е не на друг, а на изпълнителния директор на Ford Джим Фарли.
"Не разбирам какво се случва в индустрията в момента. Тези батерии са огромни! Ако имаш такива батерии, няма как да правиш пари. Трябва да започнем да говорим за големината им, за пробега и за ефективността им", коментира той във връзка с все по-големите електромобили, които се нуждаят от все повече енергия.
Контекст: Без да е точно американски феномен, определено може да се каже, че отвъд Океана харесват големите коли. Пикапи, SUV, високопроходими истински джипове - това са фундаментите на автомобилната индустрия в САЩ. Това са возила със сериозни размери, което ги прави парадоксално подходящи за електрификация с наличните в момента технологии - а при тях правилото е много просто: искаш километри, даваш място и носиш тегло.
А в Щатите километрите автономия са важни, тъй като средно водачите карат значително повече, отколкото например в Европа.
Детайли: Фарли очевидно не е доволен от най-големия проблем на електромобилите - цената на техните батерии. Обикновено това е или най-скъпият, или един от най-скъпите компоненти. Ако искаш да движиш голяма кола много километри на ток, трябва да сложиш голяма батерия. Тя струва пари, които не можеш изцяло да прехвърлиш върху потребителя... и килограми, които можеш.
Източник: iStock
Батерията на електрическия Hummer е 212 kWh и сама по себе си тежи повече от Honda Civic, отбелязва The Verge в свой материал. Това далеч не е най-големият акумулатор на пазара - и не говори никак добре от екологична гледна точка.
Причините са няколко. На първо място, компонентите на EV батериите са всичко друго, но не е "зелени" и при увеличаване на размера се увеличава пропорционално и рискът за околната среда при добива, производството, експлоатацията и рециклирането.
Освен това, автомобилите стават все по-тежки - спомнете си правилото от по-горе: километри срещу място и тегло. А е доказано, че колкото по-голяма е масата на едно возило, толкова повече то замърсява чрез по-голям ефект от триенето на гумите и на спирачките, вдигането на повече прах и т.н.
Източник: iStock
Замърсяването може да ви убие един ден, но ако ви удари автомобил е доста вероятно да умрете на същия ден. Особено ако става дума за гигантски тежък пикап. При равна скорост той има много по-голям т.нар импулс от по-леко превозно средство (затова обикновено при катастрофите с участието на камион той е в значително по-добро състояние от колата, която се е забила челно в него), а заради габаритите му е и по-вероятно да удари пешеходец или велосипедист директно в горната част на тялото.
Последното няма пряка връзка с електрификацията, но когато отговаряш на притесненията на хората за автономията на електромобилите с все по-големи електромобили, реално допринасяш за това по пътищата да има все повече и повече подобни гиганти на 4 колела.
От друга страна: Джим Фарли от Ford със сигурност е по-загрижен за печалбата на компанията си, отколкото за устойчивото развитие и пътната безопасност. Все пак именно неговата компания даде тласък на надпреварата за най-голям пикап с най-голяма батерия със своя F-150 Lightning. Във версията си с повишена автономия електромобилът носи акумулатор с теглото на VW Beetle...
Какво следва: Работата по създаването на по-ефективни и по-безопасни за околната среда батерии е в ход. Именно в САЩ лабораторията към Министерството на енергетиката обяви през март тази година напредък в развитието на литиево-въздушните акумулатори. Те използват твърд електролит, който дава възможност за до 4 пъти по-голяма плътност в сравнение с Li-Ion решенията и освен това не е застрашен от прегряване и пожар.
До момента проблеми за технологията бяха нуждата от кислородни резервоари и краткия живот на батериите. Новият прототип обаче използва атмосферен въздух за реакцията си и освен това в тестова среда е направил 1000 цикъла на зареждане и разреждане без проблеми със стабилността.
Когато тези батерии започнат да се използват в електромобилите, вече ще можете спокойно да разчитате на "един резервоар" автономия и при компактните возила. Това далеч не означава, че американците ще слязат от пикапите си, естествено...