Хърватия стъпва уверено на логистичния и транспортен пазар в региона с откриването на контейнерния терминал Rijeka Gateway. Проектът, реализиран в партньорство между APM Terminals (част от Maersk Group) и хърватската ENNA Logic, представлява една от най-значимите частни логистични инвестиции в историята на страната - с обща стойност около €500 милиона.

Средствата обхващат изграждането на новия терминал, оборудването с напълно автоматизирани кранове и дигитални системи, както и модернизацията на свързаната пътна и железопътна инфраструктура.

Новият терминал, изграден на брега на Загреб в пристанище Риека, е напълно автоматизиран и най-модерният в тази част на Европа. Съоръжението ще позволи обработка на значително по-големи обеми контейнери и ще намали оперативните разходи, което го превръща в нов конкурент на големите северноадриатически пристанища като Копер и Триест.

Стратегическо значение

Rijeka Gateway е разположен на пресечната точка на 3 ключови трансевропейски транспортни коридора - Адриатическо-Балтийския, Средиземноморския и Западни Балкани-Източно Средиземноморие. Това превръща Риека в естествено логистично продължение на Централна Европа и дава възможност за пренасочване на товарните потоци от северноевропейските пристанища към южната част на континента.

Masterhaus строи логистичен център за близо 30 милиона лева в Бургас

Masterhaus строи логистичен център за близо 30 милиона лева в Бургас

Това е най-големият проект на българската верига строителни хипермаркети до момента

Инвестицията е и част от по-широка държавна стратегия за модернизация на транспортната инфраструктура - включително нови железопътни връзки, газови терминали и пътни артерии, които ще интегрират Риека в европейската логистична мрежа. Следващият ключов етап е жп линия Риека-Загреб-Будапеща, чиято реализация ще позволи на терминала да разгърне пълния си капацитет.

Отвъд инвестицията

Проектът ще създаде около 300 директни нови работни места и още стотици индиректно чрез свързаните сектори като транспорт, спедиция, складова логистика и услуги. Според премиера Андрей Пленкович, това е "пример за успешен публично-частен модел в критична инфраструктура", който засилва икономическата устойчивост и международния авторитет на Хърватия.

За глобалния логистичен гигант Maersk участието в Rijeka Gateway означава стратегическо разширяване на присъствието в Югоизточна Европа, а за Хърватия - потвърждение на статута й като мост между Средиземноморието и Централна Европа.

Министърът на транспорта Олег Буткович подчерта, че терминалът "поставя Риека редом до водещите северноадриатически пристанища и трайно променя позицията на страната на икономическата карта на Европа".

ЖП линията обслужваща Панамския канал, стана собственост на датската Maersk

ЖП линията обслужваща Панамския канал, стана собственост на европейска компания

Тя е алтернативен начин за транспортиране на стоки между Атлантическия и Тихия океан