Toyota Motor Corp. изпревари за първи път General Motors Co. по продажби на автомобили в Съединените американски щати — промяна, която идва заради недостига на полупроводници, пише The Wall Street Journal.

Японският производител, който от десетилетия разширява присъствието си в най-голямата икономика в света, е продала с около 114 хил. автомобила повече от GM през 2021 г. Общо, компанията зад Corolla е реализирала 2,3 млн. продажби, ръст от 10 процента спрямо 2020 г. В същото време GM бележи спад от 13 процента до 2,2 млн., след като недостигът я засегна по-тежко.

GM бе лидер в продажбите в Съединените американски щати от 1931 г. насам.

Toyota спечели, тъй като смело заложи за по-бързо възстановяване на пазара в началото на кризата и не намали толкова рязко поръчките си. Компанията, която въведе модела "точно навреме" преди повече от половин век, е и първата, която започва да се отказва от него и да се запасява с нужните компоненти.

Макар че мениджърите ѝ казват, че успешно са преминали през проблемната 2021 г., те не смятат първото си място като началото на нова тенденция в САЩ. "За да бъдем ясни, това не е нашата цел, нито пък го смятаме за устойчиво", казва Джак Холис, старши вицепрезидент на Toyota за Северна Америка. В отговор на въпрос, той заявява, че компанията дори няма намерение да използва първата си позиция в своите рекламни кампании.

Говорител на GM отказва коментар.

Други чуждестранни производители и Tesla също печелят. Южнокорейската Hyundai бележи втора поредна година на значителен ръст на продажбите и през 2021 г. реализира 738 081 автомобила в САЩ, повишение от 19 процента. Mazda и Honda също успяват да завземат нов пазарен дял.

Cox Automotive изчислява, че продажбите на Tesla в САЩ растат с 61 процента.Общо, компаниите успяха да реализират 15 млн. автомобила в САЩ миналата година, по данни на J.D. Power, малко над отчетените през 2020 г. продажби и далеч под записаните 17 млн. през петте години преди пандемията.

През 2022 г. се очаква още една сравнително слаба година, макар че прогнозите са за постепенно разхлабване на недостига на полупроводници и други компоненти през следващите месеци. Edmunds.com очаква 15,2 млн. продажби, а RBC Capital - 15,8 млн. Toyota прогнозира 16,5 млн.

Очаква се високите цени да се запазят. През декември средната цена на продаден автомобил расте с 20 процента спрямо година по-рано до $45 700. Средната цена, на която се реализират употребяваните автомобили, се удвоява от $4 600 до $10 200.

През 2005 г., когато Toyota бе №4, американските GM, Ford и DaimlerChrysler (вече част от Stellantis) държаха 57 процента от пазара. През 2021 г. GM, Ford и Stellantis реализират едва 38 процента от продажбите. Ако добавим Tesla към тях, делът достига едва 40 процента.