През последната година и половина производството, което е двигателят на икономиката на САЩ, започна да изпитва забавяне. Към проблемите му с времето се добавиха търговската война с Китай, която засегна също потреблението и износа, забавянето на автомобилната индустрия глобално и земеделската криза.

През последните месеци и най-голямата аерокосмическа компания в света започна да изпитва затруднения, но поради съвсем различна причина - дизайнерска грешка. След две смъртоносни катастрофи през пролетта на миналата година Boeing 737 MAX беше приземен от регулаторите, а подробното проучване на самолета разкри проблеми не само със софтуера, но и с окабеляването му.

Резултатът от това е, че не просто той едва ли ще се върне в небето до края на първото тримесечие на тази година (при предварително очаквано одобрение към края на декември 2019 г.), но и че производството на 737 MAX беше замразено през януари.

Акциите на партньорите на Boeing в Европа тръгнаха надолу след обявеното спиране на 737 Max

Акциите на партньорите на Boeing в Европа тръгнаха надолу след обявеното спиране на 737 Max

Компанията има над 2500 служители във Великобритания и Ирландия

Както автомобилната индустрия, производството на самолети изисква сътрудничеството между много компании, за да се получи краен продукт. Затова когато бизнес като Boeing започне да изпитва проблеми, те бързо се усещат в цялата индустрия.

Първият пример за това вече е виден в Канзас, където един от най-големите ѝ доставчици - Spirit по-рано днес обяви, че ще съкрати почти 3 хил. души или 20% от служителите си. Компанията, базирана в Уичита, произвежда около 70% от компонентите за 737 MAX, включително и фюзелажа, като приходите от Boeing формират над половината от паричните ѝ потоци. По ирония, новината идва в същия ден, в който данните разкриха, че производителите в САЩ са понижили броя на заетите с 12 хил. души, вместо да го увеличат през декември.

Spirit ще съкрати по-малък брой служители и от заводите си в Тулза и Макалистър, Оклахома. Акциите на компанията изгубиха повече от 20% от стойността си откакто се разрази кризата със 737 MAX, а само преди дни компанията предложи на работещите доброволно да изкупят акциите ѝ.

Airbus: Спирането на Boeing 737 MAX може да има разрушителен ефект за цялата индустрия

Airbus: Спирането на Boeing 737 MAX може да има разрушителен ефект за цялата индустрия

Вторият по големина авиопроизводител се готви да завърши годината с брутни продажби

Кредитната оценка на Spirit почти сигурно също ще пострада, тъй като в петък Moody"s започна процедура по преразглеждането ѝ с цел възможно понижаване. От рейтинговата агенция посочиха, че това зависи от начина, по който премине спирането на производството, започнало на 1 януари тази година.

Но проблемите не се ограничават със Spirit. Десетки други доставчици на компоненти за Beoing също започнаха да освобождават служители, след като от гиганта обявиха края на производството на 737 MAX до февруари. Но този срок може да бъде удължен, ако самолетът се забави с получаването на регулаторно одобрение.

Служители на Boeing за 737 Max: "Проектиран от клоуни"

Служители на Boeing за 737 Max: "Проектиран от клоуни"

Компанията бе принудена да разкрие вътрешна комуникация

Това означава, че проблемите на производителите от сектора ще се разрешат в неопределен момент от бъдещето, а засега изглежда като само да се задълбочават. Така поредицата от инженерни грешки по 737 MAX добавят поредната капка в язовира от проблеми пред американската индустрия.