Село Волуяк край София се очертава като бъдещия център на карго индустрията в България. Началото на изграждането на Мултимодалната логистична платформа София-Запад (железопътно-пътен терминал Волуяк) беше дадено днес, като проектът ще допринесе за съществена промяна в транспортната карта на региона.

"Това ще бъде единственият интермодален терминал в столицата, който може да обработва влакови композиции с дължина 740 метра без прекъсване и разделяне. Това не само ще подобри логистиката, но и ще намали замърсяването на въздуха и риска по пътищата," заяви вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов.

Проектът се реализира с финансиране по Механизма за свързване на Европа 2021-2027 г., като бенефициент е "Трансекспрес" ЕООД. Инвестицията възлиза на 8,59 млн. евро, а срокът за изпълнение е 29 месеца.

По думите на Караджов, Волуяк ще се превърне в основен логистичен възел не само за товарите по направление юг-север, но и за потоците от изток на запад с разширяването на Коридор 8. Очаква се терминалът да обработва годишно до 300 хил. тона конвенционални товари и 70 хил. интермодални единици.

Снимка 713654

Източник: Министерство на транспорта

Икономическите ползи за региона са неоспорими, подчерта Иван Петров, главен изпълнителен директор на "Трансекспрес". Очаква се терминалът да създаде нови работни места и да стимулира растежа на местната икономика. Проектът ще улесни пренасочването на товаропотоци от автомобилен към железопътен транспорт, повишавайки ефективността и устойчивостта на транспортната мрежа.

Индре Венкунайте от Европейската комисия и Изпълнителната агенция за климат, инфраструктура и околна среда (CINEA) изрази задоволство от напредъка и пожела успешното завършване на проекта в срок.

Изграждането на интермодалния терминал Волуяк е крачка напред към реализиране на европейските цели за климатична неутралност и нулево замърсяване до 2050 г. и поставя София в стратегическа позиция в регионалната и международната логистика.